Thursday, October 14, 2010

Adakah Perkasa ini anti Islam?


Aku terasa menyesal setelah mendaftar diri didalam Perkasa walaupun aku juga berbangsa Melayu. Terlintas dikepala otak samada Perkasa ini ditubuhkan untuk kepentingan UMNO ataupun benar benar membela dan mempertahan bangsa melayu. Atau mungkin juga bertindak menyusur bawah secara licik sebagai tali barut untuk tugas khas kepentingan politik Umno.



Namun ngo ini kononnya perjuangkan Melayu tetapi kelihatan sangat anti pada Melayu beragama Islam.. Sebagai Melayu beragama Islam, aku pada mulanya melihat Perkasa mungkin boleh menjadi platform penyatupadukan bangsa Melayu Islam yang makin hari makin dikikis haknya. Pedulikan itu.. Aku tidak punya apa-apa pun yang boleh aku banggakan ditanah tumpah darah aku sendiri. Namun aku tidak pernah tidak bersyukur.


Aku ahli Perkasa. Terpapar pada kad dan sijil memperakukan aku sebagai ahli Perkasa ataupun Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia. Nombor keahlianku sudah menjengah angka 20079. Agak ramai bangsa melayu yang berdaftar dibawah pertubuhan bukan kerajaan ini termasuk kemelayuan aku sendiri yang turut berdaftar. Kemungkinan keahlian aku selepas ini akan di’banned’ kerana keceluparan ini. Aku tidak kisah bahkan gembira daripada aku dihisab kelak sebagai bersubahat.

Sebenarnya aku patut menarik nafas lega kerana aku masih lagi dibawah Nur keIslaman. Syukur aku pada Allah S.W.T kerana tidak butakan mata hatiku bersama sebahagian melayu ini yang sentiasa membenci Islam. Dibawah Presidennya sendiri yang mungkin ‘pior’ Melayu ini dilihat sangat taksub menghentam Islam lebih-lebih lagi jika kenyataan itu keluar dari mulut Tok Guru Nik Aziz Nik Mat.

Ada ada sahaja isu yang mahu dikritik jika Tok Guru yang bercakap. Tak cukup Presidennya hentam Pemimpin Islam kemudian timbul pulak dua tiga kerat pak turut koboi melayu debe itu untuk jadi batu api padahal entah setakat mana pengetahuan agamanya itu. Kalaulah kamu semua masih lagi melayu Islam, gunalah etika Islam kalau tidak bersetuju dengan hujah-hujah seseorang. Islam mengajar umatnya saling nasihat menasihati. Bukannya hentam menghentam. 28tahun aku mengabdikan diri dalam melayu walaupun tidak berdaftar tetapi tidak pula aku diterapkan nilai nilai serta adab hentam menghentam orang ni.

Diriwayatkan dari Abdullah bin Amr r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah tidak akan mencabut ilmu dari umat manusia begitu sahaja, tetapi Dia mencabutnya dengan cara mematikan para ulama, sehingga manakala benar-benar sudah tidak ada lagi seorang pun yang berilmu, maka manusia mengangkat para pemimpin yang bodoh. para pemimpin itu ditanya, mereka pun memberi fatwatanpa ilmu. Dengan demikian mereka sesat dan menyesatkan." (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tirmizi, Ibnu Majah dan Ahmad)

Sungguh sebahagian mereka-mereka yang berdaftar dibawah pertubuhan melayu ini begitu menjengkelkan. Mungkin kalian kalian ini hero melayu dari kampung cina. Kenapa pengaruh media yang ada pada kalian tidak digunakan ketika isu Chua Soi Lek, Ng Yen Yen, Si Paderi itu mengherdik dan menghentam Islam? Aku mohon maaf sekiranya aku ini digelar melayu yang kurang ajar. Memang aku akui. Tetapi aku sangat sayangkan agamaku. Islam!!!

Allah taala meletakkan agamanya ini pada level yang tiada ternilai. Tetapi kita ini yang bertuah dilahir dari keluarga Islam sepatutnya berasa syukur, rendah diri supaya nama melayu islam yang kita bawa dapat dijadikan contoh kepada bangsa dan penganut agama lain. Kalian bercakap, mengkritik mengenai agama seolah-olah kalian itu benar-benar memahaminya. Setakat mana pengorbanan kalian pada agama? Suluhlah diri, renung kembali amal dan sumbangan kita pada bangsa dan agama. 
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali bisikan-bisikan daripada orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekahatau berbuat maaruf, atau mengadakan perdamaian di antara manusia”. (Surah An-Nisa, ayat 114) 


Kita sangat angkuh hingga melarang dan menghentam orang-orang bukan Islam ke rumah Allah seolah-olah kita ini tidak pernah tidak ke masjid-masjid dan surau-surau. Sungguh lantang mulut tuan Presiden aku bila menghentam kenyataan Tok Guru dalam isu ini. Kalian sangat bongkak. Kalian tidak ubah seperti pembenci keIslaman. Kenapakah darjah dan gelaran ‘Datuk” Presiden aku ini ditarik balik oleh DYMM Sultan Kelantan ke V?. Biarlah apa pun cerita disebalik itu dan yang pasti nilai dan etika sebeginikah yang mahu kita ikut sebagai kepala ketua? Hahaha.. 

Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya." (Surah Al-Anbiya' ayat 1) 


Dunia sudah cukup tua. Dunia sudah banyak bagi tanda tanda untuk kiamat. Dengan masa hayat yang masih ada ini cubalah kita menginsafi diri sendiri. Apakah yang kita banggakan untuk dipertontonkan dihadapanNya kelak? Melayu? Setahu aku di dalam kubur pun malaikat tidak bertanya perihal melayu. Ingatlah..adakah kita ini masih hidup selepas 1 jam dari sekarang? Hmmm..

Marilah kita tempatkan diri didalam kelompok umatNya yang benar. Diriwayatkan dari Tsauban r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: Ertinya,

"Akan tetap ada segolongan dari umatku yang mengatakan kebenaran. Mereka tidak peduli dengan siapa pun yang menghinakan mereka dan siapa pun yang menentang mereka, sehingga datangnya perintah Allah(kiamat), sedang mereka tetap seperti itu." (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tirmizi dan Ibnu Majah).
Marilah kita hiasi diri dengan sifat pemaaf. Di dalam al-Quran Allah SWT memuji orang orang yang menahan kemarahan dan memaafkan orang lain. 

Firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat 134 bermaksud: “Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan(ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik”. 

Aku mohon seribu kemaafan kepada kalian-kalian. Aku bukan anti-Melayu kerana aku sendiri berbangsa Melayu. Aku bukan pembenci Presiden Perkasa. Aku bukan siapa-siapa untuk menbenci sedangkan Nabi Muhammad SAW sendiri sentiasa bersifat pemaaf. Tiada siapa yang mampu tegakkan tiang Islam dihati kita selain dari kita sendiri. wallahualam
















http://gengjaat.blogspot.com

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...