Saturday, December 4, 2010

Jabatan Imigresen : Pulih imej dengan penambahbaikan..


PENAMBAHBAIKAN JABATAN IMIGRESEN MAMPU PULIH KEMBALI IMEJ


PENAMBAHBAIKAN sesebuah jabatan kerajaan perlu dilakukan dari semasa ke semasa bagi meningkatkan kecekapan, keberkesanan dan integriti kakitangan dalam memberi perkhidmatan kepada masyarakat. 

Jabatan yang gagal menyediakan perkhidmatan terbaik akan menyebabkan ia hilang kepercayaan dan keyakinan awam. Apatah lagi jika pegawai dan kakitangan sesuatu jabatan itu begitu terdedah untuk dikaitkan dengan gejala rasuah, selain kelemahan melayan pelanggan dan mengendalikan kaunter awam. 

Kita percaya usaha merombak dan penambahbaikan dapat memastikan setiap jabatan terus kekal cemerlang. Pada masa sama, proses itu meningkatkan imej kerajaan pada kaca mata rakyat. Kita tidak menafikan, perbuatan segelintir pegawai dan kakitangan yang tidak amanah serta melanggar etika perkhidmatan menyebabkan nama baik kerajaan tercalar.

Begitu yang berlaku kepada Jabatan Imigresen baru-baru ini apabila beberapa kakitangannya dikesan bersekongkol dengan sindiket yang membawa masuk pendatang tanpa izin melalui pintu masuk utama negara, termasuk di Pulau Ketam. 

Disebabkan tawaran ganjaran lumayan, segelintir kakitangan menggadai ikrar tanggungjawab dan maruah sebagai penjawat awam, selain mengkhianati negara apabila sanggup bersubahat memberi laluan pendatang asing masuk ke negara ini tanpa dokumen sah.

Sama ada dianggap proses biasa atau sebaliknya, rombakan kecil pada peringkat pegawai atasan, mahupun kakitangan pelbagai peringkat secara besar-besaran terpaksa dilakukan. Apapun, tujuan utamanya untuk mengembalikan maruah jabatan pada pandangan masyarakat. 

Sehubungan itu, bersempena Hari Imigresen Malaysia, kelmarin, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, memberi tempoh sebulan kepada Jabatan Imigresen untuk mengemukakan cadangan konkrit bagi meningkatkan semula imej jabatan itu. 

Kerangka cadangan itu bukan saja berkisar kepada meningkatkan integriti pasukan, malah lebih menyeluruh membabitkan kebajikan kira-kira 10,400 kakitangannya.Kita percaya masalah membelenggu kakitangan jabatan tidak saja berlegar kepada soal integriti, amanah, tanggungjawab, jati diri dan sebagainya. Ia sebenarnya merangkumi aspek kebajikan mereka sebagai penjawat awam.

Kerajaan perlu mengambil kira kebajikan mereka seperti kos sara hidup semasa, keperluan perumahan, elaun tertentu dan pergerakan gred serta kenaikan pangkat. Kita berharap dengan menjaga kebajikan kakitangan, pada masa sama, mutu produktiviti dan integriti turut meningkat. 

Kakitangan Jabatan Imigresen adalah barisan hadapan di pintu masuk utama negara. Merekalah yang akan menterjemahkan imej negara kepada orang asing sebaik menjejaki negara ini. Kita tentunya tidak mahu peribahasa harapkan pagar, pagar makan padi menjadi sinonim dengan kakitangan jabatan. 

Namun, kita yakin sebahagian besar pegawai dan kakitangan imigresen tetap komited. Mereka memiliki komitmen tinggi dalam melaksanakan tugas. Kita percaya Jabatan Imigresen mampu melakukan transformasi ini dan membawa perubahan dalam melaksanakan tugas dan amanah negara. 

Kita tidak sewajarnya melupakan kecemerlangan yang dicapai jabatan seperti membanteras kegiatan pemerdagangan manusia dan kemasukan secara haram pendatang asing hanya disebabkan beberapa kejadian rasuah membabitkan kakitangannya.

sumber : Cuepac

Kejam - UMNO nak humban Wan Azizah dalam ISA ?

Tengoklah betapa celaka mamat ni!!! Nak dihumban Wan Azizah dalam ISA !!!
Tak guna punya peguam ni.. ''Hang tak fikir ka kalau wanita tu ibu hang?" Celaka punya melayu ni.. Dah lama duk dalam UMNO la tu sampai otak jadi benak !

baca..
Peguam Umno: Tahan Wan Azizah ikut ISA
Penasihat Undang-undang Umno, Datuk Mohd Hafarizam Harun (gambar), menyarankan agar Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) diguna pakai dalam isu berhubung kenyataan Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, mengenai "Ketuanan Melayu" semasa Kongres Nasional PKR Sabtu lalu.

Beliau berkata, kenyataan itu sekali lagi mencabar kedudukan dan hak istimewa orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan apa yang dikatakan oleh Dr Wan Azizah bahawa ketuanan Melayu harus "dibakulsampahkan" adalah satu bentuk cabaran secara khusus kepada peruntukan undang-undang iaitu Perlembagaan Persekutuan dan ia bukanlah satu hak kebebasan untuk bersuara.

Katanya, oleh kerana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, sudah menyatakan bahawa jangan dipersoalkan hak keistimewaan Melayu dan ia disambut pemimpin daripada badanpolitik, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan juga pakar perundangan, beliau menyarankan supaya ISA diguna pakai dalam menangani isu itu.


"ISA perlu dilakukan terhadap pemain utama dalam PKR, DAP ataupun PAS yang masih lagi terus mempersoalkan kedudukan dan hak istimewa orang Melayu kerana terbukti mereka cuba mewujudkan kebencian terhadap orang Melayu disebabkan hak-hak istimewa ini," katanya dalam wawancara dengan Umno-online.com.

Beliau berkata, apabila kenyataan ketuanan Melayu, hak keistimewaan orang Melayu, kedudukan Raja-raja Melayu dan apa juga yang berkaitan dengan Artikel 153 dan lain-lain perkara dikatakan dengan begitu terbuka, apatah lagi dalam satu kongres yang turut dihadiri bukan Melayu, ia bukan lagi berbentuk cabaran tetapi lebih kepada memperlekehkan kedudukan, status hak orang Melayu dan Majlis Raja-raja Melayu.

"Artikel 153 adalah sesuatu yang terpahat kemas dan tersimpul mati atau dalam bahasa undang-undangnya berbentuk 'entrenched' yang mana ia adalah satu perkara yang bukan hanya tidak boleh dipinda tetapi juga adalah terlarang untuk diperkatakan," katanya.

Mohd Hafarizam berkata, beliau menyokong penuh cadangan agar tindakan undang-undang diambil terhadap Dr Wan Azizah berikutan kenyataan itu.

"Bagi saya, kini sudah sampai masanya untuk pihak berkuasa mengambil tindakan dan orang Melayu bangkit mempertahankan hak mereka sama ada orang perseorangan, badan bukan kerajaan atau orang Melayu dari mana-mana parti politik pun," katanya.


Mohd Hafarizam berkata, terdapat empat perkara yang boleh dimasukkan dalam laporan polis berhubung kenyataan Dr Wan Azizah berkaitan ketuanan Melayu.

Perkara pertama ialah berbentuk hasutan selaras dengan Akta Hasutan 1948, Seksyen 3 yang menyatakan satu bentuk hasutan iaitu yang mempersoalkan tentang hak, status, kedudukan, keistimewaan seperti yang termaktub dalam bahagian 3 Perlembagaan Persekutuan iaitu Artikel 152, 153 atau 181.

Artikel 152 ialah berkenaan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan manakala Artikel 153 khusus kepada hak keistimewaan orang Melayu iaitu kedudukannya daripada segi permit, biasiswa dan sebagainya dan Perkara 181 pula berkaitan dengan kedudukan Raja-Raja Melayu.

"Maka, dengan ini satu laporan polis dengan mengatakan bahawasanya satu kenyataan berbentuk hasutan telahpun dilakukan iaitu di bawah seksyen 3 (1) (f) dan boleh dihukum sekiranya disabitkan hukuman mengikut seksyen 4 pada Akta Hasutan 1948," katanya.

Mohd Hafarizam berkata, perkara kedua yang boleh didakwa ke atas Dr Wan Azizah ialah kenyataannya bahawa ini bukanlah berbentuk kebebasan bersuara seperti mana termaktub dalam Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan, kerana artikel ini ada kekangan atau sekatannya, melainkan ada undang-undang lain yang mengecilkan skop Artikel 10 iaitu walaupun ada hak untuk bersuara tetapi termaktub dalam Akta Hasutan 1948.

Perkara ketiga yang perlu diketengahkan dalam laporan polis ialah dengan mengatakan bahawa PKR telah secara zahir bersekongkol bersama dengan merelakan perbuatan oleh orang yang tidak lain tetapi presidennya.

"Untuk itu, perlu juga satu laporan dibuat bersekali atau dalam laporan yang sama kepada Pendaftar Pertubuhan bagi melihat kedudukan PKR kerana telah nyata bahawa mereka memupuk semangat kebencian, prasangka antara kaum dan perlu diambil tindakan yang mana salah satu tindakannya ialah dibatalkan pendaftaran PKR ini," katanya.

Beliau turut menggesa Pendaftar Pertubuhan selaku pihak yang dipertanggungjawabkan mengawal selia pertubuhan politik dan bukan politik melihat dengan teliti kuasa yang ada padanya agar PKR diambil tindakan.

"Malah, Umno sendiri pernah dibatalkan pendaftarannya pada tahun 1987 dan mengapa PKR perlu mendapat keistimewaan seolah-olah mereka kebal," katanya.

- Bernama

sumber asal -MK-

Aku dalam mood caci + maki + hamun

Salam...
Perkataan pertama yang aku nak lafazkan ialah = huhuhuhu..
Kata ni cukup untuk mengambarkan aku sekarang blur dan bukan dalam mood baik untuk update blog selain posting yang menunjukkan aku tak puas hati dengan kerajaan...


Semuanya tentang politik.. Memang sangat meruntuhkan jiwa.. Mood aku yang 'mesra alam' telah dibakar hangus untuk peka pada caci dan maki... wow.. kata-kata berunsur ekstremis..


Ingat!!
Jangan kita kata tidak pada politik kerana Islam mewajibkan kita untuk memilih pemimpin..
kita harus menilai siapakah yang seharus dan sebaiknya menjadi wakil yakni pemimpin kita..
So, jika bukan kita yang menilai siapakah pemimpin kita..siapa lagi?


ISLAM for ALL
Kita harus memilih untuk jalan mana yang akan kita ikuti kelak..
Sudah tentulah jawapan pada aku ialah jalan ISLAM..
kerana kita menggunakan segalanya2 di tas alam ini hasil kurniaan dan redha Allah taala..
mustahil jika aku menggunakan nikmat-Nya tetapi aku tidak memilih untuk memperjuangkan agama dan segala suruhan-Nya!!


Tiada jalan menuntut kehendak kaum yang harus kita perjuangkan..
Jika kita ekstrimis pada parti kaum, sudah tentulah parti lain yang berunsur kaum pun akan tetap menuntut hak yang sama rata..
Tetapi jika kita memilih Islam, jawapan nya ialah FOR ALL..
ISLAM itu Universal.. ISLAM itu tidak memilih kaum,bangsa mahupun keturunanan..
Semuanya adalah sama di sisi Allah taala..


Dan kerana itulah kita sebagai umat yang mengaku Islam harus peka dan sedar akan apa yang kita lafazkan untuk akui-Nya.. Bukan sekadar ya pada-Nya di dalam solat.. 
Tetapi segalanya-galanya disaat kita menarik dan menghembus nafas..
Dakwahlah untuk mencari jalan keredhaan.. Semoga kita masih punya tempat yang terbaik untuk mengadap YANG MAHA ESA kelak..


Salam Dakwah... 

Malaysia umum dana negara kedua - oh GLC..

GLC GLC GLC..
Kerana GLC rakyat makin merana.
Penyelewenggan yang dah lama bertapak dalam GLC ni seperti membujur lalu melintang patah. Jika ada penyelewenggan dimana individu yang terlibat tu? Apa SPRM buat?
Buat masa kini Malaysia langsung tidak setanding dalam pembangunan dan pelaburan di peringkat rantau sekalipun. Wang rakyat terus diguna untuk pelaburan yang mengayakan kroni-knoni kerajaan. Tidakkah kita fikir?
Kerajaan membelakangkan rakyat apabila memberi subsidi Petronas kepada syarikat konsesi penjana kuasa bebas (IPP) sebanyak RM 15.1 billion, sedangkan subsidi minyak kepada rakyat  hanya RM 11 billion..
Jika kerajaan sekarang yang masih kita pilih dimana hadapan, negara pasti akan terus merana. Rakyat akan terus kedana...


Langkah sejajar matlamat tarik pelaburan dan pertingkat daya saing
MALAYSIA semalam mengumumkan rancangan menubuhkan dana kekayaan negara kedua yang akan melaburkan hasil penjualan taruhan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Ini sejajar dengan matlamatnya menarik pelaburan dan meningkatkan daya saing negara itu.

Namun, ia tidak memberi jangka waktu jelas bagi rancangan itu dan tidak menyentuh isu memberi keutamaan ekonomi kepada penduduk majoriti Melayu itu, lapor agensi Reuters semalam.

Ketika ini, dana kekayaan negara yang ada di Malaysia adalah Khazanah, yang dikuasai kerajaan.


Rancangan terbaru itu adalah antara yang didedahkan dalam Laporan Majlis Penasihat Ekonomi Malaysia.

Ia sebahagian daripada butiran yang dibentangkan mengenai Model Ekonomi Baru Malaysia yang dirancangkan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Beliau berikrar akan memperbaharui ekonomi Malaysia yang kadar pelaburan masih belum pulih daripada krisis kewangan 1998.

Malah, pelaburan asing secara langsung turut berkurang berbanding awal 1990-an.

'Kerajaan harus menimbang untuk membataskan taruhannya dalam syarikat-syarikat strategik kepada 30 peratus daripada saham yang diterbitkan.
'Ia juga boleh mengamalkan pendekatan kawalan strategik, termasuk mengenakan batasan pemilikan asing ke atas entiti strategik,' menurut laporan itu lagi.

Meskipun rancangan ini disambut baik pengamat ekonomi, isu pelaksanaannya masih menjadi hambatan utama.

GLC sudah lama dikritik kerana menjejas pertumbuhan sektor privet, lantaran itu dikehendaki menjual asetnya dan lebih banyak ekuitinya akan dijual.

Laporan itu berkata, GLC juga akan perlu bekerja di bawah jagaan rapi untuk memantau kegiatan dan belanjawan mereka.

Antara syarikat kerajaan ini, Sime Darby, terjejas teruk dengan masalah kos dan dakwaan salah pengurusan dalam divisyen tenaga sehingga menyebabkan ia mengalami kerugian pada separuh tahun kedua serta penyingkiran eksekutif kanannya.
Dana yang dijana daripada program penjualan saham ini akan disalurkan kepada dana kekayaan negara yang akan dipertanggungjawabkan dan perlu mendedahkan pelaburannya.

Namun, laporan itu tidak menyatakan langkah-langkah konkrit memperbaharui Dasar Ekonomi Baru yang memberikan keistimewaan kepada masyarakat Melayu, termasuk dalam perniagaan walaupun ia berikrar akan membantu 40 peratus golongan paling miskin di Malaysia, tidak kira bangsa.

Para pelabur mengadu bahawa dasar selama empat dekad itu disalahgunakan dan menjejas daya saing Malaysia berbanding dengan negara jiran, termasuk Indonesia yang lebih pantas menjalani pembaharuan.

Dr Asri: Ketuanan Melayu sanggah Islam - Hebat betoi Melayu kan??

Kalau kata-kata orang agama sendiri pun Melayu-Umno tak boleh terima baik jangan dok jadi Melayu..
Haprak !!!

Istilah ketuanan Melayu adalah berbeza dengan hak keistimewaan Melayu kerana bukan semua yang dapat keistimewaan itu lebih mulia atau tinggi dari orang lain, kata mantan mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

“Mungkin seseorang diberikan keistimewaan disebabkan faktor kekurangannya ataupun kelebihannya. Maka, perkataan 'keistimewaan' tidak boleh disamakan dengan ketuanan,” katanya dalam satu kenyataan akhbar.


 Menurut Mohd Asri, jika seseorang menganggap dirinya lebih mulia disebabkan faktor keturunan atau bangsanya semata-mata, atau orang lain lebih rendah dari dirinya kerana tidak berbangsa sepertinya, maka itu adalah iktikad yang salah dan menyanggahi ajaran Islam.

Bangsa terpilih

“Jika itu berlaku, ia boleh menyamai dakwaan Yahudi bahawa mereka 'bangsa terpilih' (chosen race). Kebanggaan yang seperti ini ditolak oleh Islam,” katanya.


Mohd Asri berkata istilah ketuanan Melayu adalah istilah yang kabur yang tidak mempunyai pentakrifan khusus.

Katanya, jika merujuk kepada perkataan 'ketuanan Melayu', ia adalah dari akar perkataan 'tuan' kepada ketuanan dan digabungkan dengan 'Melayu'. Ini, katanya membawa bermaksud orang Melayu berada dalam status 'tuan' atau dalam bahasa Arab disebut siyadah (supremacy).

“Jika merujuk kepada bahasa bererti orang Melayu sentiasa berada di atas, lebih tinggi dan mulia kedudukannya dibandingkan dengan orang bukan Melayu. Jika hendak ditakrifkan maka bererti kedudukan orang Melayu sebagai bangsa yang lebih tinggi dan mulia”, katanya.

Justeru, menurut beliau adalah pelik untuk mana-mana pihak cuba mempertahankan ungkapan yang kabur dan tidak tentu maksudnya ini.
"Kiteorang Melayu sejati..Melayu Boleh.."

Dipandang mulia

“Sesuatu bangsa jika mahu dipandang mulia, hendaklah membuktikan kemuliaan itu dalam realiti kehidupan mereka. Melayu, atau selain Melayu boleh menjadi mulia dengan usaha ke arah kemuliaan, bukan sekadar bergantung kepada keturunan atau atas nama bangsa semata.
"Kami semua ni Melayu..."
Memetik Surah al-Hujurat: 13, Mohd Asri berkata ayat itu menjelaskan bahawa kemuliaan insan adalah disebabkan nilai keperibadiannya; iaitu iman dan akhlak yang mulia yang diistilahkan sebagai taqwa.

Katanya, prinsip Islam dalam menilai manusia, bukan berdasarkan warna kulit dan keturunan, tetapi berasaskan nilai kebaikan yang ada pada seseorang insan.

Beliau memetik hadis Nabi Muhammad SAW: “Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuilah! Tiada kelebihan orang arab ke atas 'ajam (yang bukan arab), atau 'ajam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan (Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi, dinilai Hasan oleh al-Albani)”.

Katanya lagi, hujah bahawa ketuanan Melayu adalah tidak relevan berdasarkan sabda Nabi Muhammad SAW: “Sekalipun jika memerintah kamu seorang hamba habsyi, jika dia memimpin kamu dengan Kitab Allah, maka dengar dan taatlah (Riwayat Muslim)”.

Isu ketuanan Melayu menjadi hanta apabila Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada kongres parti itu minggu lalu mencadangkan konsep itu diketepikan jika bangsa Melayu ingin ke depan.


Kenyataannya itu menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pemimpik kerajaan BN dan juga pertubuhan bukan kerajaan Melayu, khususnya PERKASA yang melabelkan Wan Azizah sebagai 'pelacur politik'.

baca berita asal - K L I K

Uncle Seekers kena saman dengan bekas Permaisuri Agung..


orang lain dok kalut minyak naik harga..
tup tup Uncle Seekers plak kena saman..ahahahhahaa
sudah la dalam blog dia dah kena maki hamun macam2 dengan orang ramai..
dah plak kena saman..

Diharapkan jangan Uncle guna kuasa paranormal sudah laaa.. kahkahkah...

Bekas Permaisuri Agong saman Syed Abdullah, Syed Hussein
03/12/2010 7:47pm

KUALA LUMPUR 3 Dis. – Bekas Permaisuri Agong, Siti Aishah Abdul Rahman hari ini memfailkan saman terhadap pakar paranormal, Syed Abdullah Hussein Al-Attas atau lebih dikenali sebagai Uncle Seekers kerana telah bertindak melanggar maklumat sulit baginda.
Siti Aishah yang juga sebagai plaintif turut memfailkan saman ke atas bapa kepada Syed Abdullah iaitu Syed Hussein Al-Attas yang merupakan defendan kedua.
Berikutan itu, tarikh pendengaran interparte ditetapkan pada 22 Disember ini di Temerloh, Pahang.
Dalam saman tersebut, Siti Aishah memohon perintah injuksi bagi melarang defendan pertama, Syed Abdullah dan defendan kedua, Syed Hussein untuk tidak mendedahkan sama ada secara lisan atau dalam blog-blog, surat khabar atau wakil-wakil mereka sebarang maklumat mengenai plaintif. – Utusan

blog Uncle Seekers - K L I K

Tan Lian Hoe - Rakyat mesti faham kerajaan maaa...hahahahahahaha

Rakyat harus terima kenaikkan harga minyak..

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan, Datuk Tan Lian Hoe hari ini mengatakan bahawa rakyat seharusnya menerima kenaikkan harga minyak ini dengan seadanya..hahahahahahaha
lakyat mesti maw tolong kelajaan maaaa
Woi !!!!! buta perut ka woi!!!! kalau duit tak dak macamana nak terima woi!!!!!
nak kena rasuah lagi la ni woi!!!!!

Beliau juga berkata peniaga jangan mengambil kesempatan menaikkan harga makan dan minuman sesuka hati dan rakyat harus mengurangkan penggunaan gula dalam kehidupan seharian...hahahahahahahahaha..

woi!!!!!!! hang plak ka ganti makcik aku si Shahrizat Jalil dalam bab teguran kurangkan gula dalam hidup hidup rakyat ni woi!!!!!!! (bahasa aku lintang pukang? aku punya pasai la!!!!)

woi!!!!!!! awat hang tak suruh rakyat guna gula merah woi!!!!
woi!!!!!!! hampa nak bagi kaya Robert Kuok lagi ka woi!!!!!
banggang punya orang!!!!

tak pernah bagi rakyat senang!!!! mau bagi rakyat mampuih ka woi!!!!!
otak takdak ka woi!!!!!!!

hampa nak baca lagi? hah baca sendiri...berita memang berat sebelah!!
 - K L I K -

pss: orang UMNO Kroh(Pengkalan Hulu), ni la padah hampa pi pangkah dia ni!!! banggang!!!!

Rumah Penang mahai? -baru taw ka woi !!!??!

woi!!! harga rumah di Pulau Pinang sebab DAP memerintah ka woi!!!! ?
ni semua sebab UMNO/GERAKAN/BN punya pasai la woi!!!!

takkan la baru sepenggal Lim Guan Eng pegang Penang semua benda jadi mahai woi!!!!!
hampa semua ni saja nak perbodohkan Melayu la woi!!!!
ingat Melayu ni bodo sangat ka woi!!!!!

ni semua sebab Gerakan la woi!!!!
banggang!!!!
hampa baru taw ka woii????
hampa ni keluar dari hutan mana woiii???!!!

dulu masa Koh Tsu Koon 'jaga' Penang dulu harga rumah murah ka woi????
Melayu dapat dok kondominium ka woi???
hahahahahaha
Mau tipu melayu lagi ka woi?????

Harga rumah di P. Pinang paling mahal

Oleh ROKIAH ABDULLAH
rokiah.abdullah@utusan.com.my

S.M. Mohamed Idris diperhatikan Michael Lim Mah Hui menunjukkan carta peratusan peningkatan harga rumah di Pulau Pinang, semalam.
Woi mamak, dari mana hang mai? buta perut ka mamak? hang nak beli kondo ka mamak parpu??

PULAU PINANG 2 Dis. – Harga rumah di negeri ini merupakan yang termahal di negara ini dengan purata seunit mencecah hingga RM540,000 tahun lalu iaitu hampir lapan kali ganda purata pendapatan isi rumah penduduk Malaysia setahun.

Felo Kanan Institut Kajian Sosioekonomi dan Alam Sekitar (SERI), Dr. Michael Lim Mah Hui ketika mendedahkan perkara itu berkata, kajian yang dilakukan pihaknya juga menunjukkan harga rumah di negeri berkenaan turut melebihi purata harga rumah di Kuala Lumpur iaitu RM390,000 seunit.

Menurutnya, trend harga rumah yang terlalu tinggi di negeri itu bukan saja menyebabkan golongan bawahan tidak mampu langsung untuk memiliki rumah, malah golongan pertengahan juga turut mengalami nasib sama.

‘‘Amat jelas sekali harga yang ditawarkan amat jauh daripada jangkauan. Jika golongan pertengahan tidak mampu untuk membeli rumah atau pangsapuri yang dijual, apa lagi golongan bawahan.

‘‘Pada masa ini, penawaran dan permintaan untuk rumah tidak sepadan. Majoriti rakyat Malaysia mahukan rumah yang mampu dimiliki, namun pemaju lebih cenderung membina rumah mahal untuk mengaut keuntungan,’’ katanya pada sidang akhbar di pejabat Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) di Jalan Masjid Negeri di sini hari ini.

Turut hadir Presiden CAP, S.M. Mohamed Idris.

Jelas Mah Hui, keadaan itu menyebabkan negara dipenuhi banyak rumah kosong yang dibina pemaju untuk memenuhi permintaan pelabur asing dan spekulator, bukannya untuk rakyat.

Menurutnya, ramai di kalangan pelabur dan spekulator memiliki dua buah rumah atau lebih sama ada dibeli untuk disewakan atau untuk tujuan menaikan harganya bagi aktiviti penjualan supaya mendapat keuntungan.

Katanya, tindakan pemaju memasarkan hartanah itu secara agresif di luar negara memandangkan ia masih murah mengikut standard antarabangsa turut menyebabkan harga rumah di negara ini bertambah tinggi.

‘‘Amat malang bagi rakyat negeri ini khususnya jika Kerajaan DAP Pulau Pinang tidak memandang serius isu ini. Mereka patut memperbanyakkan rumah mampu milik dan mengawal pembinaan rumah mewah terutama di bahagian pulau.

‘‘Jika kerajaan itu benar-benar ingin menjadikan rumah sesuatu yang mampu dimiliki rakyat, sepatutnya kuasa yang mereka ada digunakan untuk mengawal pemaju, sektor perbankan dan spekulator supaya kenaikan harga rumah dapat dikurangkan,” katanya.

Sementara itu S.M. Mohamed berkata, terdapat pelbagai faktor menyebabkan berlaku kenaikan harga rumah termasuk dasar kerajaan membenarkan orang asing membeli bukan sahaja pangsapuri malah hartanah lain.

Jelas beliau, pihak bank turut menyumbang kepada kenaikan harga rumah melalui pelbagai teknik pemasaran yang agresif termasuk melonggarkan standard kredit sehingga 95 peratus pinjaman kepada pembeli.

‘‘Kini tiba masanya kerajaan memulakan dasar perumahan awam yang menyediakan perumahan mampu milik terutama di bandar seperti dilaksanakan Lembaga Perumahan Singapura iaitu kerajaan menjadi pelopor pembinaan rumah berkenaan,” katanya.

Menurutnya, bagi sektor perumahan swasta, kerajaan perlu memainkan peranan utama dengan mengambil langkah bersesuaian untuk mengawasi harga hartanah berkenaan bagi mengelakkan kenaikan harga yang tidak sihat.

media yang memang berat sebelah -utusan-

Friday, December 3, 2010

woi!!!!! rakyat buta perut lagi ka woi!!!!!!!!

hahahahaha...


ni lah padah sapa yang sokong umno/bn..
ambik laaa natijah ni sebagai pedoman...
hahahahaha
jangan jadi banggang lagi laaa wahai rakyat yang papa kedana, yang miskin dan bahalul...
cermin la diri...
banyak sangat ka duit hampa dari dok sokong umno keparat ni...!!!!


RM500 yang di beri kepada kakitangan awam tak sampai 2 hari pon lagi, sekarang kerajaan dah mintak balik!!!
hahahahahaa..
ni la kerajaan tak guna...
hahahaha
sokong laaa.. sokong laaa...sokong la kerajaan!!!!!


kerajaan sepatutnya bantu rakyat!! kerajaan sepatutnya tolong rakyat!!!!
bukannya dera rakyat!!!
woi !!! buta lagi ka woi!!!!
hahahaha..sangat mudah tipu rakyat!!!!!
banggang punya rakyat!!!! tukar la kerajaan woi!!!!
kalau minyak naik confirm semua barang akan naik harga woi!!!!


woi!!!! lepas ni kedai maple, kedai mamak parpu pon akan naik harga teh tarik woi!!!!
woi pakcik2 tua yang dok sojkong umno/barisan nasional... lepas ni hampa lepak minum ayaq suam la plak woi..
semua barang jadi mahal woi!!!!
Woi!! rakyat tak guna otak!!!
Woi!!!!! lepas ni semua bapak2 mak2 nak kena beli baju baru untuk anak sekolah woi!!!!
hahahahaa..cukup ka duit tu woi!!!!?
woi.. 5 sen banyak tu woi!!!!!
woi..kerajaan haprak woi!!!!!
woi!!! rakyat bodoooo
woi..lepas ni makin ramai rakyat/ penjawat awam akan makan rasuah woi!!!!!
woi!!!!!!!! banggang..


\kerajaan saja nak tambah dosa aku untuk maki hamun hampa woi!!!!!
tak guna punya kerajaan woi!!!!!!!!
tolonglah kerajaan untuk Permata..hahahahaha


@#$%$^^*(%^*&*)**$%)&*)&*()_&*&W#%&$%%#$*()_*()_&*!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

4-dalam-1: Harga petrol, diesel, gas, gula naik lagi

Harga petrol RON95, diesel, Petroleum Gas Cecair (LPG) dan gula naii mulai tengah malam ini. Ia berikutan keputusan kerajaan menyelaraskan kadar subsidi.

azlanPetrol RON95, dinaikkan 5 sen menjadikan harga RM1.90 seliter.

Dua hari lalu, petrol RON 97 naik sebanyak 15 sen kepada RM2.30 seliter. Kenaikan itu berikutan perubahan harga pasaran yang diapungkan sejak Julai lalu.

Harga diesel turut naik 5 sen menjadikannya RM1.80 seliter manakala gas LPG juga naik 5 sen menjadikan harganya RM1.90 sekilogram.
Harga gula pula naik 20 sen menjadikan harganya RM2.10 sekilogram.
azlanSemua harga baru berkuatkuasa pada jam 12.01 pagi esok. Ia didedahkan pada taklimat kepada editor di Putrajaya oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU) .

Malaysiakini
 turut dijemput ke taklimat itu melalui panggilan telefon tetapi wartawan kami dihalang memasuki ibupejabat Unit Kordinasi dan Pelaksanaan di Pejabat Perdana Menteri, kemudiannya tanpa sebarang alasan.

Pengumuman rasmi mengenai kenaikan harga barangan tersebut dibuat malam ini.

Kali terakhir harga barangan meningkat adalah pada 15 Julai lalu. Ia membabitkan kenaikan 5-dalam-1. Barangan yang terjejas itu adalah dua gred petrol, diesel, gula dan gas.

-sumber- MK

Anwar ramal pilihan raya Mac

Pembangkang kritik penangguhan pemilihan parti Umno

KUALA LUMPUR: Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim, meramalkan Perdana Menteri Malaysia akan mengadakan pilihan raya umum tergempar sekitar Mac depan ekoran keputusan Umno menangguhkan pemilihan parti yang sepatutnya diadakan tahun depan.

Datuk Seri Anwar berkata, beliau sebenarnya telah menjangkakan pilihan raya umum lebih awal ekoran perkembangan sejak kebelakangan ini.

'Saya telah meramalkan pilihan raya umum awal. Tetapi penangguhan menunjukkan Umno hanya bagus untuk menyerang PKR,' kata beliau kelmarin.

Pilihan raya umum terakhir diadakan Mac 2008 dan mandat ini hanya akan berakhir Mei 2013.

Umno sepatutnya mengadakan pemilihan pertama tahun depan selepas pindaan perlembagaan tahun lalu.

Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, berkata Umno memutuskan menangguhkan pemilihan itu selama 18 bulan sehingga April 2013 bagi mengelakkan tahun depan berubah menjadi tahun 'medan pergelutan politik'.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pula berkata penangguhan itu bukan untuk tujuan Pilihan Raya Umum Ke-13 tetapi bagi mengukuhkan kedudukan parti.

Mengulas, Datuk Seri Anwar menggesa Datuk Seri Najib sepatutnya menyatakan tarikh awal mengenai kemungkinan pembubaran Parlimen.

'Beliau mesti beri kita tarikh awal, Mac atau April, dan kita serahkan kepada rakyat buat keputusan... saya letakkan persoalan ini dan cabar perdana menteri kerana sudah ada petanda bahawa beliau mahukan pilihan raya umum lebih awal,' katanya.

Dengan merujuk kepada kecaman Umno-BN mengenai kekecohan dan kelemahan PKR mengadakan pemilihan secara langsung yang pertama baru-baru ini, Datuk Anwar menambah, Umno hanya pandai mengkritik parti pembangkang tetapi tidak berani mengadakan pemilihannya kerana parti itu tidak cukup kuat untuk berdepan dengan perwakilannya.

Sementara itu, Naib Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS), Datuk Mahfuz Omar, berkata Datuk Seri Najib mungkin takut hilang sokongan sebagai Presiden Umno sekiranya pemilihan secara langsung dilaksanakan seperti yang dijadualkan awal tahun depan.
'Najib sebenarnya nak pastikan bahawa selepas pilihan raya umum ke-13 nanti, beliau kekal sebagai Perdana Menteri.

'Mungkin selepas beberapa dasar liberalisasi ekonomi dan politik yang dilaksanakannya sebelum ini dia sedang menerima protes dalaman Umno sendiri,' katanya. -- Agensi.

Ustazah kena tipu RM15,000 dalam Facebook

KOTA BHARU - Seorang guru wanita kerugian RM15,000 selepas dipercayai ditipu seorang kenalan melalui laman sosial Facebook. 

Pemangku Timbalan Ketua Polis Kelantan, Asisten Komisioner Mazlan Lazim berkata, kejadian itu berlaku selepas guru wanita dari Taman Uda Murni, dekat sini, berkenalan dengan seorang lelaki yang dipercayai berasal dari Iraq. 

Selepas berkenalan beberapa minggu, pada 30 November lalu, suspek menghantar khidmat pesanan ringkas melalui laman sosial itu kepada mangsa mengenai hasratnya untuk mempelajari agama Islam. 

"Bagaimanapun, suspek menghubungi mangsa kelmarin dan memaklumkan bahawa dia menghadapi masalah dengan Imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) kerana membawa sejumlah besar wang pound sterling yang tidak diisytiharkan," katanya kepada pemberita, di sini, semalam. 

Selepas menerima panggilan daripada suspek, mangsa sekali lagi menerima panggilan daripada seorang wanita yang memperkenalkan diri sebagai pegawai Imigresen dan bertanya sama ada mangsa mengenali suspek. 

Mazlan berkata, wanita itu memperkenalkan diri sebagai Fatimah dan dia dikatakan telah menawarkan diri untuk membantu membebaskan suspek dengan syarat mangsa membuat bayaran RM15,000. 

“Selepas membuat transaksi, mangsa menghubungi pihak Imigresen KLIA untuk memaklumkan kemasukan wang itu tetapi mangsa dimaklumkan bahawa wanita yang mendakwa sebagai Fatimah itu bukan kakitangan jabatan itu di KLIA,” katanya. 

Mazlan berkata, selepas menyedari dirinya tertipu, mangsa cuba menghubungi suspek tetapi tidak berjaya, lalu membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Baharu. - Bernama

Imigresen Akan Tubuh Unit Pematuhan Bagi Perkukuh Integriti

Perkukuh Intergriti? .. baca laaa

KUALA LUMPUR, 2 Dis - Jabatan Imigresen Malaysia akan menubuhkan Unit Pematuhan bagi memperkukuh integriti serta penguatkuasaan dalaman terhadap kakitangannya yang melanggar peraturan atau undang-undang.

Ketua Pengarahnya Datuk Alias Ahmad(gambar) berkata selain itu jabatan itu juga turut menggunakan penggunaan sistem teknologi atas talian dalam usaha membantu meminimumkan bebanan tugas anggota jabatan itu.
Ini adalah antara usaha yang dijalankan oleh jabatan itu dalam mentransformasikan jabatan itu bersesuaian dengan program transformasi di peringkat nasional seperti yang disarankan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, katanya dalam satu kenyataan di sini.

Hishammuddin pada majlis sambutan Hari Imigresen di Putrajaya pada Rabu berkata kepimpinan baru Jabatan Imigresen turut diberi tempoh sebulan untuk menggariskan perancangan, pembaharuan dan penambahbaikan yang akan dilakukan terhadap jabatan itu, yang perlu dibentangkan kepadanya pada Januari depan.

Alias yang turut menyambut baik saranan Hishammuddin itu berkata: "Program transformasi Imigresen memberi fokus kepada tiga aspek utama iaitu semangat dan gagasan 1Malaysia yang berkonsep "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan", perubahan paradigma dalam memahami fungsi dan peranan Jabatan Imigresen dan prinsip Istiqamah dalam melaksanakan slogan jabatan "Perkhidmatan Berkualiti dan Berintegriti."

Katanya melalui teras ini, jabatan itu sedang merangka perkhidmatan yang menjurus kepada gagasan tersebut dan antara usahanya ialah untuk mempergiatkan usaha yang mampu menarik tenaga pakar dan pelabur asing untuk berkhidmatan di negara ini dengan pelbagai kemudahan termasuk kelulusan automatik permohonan pegawai dagang yang bergaji RM8,000 ke atas.
Alias berkata jabatan itu juga turut merancang insentif baru dalam menjaga kebajikan kakitangannyan pada masa hadapan seperti menyelaraskan elaun-elaun, selain keperluan logistik dan kuarters kakitangan yang turut menjadi perhatian.

"Penganugerahan pangkat kepada kakitangan Imigresen yang berkhidmat dengan penuh integriti merupakan satu modal insan yang diharapkan dapat memberi motivasi kepada pegawai-pegawai tersebut," katanya.

- BERNAMA

JANGAN MAKI PENJAWAT AWAM

SEREMBAN 30 Nov. - Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan meminta semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) supaya bersikap bersopan apabila berurusan dengan penjawat awam dan tidak mengeluarkan kata-kata keji apabila sesuatu urusan lewat atau tergendala. Katanya, sebagai ketua kerajaan di negeri ini, beliau melahirkan rasa kesal dan kecewa dengan sikap ADUN yang memaki hamun, mengeji mahupun menghina pegawai kerajaan dan kakitangan awam.



''Sampai ada yang menyebut perkataan 'binatang' dan dilemparkan kepada penjawat awam ini.
''Kadang-kala yang menjadi mangsa ialah kerani yang bertugas di kaunter dan paling banyak menerima ucapan sedemikian ialah petugas di Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri," katanya ketika ditemui di lobi Dewan Undangan Negeri selepas penangguhan Sidang DUN, di sini hari ini.Mohamad memberitahu, sepatutnya ADUN yang bergelar Yang Berhormat menjaga status sesuai dengan kedudukan mereka di dalam dewan yang mulia ini.


''Saya melihat penjawat awam di semua jabatan kerajaan merupakan pekerja yang baik. Begitu juga yang berkhidmat di JKM. Banyak yang telah dijayakan oleh mereka.''Semua maklumat yang mereka peroleh dihantar ke ibu pejabat bagi tujuan pemprosesan tetapi malangnya kerja mereka ini tidak dihargai, sebaliknya menerima kejian, maki hamun dan kutukan daripada ahli Yang Berhormat ini," katanya.Katanya, kalau ADUN mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa, apa bezanya mereka yang tinggal di bawah jambatan, tentulah tidak menunjukkan profesional dalam mengendalikan tugas masing-masing.


''Saya harap, jagalah kemuliaan dewan ini dan selaku ahli Yang Berhormat, andainya kita tidak bersetuju dengan penjawat awam berkenaan, sampaikan perasaan itu dengan cara terhormat.''Kita faham semua ADUN menjalankan tugas masing-masing. Begitu juga saya dan mereka yang digelar penjawat awam," katanya.Pada sidang akhbar itu juga, Mohamad memberitahu, dengan kejayaan Dasar Jaringan Keselamatan Sosial (DJKS), pihaknya mendapati ada penduduk dari Selangor yang datang ke sini dan sanggup menukar alamat, semata-mata inginkan bantuan yang disalurkan oleh JKM ini.


''Apabila kita siasat, individu ini tidak ada di alamat berkenaan. Mereka mahu mengambil kesempatan dari kerajaan negeri ini yang cekap membantu rakyat miskin. Kita tidak mahu, DJKS ini disalahgunakan oleh pihak berkepentingan," katanya.Terdahulu ketika membentangkan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan 2010, Mohamad (BN-Rantau) berkata, sejumlah RM9,998,396 dikeluarkan daripada Kumpulan Wang Disatukan Negeri untuk menjelaskan beberapa emolumen.''Di bawah butiran itu peruntukan sebanyak RM6,675,896 bertujuan menampung keperluan gaji kerana kenaikan gred jawatan, elaun dan caruman kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, selain bagi tujuan bayaran Bantuan Khas Kewangan sebanyak RM1,000 kepada kakitangan awam.


''Peruntukan tambahan sebanyak RM1,222,500 juga dipohon di bawah butiran Perkhidmatan dan Bekalan untuk tujuan bayaran tuntutan perjalanan, penyelenggaraan kenderaan, bayaran kontrak dan kawalan serangga Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan.''Ia juga adalah peruntukan untuk bayaran elektrik, air, Internet dan telefon untuk bangunan Wisma Negeri dan Kompleks Pentadbiran Daerah seluruh negeri," tegas Mohamad.Selain itu juga, Mohamad memberitahu, atas rasa prihatin kerajaan negeri terhadap golongan berpendapatan rendah, kurang berkemampuan dan yang menerima musibah bencana alam, penambahan peruntukan RM2,100,000 bagi JKM diperlukan.


''Ini untuk menampung keperluan tambahan bagi bantuan am daripada 5,316 kes sedia ada kepada 6,276 kes dan bantuan bencana alam yang melibatkan 1,037 keluarga," jelasnya.


sumber : Cuepacs

pss: duit RM 500 tak sempat pun untuk penjawat awam beli peralatan persekolahan untuk anak2..huhuhu..

Perkara Ingatan !! Jangan buat..

Adat Melayu dan Nusantara ni memang banyak dihiasi dengan budaya ketimuran yang penuh dengan pantang larang. Samada ia diwarisi daripada zaman nenek moyang atau agama Islam itu sendiri sukar untuk dijelaskan melainkan kita bandingkannya dengan nas-nas kitab Quran ataupun sunnah Nabi S.A.W. 
Tetapi apa yang aku tahu, semuanya yang lain dan tidak bukan hanyalah untuk kebaikan kita..
So, meh kita tengok ayat2 kurangkan dan jangan kat bawah ni.. 

Kurangkan..
  • Kurangkan makan bawang besar 
  • Kurangkan makan berempah 
  • Kurangkan makan ketumbar kering 
  • Kurangkan menonton hiburan 
  • Kurangkan membaca majalah hiburan 
  • Kurangkan ketawa yang panjang atau terbahak-bahak 
  • Kurangkan minuman air batu,air dalam tin(100 plus dan lain2) 
  • Kurangkan makan organ dalaman ayam terutamanya kanak2 

Jangan..
  • Jangan makan kepala ikan 
  • Jangan minum air yang ada semut 
  • Jangan tidur selepas subuh 
  • Jangan tidur selepas asar 
  • Jangan tidur selepas makan 
  • Jangan makan terlalu kenyang 
  • Jangan makan berat selepas jam 9.00 malam 
  • Jangan menyapu rumah pada waktu malam 
  • Jangan makan yang masam-masam berlebihan 
  • Jangan dicampur makan laut dan darat dalam satu hidangan 
  • Jangan minum susu selepas memakan daging/ayam 

Perkara-perkara yang perlu diamalkan 
  • Selalu makan buah manisan seperti kurma dan lain2 
  • Selalu makan makanan yang panas2 
  • Selalu memakan kekacang seperti kacang soya @ badam dan lain2 
  • Selalu minum air masak 
  • Selalu makan ulam2 
  • Selalu mengamalkan pandangan hijau 
  • Selalu bersenam 
  • Selau menggunakan imajenasi otak 

Banyakkan!!
  • Banyakkan memakan makanan berasaskan gandum/soya 
  • Banyakkan aktiviti berkhemah di hutan/pantai( yang mempunyai pokok) kerana disitulah terdapat banyak ion2 negatif dan cahaya matahari infra merah (terutama pada waktu pagi) yang amat diperlukan oleh tubuh badan,kerana hanya kawasan seperti ini sahaja yang mempunyai % yang cukup untuk kegunaan kita seharian berbanding dalam bangunan batu ianya terlalu sedikit 

Jangan, jangan jangan

  • Jangan ego 
  • Jangan dengki pada orang lain 
  • Jangan makan dari sumber yang tidak halal 
  • Jangan memberi anak makan makanan dari sumber yang tidak halal 
  • Jangan makan makanan yang ada pewarna 
  • Jangan makan makanan yang ada pengawet 
  • Jangan mengunakan minyak masak lebih dari 2 kali 
  • Jangan mandi selepas 9.00malam 

dan yang paling penting dibawah ini..

  • Jangan sengaja lewatkan solat..Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita. 
  • Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita.
  • Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan.
  • Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.
  • Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat).
  • Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.
  • Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut kita mati dalam perjalanan.
  • Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.
  • Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.
  • Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa....
  • Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.
  • Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan kita hilang bahagia.
  • Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita. Nanti kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.
  • Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.
  • Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.
  • Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita.
  • Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.
  • Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.
  • Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita. ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.
Wasalam

"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun" 
(Sabda Rasulullah SAW)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."

Inovasi mendominasi dunia

KITA telah memasuki tahun baru 2010 selepas 2009 melabuhkan tirai. Kedatangan tahun baru kebiasaannya memberi semangat dan azam baru kepada manusia untuk berubah dan melakukan anjakan dalam kehidupan.
Selain itu, ada yang berpendapat bahawa diri mereka sendiri perlu melakukan inovasi dalam segenap aspek kehidupan untuk mencapai cita-cita yang diimipikan. Istilah inovasi berkait rapat dengan perkataan seperti ciptaan, kreativiti dan imaginasi.
Inovasi bermaksud sesuatu yang baru diperkenalkan atau dimulakan. Dengan kata lain ia bermaksud menghasilkan sesuatu ciptaan yang berbeza daripada kebiasaan dengan idea baru yang mencorakkan perubahan.



Di zaman ini inovasi menentukan siapa yang berjaya atau pun tidak. Produk dan barangan yang inovatif yang terhasil dari proses inovasi akan mendahului yang lain. Kelebihan sesuatu produk yang inovatif boleh mengubah sesebuah industri. Idea yang kadang kala kecil dan dipandang ringan namun setelah melalui inovasi yang betul menjadikkannya hebat dan berkesan.

 Hari ini inovasi bukan sahaja menjadi kunci dan rahsia kejayaan bagi sesebuah syarikat, malah ia juga berperanan melonjakkan negara-negara yang dahulunya kecil dan mundur menjadi negara maju.

Lihat sahaja negara-negara seperti Singapura, Finland, Denmark dan Ireland yang suatu masa dahulu merupakan negara-negara kecil namun meningkat maju dengan mendadak dan menduduki carta negara maju dengan keupayaan inovasi dan pembaharuan yang dilakukan oleh mereka.

Bagi negara membangun, cabaran utama untuk kekal bersaing menjadi negara maju ialah melalui inovasi. Ia perlu dipastikan supaya berada ditahap yang terbaik. Falsafah inovasi bagi sesebuah negara membangun perlu menjadi tulang belakang yang dapat mengubah sistem pentadbiran, hala tuju sains dan teknologi serta keupayaan saintis dan penyelidik di dalam negara tersebut.

Malaysia juga tidak terkecuali. Dunia pada masa akan datang amat bergantung kepada keupayaan untuk melakukan inovasi dalam setiap aspek bagi mengekalkannya di tahap terbaik. Kita telah memasuki tahun baru 2010. Sepuluh tahun yang lalu, Internet baru sahaja mula berkembang di Malaysia.
Pada waktu itu, masih belum ramai individu yang memiliki talian Internet melainkan di pejabat-pejabat kerajaan atau sektor industri. Teknologi Internet merupakan satu contoh inovasi yang mengubah dunia pada hari ini.

Internet boleh dianggap sebagai sungai besar yang mengalirkan sebarang ilmu dan maklumat berguna atau pun sekadar sampah sarap di dalamnya.


Sebelum teknologi Internet dapat dinikmati oleh seluruh penduduk di dunia, ia merupakan teknologi yang digunakan oleh pihak ketenteraan Amerika sekitar tahun 1940-an sewaktu Perang Dunia Kedua untuk menghubungkan jaringan sistem pertahanan mereka.

Selepas perkembangan pesat Internet bermula lewat tahun 1990-an, banyak produk-produk berasaskan web dimajukan dan dijadikan alat untuk menghubungkan masyarakat di seluruh dunia.

Bayangkan dunia pada hari ini tanpa kemudahan Internet seperti 15 tahun yang lampau, tentunya kehidupan sangat berbeza dengan apa yang kita alami kini. Internet memenuhi segala-galanya dalam dunia moden hari ini yang merangkumi aspek penyebaran maklumat, kemudahan emel, hiburan, tayangan video, audio dan perniagaan.

Lihat sahaja bagaimana enjin carian Internet terkenal Google mendominasi dunia. Google yang mula menemui pengguna pada tahun 1998 memperkenalkan kaedah pencarian maklumat di Internet dengan cara yang begitu unik melalui inovasi dan kreativiti dua anak muda dari Stanford University, California Amerika Syarikat (AS) iaitu Sergei Brin dan Larry Pages.
Kedua-dua mereka ini menjadi jutawan ketika usia belum mencapai 30 tahun. Sehingga kini, Google terus berkembang pesat dan terus melakukan inovasi dengan memperkenalkan produk-produk terbaru mereka.

Majalah Forbes melaporkan bahawa Google merupakan sebuah syarikat teknologi berasaskan Internet yang paling pesat berkembang dan paling berpengalaman dalam sejarah dunia. Ketika diwawancara dalam sebuah program temu bual Internet, pemilik Google, Sergei Brin dan Larry Pages menyatakan bahawa mereka tidak mencipta sesuatu yang baru, tetapi melakukan inovasi terhadap produk yang sedia ada. Sebelum kemunculan Google, enjin carian Internet yang paling terkenal ialah Yahoo!, Excite dan Altavista.

Selain Google, pengguna Internet terus dihidangkan dengan aplikasi laman interaksi sosial yang begitu fenomena pada hari ini iaitu Facebook. Ia dicipta oleh seorang remaja iaitu Mark Zuckerberg ketika masih bergelar penuntut di University Harvard.

Bermula pada tahun ia dilancarkan iaitu pada tahun 2004 sehingga kini, ia mencatatkan bilangan pengguna aktif yang berjumlah 350 juta orang. Zuckerberg kini menjadi jutawan muda hasil daripada pelancaran laman Facebook tersebut.

Ketika ditanya tentang idea ciptaaannya, beliau menegaskan bahawa ia terhasil daripada keinginan untuk melakukan inovasi terhadap laman-laman web Internet sosial yang sedia ada seperti Friendster, Orkut, MySpace dan sebagainya.

Salah satu lokasi yang paling terkenal dan subur melahirkan syarikat-syarikat gergasi dunia yang kreatif dan inovatif dalam bidang teknologi, komunikasi dan teknologi maklumat ialah Silicon Valley di California.

Di sanalah tempat berkembangnya syarikat gergasi dunia seperti Oracle, Sun Microsystem, Intel, AMD, Yahoo!, Cisco, Apple, eBay, YouTube,, Twitter, Google, Facebook dan sebagainya.

Kejayaan Silicon Valley yang muncul sejak lebih 50 tahun yang lampau menjadi contoh dan teladan kepada negara-negara lain yang ingin membangunkan ekonomi mereka berasaskan inovasi dan kreativiti.

Google dan Facebook adalah antara dua contoh di antara puluhan produk-produk yang tercipta hasil dari kreativiti dan inovasi di dalam dunia Internet. Dalam bidang-bidang lain seperti sistem pengangkutan, perniagaan, penyelidikan dan penyampaian maklumat manusia terus melakukan inovasi bagi memperbaiki kualiti dan produk yang sedia ada..

Malaysia berada di landasan yang tepat apabila mengisytiharkan 2010 sebagai Tahun Inovasi Negara. Jelas bahawa masa hadapan negara terletak kepada sejauh mana budaya inovasi diamalkan dalam setiap aspek kehidupan daripada pentadbiran negara sehinggalah kepada pengurusan diri.

Fakta-fakta ringkas

 Inovasi bermaksud menghasilkan sesuatu ciptaan yang berbeza daripada kebiasaan dengan idea baru yang mencorakkan perubahan.

 Apple Inc. merupakan sebuah syarikat pengeluar komputer dan gajet elektronik yang banyak melakukan inovasi terhadap produk mereka.

 Syarikat pengeluar perabot dan peralatan rumah terkenal IKEA merupakan sebuah syarikat yang kreatif melakukan inovasi.

 Silicon Valley yang terletak di California merupakan sebuah kawasan yang paling terkenal dengan syarikat-syarikat gergasi di dunia yang banyak melakukan inovasi untuk produk mereka seperti Intel, Google, Yahoo!, Facebook,YouTube, eBay dan Twitter.

 Istilah silikon merujuk kepada kawasan di mana banyak pereka cipta dan pengeluar cip silikon yang kemudian membentuk jaringan perniagaan berteknologi tinggi.

 ARPANET yang pada mulanya digunakan dalam sistem pertahanan ketenteraan di Amerika dalam Perang Dunia ke-2 telah melahirkan INTERNET pada hari ini setelah inovasi dilakukan ke atas sistem rangkaian tersebut selama lebih 30 tahun.

 Google merupakan laman web yang paling ramai dikunjungi oleh pengguna Internet di abad ini.

 Pengguna aktif Facebook sehingga Disember 2009 direkodkan berjumlah 350 juta orang dan dijangka akan terus meningkat dengan mendadak di masa akan datang.

Penulis ialah Pegawai Sains di Institut Kejuruteraan Mikro dan Nanoelektronik (IMEN), Universiti Kebangsaan Malaysia.

lagi cerita..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...