Friday, November 19, 2010

Chua Soi Lek pertikai Islam !!!

salam..
apa nak jadi dengan Presiden MCA ni..
makin lama makin menjadi jadi dia cari pasal..
sebelum ni dah mengata-gata yang Islam ni mundur, tak maju,,
ini sekali lagi mempersalahkan Islam dalam sambutan perayaan Aidil Adha!!
ini sudah melampau sebenarnya..
wahai Chua Soi Lek..bukan sengketa yang kami(ISLAM) cari..
tetapi sikapmu sudah melebihi taraf kejahilan Yahudi dah ni..

Sikap Soi Lek ni memang mengambarkan dia memang bencikan Islam..
kalau tidak kenapa baru sekarang dia mencari pasal dengan Islam..

Bukan setahun dua orang Islam merayakan Aidil Adha ni..
masyaAllah..
Aku harap baginda Sultan akan mainkan peranan baginda dalam hal ni..

dan semua melayu Islam pun tidak harus nampak ini sebagai sesuatu yang remeh..
di mana ''orang-orang kuat melayu Islam'' sebelum ini?
Perkasa, Pekida, Ulangmak Umno, Ulangmak Muda Umno..
Common laaa.. Soi Lek pertikai hak agama ni bro!!
bukan pasai perkauman dah ni!!

Masa ini la Dewan Himpunan Penyokong Pas nak main peranan pun..
Mana ahli-ahli Pas.. cepat..
Mana orang-orang melayu Islam? cepat...
orang-orang kampung takdak kuasa nak lawan apek ni melainkan puak2 yang ada kuasa...

ini cari pasal punya hal!! kurang ajar!!


Kedai tutup: Presiden MCA salahkan Aidil Adha

Harakahdaily

KOTA BHARU, 18 Nov: Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek sekali lagi cuba mencetuskan isu untuk membelasah PAS semalam apabila mempersoalkan mengapa kebanyakan kedai di Kota Bharu tutup sempena sambutan Aidil Adha.

“Disebabkan Hari Raya Haji, semua kedai nampak tertutup untuk sambutan ataupun ini adalah arahan daripada majlis tempatan? Ia sunyi di Kota Bharu,” soal Chua di Twitter walaupun sememangnya umum diketahui bahawa sambutan Hari Raya Haji di Kelantan dan beberapa negeri lain adalah jauh lebih meriah berbanding Hari Raya Aidilfitri.

Kenyataan bekas Menteri Kesihatan yang pernah terpalit dengan skandal seks apabila videonya dengan seorang wanita tersebar di khalayak ramai, menerima kritikan keras daripada ahli parlimen Batu, Tian Chua yang menyelar Chua cuba menjadikan cuti sambutan Aidil Adha sebagai satu isu.

Kenyataan Chua turut dibidas oleh para pengikutnya di Twitter sehingga beliau dituduh sebagai seorang ahli politik yang bangkrap idea.

“Reportlah polis. Minta suruhanjaya diraja. Buat demo ke,” cabar seorang pengguna Twitter Noor Azam yang juga kelihatan tersinggung dengan kenyataan Chua.

Ini bukan kali pertama presiden MCA itu menonjolkan kedaifannya terhadap hal-hal berkaitan Islam.

Pada bulan Ogos yang lepas, Chua telah menimbulkan kontroversi apabila mengatakan antara negara yang mengamalkan rasuah terdiri daripada negara yang mempunyai majoriti masyarakat Islam.

Beliau turut mendakwa pertarungan keIslaman antara Umno dan PAS sebagai punca utama negara terperangkap dalam golongan negara berpendapatan sederhana untuk sedekad yang lalu.

Kenyataan Chua tersebut menerima kritikan pedas dari ahli politik kedua-dua sisi dan disebabkan itu, sebagai jalan keluar bekas menteri Kesihatan telah menyalahkan online portal Malaysiakini dan The Malaysia Insider kerana 'salah memetik' kenyataannya.

Thursday, November 18, 2010

Najib tak atau mungkin dapat majoriti 2/3 - Dr M

Parti pemerintah BN dijangka terus gagal mendapatkan majoriti dua pertiga di parlimen tetapi mungkin berjaya merampas satu atau dua buah negeri kembali pada pilihan raya umum akan datang, kata mantan, perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Pada wawancaranya denganBloomberg pada 16 November lalu, Mahathir berkata “BN mungkin tidak dapat dua pertiga majoriti yang membolehkan mereka memerintah negara dengan mandat yang kukuh” pada pilihan raya umum yang perlu diadakan sebelum 2013.

Namun, katanya parti pemerintah itu “mungkin mendapat satu atau dua” daripada lima negeri yang sekarang di bawah pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat.

Mahathir bagaimanapun tidak menamakan negeri-negeri yang dijangkakan akan jatuh semula ke tangan BN. Namun dipercayai beliau merujuk kepada negeri asalnya, Kedah yang jatuh kepada PAS buat pertama kali pada pilihan raya 2008.

Sebuah negeri lain yang diintai oleh BN adalah Selangor, antara negeri paling kaya di Malaysia.

Andaian Mahathir itu dipercayai dipengaruhi oleh kejayaan BN pada dua pilihan raya kecil awal bulan ini - kerusi DUN Galas dan parlimen Batu Sapi - dan juga krisis kepimpinan yang melanda PKR sekarang.

“Buat masa ini, partinya (ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah dalam keadaan kucar-kacir,” kata Mahathir.

Anwar, yang merupakan bekas anak didik Mahathir dijangka menghadapi tentangan dalaman dari partinya berikutan perletakkan jawatan bekas menteri, Zaid Ibrahim yang merupakan pengerusi PKR Wilayah Persekutuan.

Mahathir juga menyifatkan Perdana Menteri, Datuk seri Najib Razak sebagai “satu perubahaan besar” jika dibandingkan dengan penggantinya, Tun, Abdullah Ahmad Badawi.

Abdullah dipilih oleh Mahathir untuk menggantikannya apabila beliau bersara pada Oktober 2003. Namun, akibat pergeseran kedua-duanya dan diburukkan lagi dengan prestasi buruk BN pada pilihan raya umum 2008, Mahathir terus membidas Abdullah dan mendesaknya meletak jawatan.
sumber - MK

Pemain bola paling malang di dunia

ini lah player bola sepak yang aku rasa paling malang untuk abad ni..
hahahahaha.. kesilapan paling bodoh.. mungkin lepas ni player Qatar ni bunuh diri. hahaha
Ini adalah perlawanan pusingan ke-2 untuk Sukan Asia di Guangzhou, China. 
Qatar vs Uzbekistan. Perlawanan dimenangi Uzbekistan 1-0.




Bagaimana sebuah kereta direka?

REKAAN automotif merupakan profesion yang melibatkan pembangunan keadaan luaran dan sehingga kepada argonomik kenderaan bermotor.
Biasanya merujuk kepada automobil tetapi kadang-kala kepada motosikal, trak, bas dan van.

Fungsi dan pembangunan kenderaan bermotor moden biasanya dilakukan oleh satu kumpulan yang besar daripada pelbagai bidang termasuk jurutera automotif.
Reka bentuk automotif menitik berat pembangunan rupa luaran atau nilai estetika pada kenderaan selain rekaan konsep produk.

Pereka automotif biasanya adalah mereka yang mempunyai latar belakang dalam bidang seni dan ijazah dalam rekaan industri atau rekaan pengangkutan.

Tugas ahli kumpulan reka bentuk biasanya terbahagi kepada tiga aspek utama iaitu rekaan luaran, rekaan trim dan warna.

Pereka grafik juga memberikan sumbangan kepada rekaan automotif yang biasanya dikongsi dengan pereka lain. link


Pusat kaji Tsunami yang menakjubkan

Pusat Penyelidikan dan Pengajian Tsunami ini bermula dari pertandingan design antarabangsa untuk pusat penyelidikan laut (Marine Research Center) di Bali, Indonesia. Pertandingan ini memberikan syarikat Solus4 kesempatan untuk mempelajari dan menafsirkan senibina struktur gelombang tsunami. 
Design luar biasa Marine Research Center mungkin akan muncul dalam bentuk yang cukup futuristik. Dirancang oleh Solus4 Maine-based, pusat penyelidikan ini adalah sebuah entri pertandingan yang ditaja bersama oleh Arquitectum dan Universiti Pelita Harapan di Indonesia.
Masih merasakan efek sampingan dari tsunami Lautan Hindi tahun 2004 yang menghancurkan masyarakat yang tak terhitung jumlahnya, pertandingan bermula untuk mengatasi keperluan untuk penyelidikan tsunami dan pembangunan langkah-langkah tindakan bencana yang berkesan. Tanggapan Solus4 adalah bangunan cecair yang tidak hanya menyediakan ruang untuk kajian dan penyelidikan, tapi menghasilkan semua sumber tenaga sendiri dan penjanaan air bersih.
Design pusat penyelidikan ini diinspirasikan dalam bentuk gelombang tsunami kerana berproliferasi melintasi air. Generator pasang surut akan digunakan bersama-sama dengan Photovoltaics untuk menghasilkan elektrik (melalui tenaga solar). Air hujan akan dikumpulkan dan sistem penukaran air laut juga akan menyediakan air bersih untuk kemudahan tersebut. Air laut yang bersumber akan digunakan untuk memberikan pendinginan bersinar pada kulit bangunan. 

Draf untuk 2,500 meter persegi pusat luar pantai laut adalah struktur kolosal putih yang terletak kira-kira 150 meter dari garis Pantai Kuta di Bali. Tingkap besar memberikan pemandangan persekitaran laut sekitarnya, sementara bilik menghadap air menawarkan pemandangan pengunjung pada kehidupan air dan marin.

Pusat ini juga menyediakan ruang untuk makmal kajian, tempat tinggal bagi para saintis, kolam air laut, sebuah perpustakaan taman air dan auditorium. Saintis yang bekerja dan hidup di atas kapal pusat penyelidikan akan mempelajari tsunami dan kajian bencana di samping menikmati suasana menakjubkan.

Kucing vs Buaya..

kucing bukan lagi lawan kepada anjing..
tetapi buaya... huuu..
mari kita lihat.. siapa yang kenaa...



Wednesday, November 17, 2010

Mengapa tidak solat ?

Solat adalah ibadah yang paling utama dalam Islam.
Ia diibaratkan sebagai 'imaaduddin' atau 'tiang agama'. Namun pada hari ini, ada di antara kita yang rasa terbeban untuk melakukan solat. Mungkin kerana malas, sibuk, penat, atau mungkin juga solat yang dilakukan seperti tiada kesan. 
Padahal solat adalah keperluan manusia, seperti mana kita perlu udara untuk bernafas, serta makan dan minum untuk mengisi perut. Begitu juga dengan solat 5 waktu yang berfungsi sebagai 'charger' untuk memulihkan jiwa kita.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jika ada sebatang sungai yang mengalir di hadapan pintu rumah salah seorang daripada kamu, lalu dia mandi di sungai itu 5 kali sehari, adakah masih terdapat kotoran (pada badannya)?" Para sahabat menjawab, "Tidak akan tertinggal sedikit pun kotoran." Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda, "Maka begitulah solat 5 waktu. Melalui solat, Allah akan mengampunkan dosanya."
Dalam hidup, ada kalanya kita menghadapi kesulitan sehingga tubuh dan fikiran kita merasa letih dan tertekan. Namun melalui solat, kita diajak untuk mengingati Allah dan mengadu kepadaNya. Dan Allah akan mengampunkan dan memberi ketenangan pada jiwa kita. 

Begitulah peranan solat 5 waktu yang terus-menerus memberi kekuatan pada jiwa seorang Muslim. Maka rugilah orang yang tidak melakukan solat kerana menganggapnya sebagai suatu beban, sedangkan solat itu sendiri yang dapat meringankan beban manusia.

Semoga Allah mudahkan kita dalam melaksanakan ibadah solat dan memeliharanya pada setiap waktu. Sekian. Wassalaamu'alaikum wr wb.

lagi link tentang solat

Menteri letak jawatan demi maruah Kerajaan!

New delhi -  Menteri Komunikasi dan Teknologi Informasi India, Andimuthu Raja meletak jawatan berikutan dakwaan berlakunya penipuan peruntukan spektrum 2G (Rs 1.76 lakh) yang juga mencetuskan kontroversi, kelmarin. 

A Raja, 47, menyatakan beliau berasa tertekan selepas anggota Parlimen pembangkang menggesanya untuk meletak jawatan sekali gus, menyebabkan sidang Parlimen terpaksa ditangguhkan beberapa kali minggu lalu. 

Beliau didakwa terlibat di dalam kes rasuah berhubung dengan peruntukan spektrum 2G yang dibekalkan pada harga rendah kepada pengusaha telekomunikasi, seterusnya melibatkan kerugian besar kepada kerajaan.

"Demi mengelakkan kerajaan diaibkan dan untuk memelihara keamanan yang harmoni, saya meletak jawatan, namun saya tidak bersalah," katanya selepas menyerahkan surat peletakan jawatan kepada Perdana Menteri India, Manmohan Singh di kediamannya. 

Berbasikal dari Afrika Selatan untuk tunai haji

Cabaran C2MC - Cape 2 Mecca Cycle
JEDDAH: Sdr Imtiyaz Ahmad Haron dan Sdr Nathim Cairncross meninggalkan Cape Town, Afrika Selatan, pada Februari lalu dengan berbasikal.
Sembilan bulan kemudian, mereka tiba di Makkah bagi menunaikan haji.
Kedua-dua mereka menempuh 12 negara dalam perjalanan sejauh beribu-ribu kilometer sebelum tiba di sempadan Arab Saudi pada penghujung bulan lalu, tiga minggu lebih awal sebelum ibadah haji bermula.

Encik Imtiyaz, 25 tahun, dan Encik Nathim, 28 tahun, merancang pengembaraan haji mereka itu sejak Disember lalu tidak lama selepas mendapat inspirasi daripada cerita perjalanan jemaah sebelum mereka.
melintasi negara Syria (bulan Ramadhan)
''Selepas sembilan bulan berbasikal merentasi Afrika dan Asia Barat, saya sangat menghargai pengalaman ini,'' kata Sdr Nathim kepada wartawan.

Perjalanan mereka bermula pada pagi 7 Februari dari sebuah masjid di Cape Town, di mana hampir 500 orang berkumpul untuk mengadakan majlis doa selamat.

Walaupun mereka berdua bukan pengayuh basikal profesional, mereka menjalani latihan fizikal dengan meningkatkan senaman iaitu mendaki gunung, berlari di pantai dan berenang kira-kira dua bulan sebelum bertolak.

Sdr Imtiyaz berkata rakan-rakan mereka membantu merancang perjalanan itu dan khidmat Jabatan Lalu Lintas Afrika Selatan menyelidik keperluan visa.

Mereka berbasikal antara 80 dengan 100 kilometer sehari dan antara lain telah merentas Botswana, Zimbabwe, Mozambique dan Malawi.

Semasa bulan puasa lalu, mereka sedang berbasikal merentasi Turkey dan Syria.

Apabila akhirnya tiba di Makkah, hari sedang hujan lebat dengan petir dan guruh berdentum.
''Seolah-olah satu rahmat apabila menjejakkan kaki di Makkah dan kami tawaf mengelilingi Kaabah dengan ihram yang basah akibat hujan,'' kata Sdr Nathim.

Mereka bagaimanapun, belum memutuskan cara untuk pulang ke Cape Town. -Agensi

MasyaAllah..memang hebat !!
Anda bagaimana? :)
lagi berita dan gambar mereka. klik disini

Karim: Sabah miskin sebab pemimpinnya kaya

sumber asal..
Bekas pengasas Umno Sabah, Datuk Karim Ghani(pic) mengakui kesahihan laporan Pemantauan Ekonomi Malaysia (MEM) oleh Bank Dunia, bahawa Sabah dikategori sebagai negeri paling miskin di Malaysia, lapor TV Selangor.

NONELaporan berkenaan menyebut Sabah yang mewakili 10 peratus penduduk Malaysia mempunyai 40 peratus daripada rakyatnya dikategorikan sebagai miskin.

Sehubungan itu, Karim juga yang menyanggah kenyataan Unit Perancang Ekonomi (EPU) Negeri Sabah yang menafikan laporan MEM berkenaan.

Pemimpin yang pernah sama-sama berjuang bersama tokoh kemerdekaan Sabah, Tun Datu Mustapha Datu Harun itu berkata masalah wujud disebabkan perjanjian ketika pembentukkan Malaysia tidak ditunaikan.

"Sabah negeri kaya, yang miskin rakyatnya dan yang kaya juga pemimpinnya. Laporan Bank Dunia itu yang betul," katannya yang berhasrat menghidupkan semula Usno.

NONEBerhubung tindakan EPU menyanggah laporan tersebut, Karim berkata ini kerana kerajaan BN sengaja tidak mahu mengakui rakyat Sabah miskin.

"Kenyataan yang asyik diulang-ulang oleh pemimpin Sabah, hujung tahun ini semua rakyat sudah keluar daripada kemiskinan.

"Sabah kaya...kita ada minyak, ada kayu balak, ada kelapa sawit tapi rakyatnya miskin disebabkan pentadbiran yang tidak betul.

"Yang dimajukan cuma bandar dengan bangunan yang mencakar langit tetapi di luar bandar, orang masih lagi merempat.

"Seperti di Batu Sapi, kalau kita tengok tempat orang Islam di sana, air mata saya pun menitis kerana merempat sedangkan Batu Sapi itu tempat Ketua Menteri, banyak dengan kayu balak dan kelapa sawit," katanya. 

Dakwa Karim lagi, Umno-BN sengaja membiarkan rakyat Sabah di dalam keadaan daif supaya undi mereka senang dibeli setiap kali pilihan raya diadakan.

NONE"Ini adalah soal kepimpinan, kalau pemimpin mentadbir dengan baik, apa parti pun baik tetapi sejak tahun 1985 keadaan rakyat Sabah bertambah buruk. Rata-rata pekerja di Sabah, berpendapatan kurang daripada RM 500 kecuali pegawai kerajaan dan para pimpinan atasan," katanya.

Beliau juga membidas projek mega seperti membina terminal lapangan terbang yang berharga RM 1.2 bilion yang dakwanya tidak memberikan manfaat kepada rakyat Sabah terutamanya yang tinggal di kampung-kampung yang langsung tidak pernah menjejak kaki ke terminal tersebut.

"Projek mega memang nampak indah tapi projek di kampung, apa yang ada.

"Buat jalan raya tapi tidak mendatangkan hasil kepada rakyat jadi macam mana hendak menambah pendapatan rakyat supaya dapat keluar daripada kemiskinan," katanya lagi.



Sumber asal..

Selamat Hari Raya Aidil Adha




Amalan sunat pada 10 Zulhijjah

  • Mandi sunat Aidil Adha pada pagi harinya.
  • Sunat tidak menjamah makanan atau minuman sehinggalah selesai menunaikan solat Adha
  • Keluar menuju ke masjid dengan satu jalan dan bila pulang menggunakan jalan yang lain
  • Lebih afdal dengan berjalan kaki ke masjid
Pelbagai siaran rancangan menarik di TV 9 sempena Aidil Adha untuk semua..

Islam jalan yang terbaik untuk Datuk Zaid


salam..
alhamdulillah jika benar Datuk Zaid mahu berjuang pada jalan Islam.
Tetapi sehingga kini masih belum diterima hitam putih mengenainya.

Ini lebih 'molek' daripada Datuk Zaid wujudkan parti baru. Hari ni, Bernama dilaporkan berkata Datuk Zaid telah lama muak dengan masalah dalaman PKR. Itulah sebenarnya ragam jika sesuatu parti itu menegakkan no 1 pada kaum.

Tiada kaum yang lebih hebat daripada Islam. 
Kita hidup hari ini bukan sekadar dunia tetapi hakikat sebenarnya adalah semata-mata untuk akhirat-Nya..  
Firman Allah..
  • Firman Allah, “Dan sesungguhnya Hari Kiamat itu pastilah datang, tak ada keraguan padanya; dan bahwasanya Allah membangkitkan semua orang di dalam kubur.” (Al-Hajj: 7).
  • Firman Allah, “Sesungguhnya Hari Kiamat pasti akan datang, tidak ada keraguan tentangnya, akan tetapi kebanyakan manusia tiada beriman.” (Ghafir: 59).
  • Firman Allah, “Telah dekat datangnya saat itu dan telah terbelah bulan.” (Al-Qamar: 1).

Tuesday, November 16, 2010

Harga Tokek.. wow..

salam..

wow..sungguh mehei harga si tokek ni..

sampai berpuluh juta tu haa..huhu

actually..
memang aku  tau spesis cicak ni mahal..
tapi tak disangka pulak sampai cecah jutaan
ringgit.. memang dasyat nii..woww..
tapi harus di ingat.. :)
inilah bukti betapa Allah taala sayangkan kita.
seekor cicak boleh buat kita jadi Millionaire segera.
wow..kejayaan hidup yang mengalahkan Bill Gates.
hahaha..


Harga tokek pada JULAI 2010 :
220gram =RM3,000.00-RM5,000.00
230gram =RM5,000.00-RM8,000.00
250gram =RM8,000.00-RM15,000.00
280gram =RM10,000.00 - RM30,000.00
300gram =RM150,000.00-RM200,000.00
350gram =RM200,000.00 ke atas
400gram =RM300,000.00 ke atas
500gram-999gram =RM1,000,000.00-RM5,000,000.00
1000gram- ke atas =RM6,000,000.00- RM50,000,000.00

Harga Tokek hingga Oktober 2010 :

420 gram - 499g gram = RM1 juta
500 gram - 599 gram = RM3 juta
600 gram - 699 gram = RM5 juta
700 gram - 799 gram = RM7 juta
800 gram - 899 gram = RM9 juta
900 gram - 1 kilo = RM12 juta

"TOKEK BATU"
1kg = rm300,000
2kg = RM600,000

Balasan ALLAH taala kepada mereka yang...

Di riwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah s.a.w sedang duduk
bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid
dengan menangis. 
Apabila Rasulullah s.a.w melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata,
 "Wahai orang muda kenapa kamu menangis?"

Maka berkata orang muda itu, "Ya Rasulullah s.a.w ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya." 

Lalu Rasulullah s.a.w memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya.

Setelah mengikut orang itu,maka Abu Bakar r.a dan Umar r.a. mendapati ayah orang
muda itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali
dan memberitahu kepada Rasulullah s.a.w 
"Ya Rasulullah s.a.w kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam."

Kemudian Rasulullah s.a.w dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda
dan baginda pun berdoa kepada Allah S.W.T kemudian mayat itu pun tukar
kepada bentuk manusia semula.
Lalu Rasulullah s.a.w dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut. Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti babi hutan 
yang hitam, maka Rasulullah s.a.w pun bertanya kepada pemuda itu,

Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia 
dulu?" Berkata orang muda itu, "Sebenarnya ayahku ini tidak mahu 
mengerjakan solat." 
Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda, 
"Wahai para sahabatku,lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam."

Zaman Saidina Abu Bakar r.a
Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyangkannya tiba-tiba kain kafan itu bergerak. 

Apabila mereka membuka kain kafan itu, mereka melihat ada seekor ular sedang 
membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah
mayat. 

Lalu mereka cuba membunuh ular itu. Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut, Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, 

Mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."

Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?" 
Berkata ular, "Dia telah melakukan tiga kesalahan, diantaranya ;

· Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang 
· Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya. 
· Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama. Maka inilah balasannya".

Monday, November 15, 2010

Sifat-sifat Allah

Berdasarkan segala maklumat yang dikumpul dari ayat-ayat al-Quran para ulama tauhid merumuskan bahawa Allah mempunyai 20 sifat yang wajib dimiliki-Nya, 20 sifat yang mustahil dan SATU sifat yang harus bagi-Nya. Setiap orang mukmim wajib percaya pada semua sifat Allah itu, iaitu :

1. WUJUD : Ertinya Allah itu ada dan mustahil Allah tidak ada. Kalau kita lihat segala makhluk di bumi dan di alam yang luas ini kita akan merumuskan pastilah semua itu ada penciptanya. Maka yang menjadikan dan mencipta alam dan segala isinya tidak lain dari Allah Yang Maha Berkuasa.
Allah berfirman di dalam al-Quran pada surah Az-Zumar, ayat 4 yang bermaksud, 
“Maha Suci Allah. Dialah Allah Yang Maha Esa dan Maha Gagah.” 

2. QADIM : Ertinya tiada permulaan bagi Allah kerana jika Allah ada permulaan nescaya samalah Dia dengan makhluk. Kalau Allah sama dengan makhluk nescaya bukanlah Dia Allah Yang Maha Pencipta. Dan segala yang ada permulaan tentulah ada akhirnya.
Jika Allah ada permulaan dan ada akhirnya tentulah Dia akan mati seperti kematian yang dialami oleh setiap makhluk. 
Allah berfirman pada surah Al-Hadid, ayat 3 yang bermaksud, 
“Dialah (Allah) yang tidak ada permulaan dan tidak ada kesudahan. Dialah (Zat-Nya) yang zahir dan yang tersembunyi dan Dia Yang Maha Tahu akan segala-galanya.” 

3. BAQA : Ertinya kekal abadi selamanya. Jika Allah tidak kekal, nescaya Dia bukan Allah. Dan jika Allah tidak kekal nescaya Dia sama dengan makhluk. Tidak ada makhluk Allah yang kekal di alam ini.Allah berfirman pada surah Al-Qasas, ayat 88 yang bermaksud, 
“Semuanya akan lenyap kecuali zat-Nya.” 

4. MUKHALAFATUHU LIL HAWADITH : Ertinya Allah itu berlainan dari segala yang lain. Adalah mustahil bahawa Allah itu menyamai makhluk-Nya. Jika ada sesuatu yang menyamai Allah dalam sebarang aspek, samalah Allah dengan makhluk. 
Allah berfirman pada surah Asy-Syura, ayat 11 yang bermaksud,
 “Tiada yang menyerupai-Nya, dan Dia Maha Mendengar dan Maha Melihat.” 

5. QIYAMUHU BINAFSIHI : Ertinya Allah tidak bergantung pada pertolongan sesiapa. Hanya makhluk memerlukan pertolongan pihak lain. 
Allah berfirman pada surah Al-Ankabut, ayat 6 yang bermaksud,
 “Sesungguhnya Allah tidak memerlukan (pertolongan) makhluk di alam ini.” 

6. WAHDANIAH : Ertinya Allah itu Maha Esa dan Maha Tunggal. Jika Allah itu lebih dari satu, nescaya akan berlaku sengketa di antara mereka dan alam ciptaan-Nya akan kacau bilau. KeEsaan Allah itu juga merangkumi segala aspek, sama ada zat-Nya atau perbuatan-Nya. Maka zat Allah tidak seperti jisim atau jasad manusia yang terdiri dari berbagai-bagai anggota dan bahan yang berbeza. 
Perbuatan Allah juga tunggal, tidak bertahap dan tidak memerlukan sokongan dari apa pun atau dari sesiapa. 
Allah berfirman pada surah Al-Baqarah, ayat 163 yang bermaksud, 
“ Dan Tuhanmu adalah Allah Yang Maha Esa, tiada Tuhan selain Dia Yang Pengasih dan Maha Penyayang. Katakanlah wahai Muhammad, bahawa Allah adalah Maha Esa. Tempat bergantung bagi segala yang lain. Dia tidak melahirkan anak dan tidak dilahirkan. Dan tiada apa pun yang setaraf dengan-Nya.” 

7. KUDRAT : Ertinya Allah Maha Berkuasa . Mustahil Allah itu lemah kerana yang lemah itu makhluk. 
Allah berfirman pada surah Al-Ahzab, ayat 72 yang bermaksud, 
“Sesungguhnya allah berkuasa atas segala-galanya. Allah mencipta apa saja yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah berkuaa atas segala-galanya.” 

8. IRADAT : Allah memilih untuk melakukan dan menentukan sesuatu menurut kehendak-Nya sendiri. Allah tidak dipengaruhi atau dipaksa untuk melakukan apa sahaja yang dikehendaki-Nya. 
Allah berfirman pada surah Al-Qasas, ayat 68 yang bermaksud,
 “Sesungguhnya tuhanmu menjadikan apa yang Dia mahu menurut apa yang Dia kehendaki.” 

9. ILMU : Allah Maha Mengetahui akan segala-galanya jika ada sesuatu yang tidak diketahui-Nya nescaya Allah itu sama bodoh-Nya seperti makhluk-nya. 
Allah berfirman pada surah Al-Baqarah, ayat 29 yang bermaksud, 
“Sesungguhnya Dia (Allah) itu Maha Mengetahui akan segala-galanya.” 

10. HAYAT : Allah itu hidup sepanjang masa kerana jika Allah boleh mati nescaya Dia bukan Allah tetapi makhluk. Jika Allah mati nescaya binasalah seluruh alam dan isinya kerana tiada kuasa selain dari Allah yang mencipta dan mengurus alam ini. 
Allah berfirman pada surah Al-Baqarah, ayat 255 yang bermaksud,
 “Tiada Tuhan melainkan Dia, yang Maha Hidup dan Maha Perkasa.” 

11. SAMA’ : Allah itu Maha Mendengar. Mustahil jika Allah itu pekak atau tuli kerana pekak atau tuli adalah sifat makhluk yang lemah. 
Allah berfirman pada surah Asy-Syura, ayat 11
“Sesungguhnya Dia Maha Mendengar dan Maha Melihat.” 

12. BASAR : Allah itu Maha Melihat akan segala-galanya. Adalah mustahil Allah itu buta atau rabun kerana buta atau rabun itu adalah sifat makhluk.
 Allah berfirman pada surah Az-Zukhruf, ayat 80 yang bermaksud,
 "Apakah mereka sangka Kami (Allah) tidak mendengar rahsia bisikan mereka. Bahkan ada pesuruh Kami (para malaikat) yang menulisnya." 

13. KALAM : Allah itu berkata-kata dan tidak bisu seperti setengah manusia kerana bisu itu diantara sifat manusia yang sentiasa lemah. Hanya Allah itu tidak berkata-kata seperti manusia atau makhluk yang lain. 
Allah berfirman pada surah An-Nisa',ayat 164 yang bermaksud,
 "Sesungguhnya Allah berkata-kata dengan Musa dengan kata-kata yang benar." 

14. KAUNUHU QADIRAN : Allah sentiasa berkuasa sepanjang masa tanpa tempoh atau had Kekuasaan-Nya sentiasa utuh dan tidak pernah berkurangan. Jika kuasanya berkurangan samalah Allah dengan makhluk. 

15. KAUNUHU MURIDAN : Bererti bahawa sifat Iradah pada Tuhan adalah kekal abadi selamanya. Sifat itu tidak berubah atau berkurang sedikit pun sepanjang masa. 

16. KAUNUHU ALIMAN : Bererti bahawa Alkah itu sentiasa mengetahui segala-galanya sepanjang masa,tanpa lupa dan tanpa lalai sedikit pun. 

17. KAUNUHU HAYYAN : Ertinya Allah itu hidup sepanjang masa. Hidup-Nya tidak dipengaruhi oleh masa atau umur. 

18. KAUNUHU SAMIAN : Ertinya Allah sentiasa mendengar sepanjang masa. Pendengaran-Nya tidak pernah lemah, cacat atau terhalang sedikit pun. 

19. KAUNUHU BASIRAN : Ertinya Allah sentiasa melihat segala-galanya, tanpa berkurang sepanjang masa. 

20. KAUNUHU MUTAKALLIMAN : Sifat Kalam bagi Allah adalah kekal selamanya, tidak berkurang atau cacat sedikit pun. 

Demikianlah secara ringkas keterangan mengenai 20 sifat Allah yang wajib ada pada-Nya. Menurut ulama tauhid di sana ada pula 20 sifat Allah yang mustahil bagi-Nya.
20 sifat yang mustahil itu berlawanan dengan 20 sifat-Nya yang wajib. 

Setiap orang mukmin perlu mengetahui sifat-sifat Allah yang wajib ini secara mendalam untuk menjadi mukmin yang sempurna. 


Sifat Allah Yang Harus 

Di samping sifat-sifat Allah yang wajib dan mustahil, Allah juga mempunyai sifat yang harus bagi-Nya. Dengan sifat ini Allah boleh melakukan sesuatu dan boleh tidak melakukan sesuatu menurut kehendak dan pilihan-Nya sendiri tanpa paksaan atau pengaruh dari sesiapa atau dari mana pihak sekalipun. 

Jika Allah wajib melakukan sesuatu atau tidak wajib melakukan sesuatu nescaya Allah boleh dipaksa atau dipengaruhi oleh pihak lain untuk melakukan atau tidak melakukan sesuatu. Allah berfirman pada surah Al-Israk, ayat 54 yang bermaksud, 
"Jika Dia mahu Dia boleh memberi rahmat kepada kamu dan jika Dia mahu Dia boleh menghukum kamu." 
Seorang mukmim wajib mengetahui dan meyakini kesemua sifat Allah secara mendalam hingga dia faham dan meyakini segala hal yang bertalian dengan soal ketuhanan. 

Sifat-sifat Tuhan yang wajib bagi-Nya adalah berlainan dengan nama-nama Tuhan yang dirakamkan di dalam al-Quran dan dikumpul serta disusun didalam hadis rasul berjumlah 99 nama Allah. 

Allah berfirman pada surah Taha, ayat 8 yang bermaksud,
 "Allah itu tidak ada Tuhan lain selain Dia, bagi-Nya nama-nama yang baik (Asma'ul Husna)." 
Oleh kerana 99 nama Tuhan itu telah dirakamkan di dalam al-Quran, siapa pun tidak boleh mencipta nama-nama Tuhan selain daripada nama-nama yang disebut oleh Allah di dalam al-Quran yang kemudian dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w dalam hadisnya.


pss: lebih manfaat kiranya kita menghafal sifat 20 sebelum kita menhafal lirik-lirik lagu :)

10 Kereta Paling Mewah dan Mantop Di Dunia

Nah..inilah kereta-kereta pilihan anda jika anda punya wang berjuta juta ringgit..

1. Bugatti-Veyron - With a price tag of $1,700,000, the Bugatti Veyron holds the distinction of being the most expensive car available on the market today. The Bugatti Veyron also claims the spot for the second fastest car in the world, right behind the SSC Ultimate Aero, with a top speed of 253 mph+. However, it is the fastest accelerating car and can go 0-60 in 2.6 seconds.


2. Lamborghini-Reventon - The Lamborghini Reventon retails for $1,600,000. This version of the Lamborghini packs a lot of power and is the company’s most expensive model. It can reach 60 mph in 3.3 seconds with a top speed of 211 mph. The car has a slick jet-inspired design and is rare: only 20 are manufactured each year.


3. McLaren-F1 - When the McLaren was first built in 1994, it held the distinction of being the most expensive car in the world. It has now dropped to third place with a price tag of $970,000. The McLaren F1 has a top speed of 240 mph and can hit 60 mph in 3.2 seconds.


4. Ferrari-Enzo - The Ferrari Enzo is the most popular and most known super car ever built. It retails for $670,000 and has a top speed of 217 mph. It can go from 0-60 in 3.4 seconds. There were only 400 units produced and the Ferrari Enzo often sells for $1,000,000 at auction.


5. Pagani-Zonda - The Pagani Zonda C12 F is produced by a small and independent company located in Italy where ten of these cars are manufactured per year. The Pagani Zonda C21 F retails for $667,321. It is the fifth fastest car in the world with a top speed of 215 mph+ and can go from 0-60 in 3.5 seconds.


 
      6. SSC-Ultimate-Aero - The SSC Ultimate Aero carries a price tag of $654,400 and can claim the title as the fastest car in the world. It has a top speed of 257 mph+ and is the fastest street legal car on the market. It can go from 0-60 in 2.7 seconds, just 0.1 behind the Bugatti Veyron.


1)   7. Saleen-S7-Twin-Turbo - The first American supercar, the Saleen S7 Twin Turbo can be had for $555,000. It has a top speed of 248 mph+ making it the third fastest car in the world. It can go from 0 to 60 in 3.2 seconds. For those who wish to cruise American-style, this is the car for you.


8. Koenisgsegg-CCX - The Koenisgsegg CCX retails for $545,568. This Swedish made car is trying hard to claim the title of fastest car in the world and is currently the forth fastest with a top speed of 245 mph+. Look out SSC Ultimate Aero, you may soon be dethroned.


9. Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster - This beautiful baby costs $495,000. The Mercedes Benz SLR McLaren Roadster is the fastest car with an automatic transmission in the world and is able to reach speeds of 206 mph+. It can hit sixty in 3.8 seconds. The powerful engine results in outstanding style and performances.


10. Porsche-Carrera-GT - The Porsche Carrera GT retails for $440,000. It is a supercar with dynamic stability control and a top speed of 205 mph+. It can reach 0 to sixty in 3.9 seconds. This car applied the calibers of a racing car that offers a truly unique driving experience and a great feeling on the road.

Sultan Terkaya : Sultan Hassanal Bolkiah

Brunei's Sultan Hassanal Bolkiah, President of the richest country in the world Popular, lavish, uses gold in everything was born literally eating with spoons made of gold Clothes worn embroidered with gold and silver. 
These are some pictures of his palace. The largest and most luxurious palace in the world consists of 1788 rooms with some furnished in gold and diamond-encrusted 257 bath inlaid with gold and silver and a garage to accommodate 110 cars. The palace has 650 suites each furnished at not less than 150,000 thousand euros. This requires the visitor to spend 24 hours just to inspect each room for 30 seconds.


The Sultan of Brunei's plane

Most luxurious aircraft in the world, inlaid with gold. The Sultan has also a Boeing 747 worth a hundred million dollars, and then re-designed as a home at a cost of more than one hundred and twenty million dollars. Featured add- ons such as a whirlpool bath of pure gold. He also has six small aircraft and two helicopters.



One of the cars of the Sultan of Brunei

At the special request of the Sultan of Brunei, the Rolls Royce company
combined their car designs with that of Porsche. This vehicle is currently in London for use during his stay in Britain.


Wikipedia says he has:
531 Mercedes-Benzes
367 Ferraris
362 Bentleys
185 BMWs
177 Jaguars
160 Porsches
130 Rolls-Royces
And 20 Lamborghinis

Bringing the total number of his cars to 1,932

Lebih dua juta jemaah banjiri Makkah

MAKKAH: Lebih dua juta jemaah haji, dengan berpakaian ihram serba putih, melakukan solat Jumaat di Masjidil Haram, Makkah, kelmarin, dua hari sebelum bermulanya ibadah rukun Islam kelima itu.
SOLAT JUMAAT: Ribuan jemaah membanjiri Masjidil Haram di Makkah, kelmarin, untuk mendirikan solat Jumaat, sempena musim haji tahun ini, yang dijangka menarik kedatangan tiga juta penganut Islam. - Foto REUTERS
Mereka mendengar dengan tekun khutbah yang disampaikan oleh imam masjid besar di Makkah itu, Sheikh Abdul Rahman Al-Sudais (gambar), selama 40 minit dan yang disiarkan secara langsung oleh stesen-stesen televisyen Arab Saudi dan beberapa negara lain di rantau Arab, Afrika dan Asia.

Pada beberapa ketika semasa khutbah itu disampaikan, para jemaah dilihat mengalirkan air mata, sedang imam besar itu bercakap tentang masa-masa sukar yang dihadapi oleh umat Islam sejak akhir-akhir ini, lapor laman berita Arab News, semalam.

Sambil menggesa usaha ke arah pembebasan Palestin, Sheikh Al-Sudais berkata sudah tiba masanya puak-puak di Palestin melupakan perselisihan sesama mereka.

Perselisihan ini hanya menambahkan kesengsaraan saudara-saudara kita di Palestin.

Sekatan tidak berperikemanusiaan ini telah menyukarkan kehidupan mereka. Kini tiba masanya bagi negara-negara Islam menyatukan barisan mereka dan membebaskan rakyat Palestin daripada belenggu 'perhambaan' ini,' kata beliau.

Semua perbezaan di kalangan negaranegara serantau harus dan boleh diselesaikan dengan semangat Islam sebenarnya.

Contoh terbaik mengenai kesatuan ini ialah jemaah ini, yang menunjukkan setiap penganut Islam dari segenap pelosok disatukan dengan ikatan cinta kepada Nabi Muhammad saw dan Al-Quran,' tambahnya.

Sheikh Al-Sudais menyifatkan isu Palestin itu sebagai satu masalah paling besar yang dihadapi negara-negara Islam, menurut Arab News.

Setiap hari membawa satu bentuk kesengsaraan baru kepada mereka,' tegas beliau, dengan nada terharu dan titisan air mata.

Ya Allah, satukanlah semua negara Islam...,' doanya, disambut dengan teriakan 'Amin' daripada para jemaah.

Sambil berulang kali menekankan nilai perpaduan, Sheikh Al-Sudais berkata:

Perpecahan kita telah memberi kesempatan kepada musuh-musuh kita untuk mengeksploitasikan kita. Kita berpecah walaupun dalam satu keadaan jumlah yang besar. Perpaduan adalah kunci ke arah kesejahteraan kita. Mesej haji adalah perpaduan. Marilah kita sama-sama berdoa ke arah perpaduan umat Islam seluruh dunia.'

Imam besar itu juga menekankan perlunya masyarakat Islam menaruh harapan dan meyakini Allah setiap masa, khususnya semasa menghadapi kesusahan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...