Saturday, December 11, 2010

Indonesia tangkap militan paling bahaya

POSTER ABU THOLUT: Dalam gambar bertarikh 24 September 2010 in, jurucakap polis Indonesia, Iskandar Hasan, menunjukkan poster suspek pengganas, Abu Tholut, dalam satu sidang akhbar di ibu pejabat polis di Jakarta. - Foto AP
JAKARTA: Polis Indonesia semalam berkata mereka telah menahan suspek pengganasan paling berbahaya di negara itu ketika ini.

Jurucakap polis, Encik Djihartono, berkata Abu Tholut, 49 tahun, yang dikenali juga sebagai Mostofa, Pranata Yuda dan Imron Baehaqi ditangkap tanpa melakukan sebarang tentangan di rumahnya di Kudus, Jawa Tengah, pagi semalam.

'Dia ditangkap di rumahnya dan dia tidak cuba melawan,' kata Encik Encik Djihartono.

'Kami menjumpai senjata api dan lapan butir peluru dalam magazin dan beberapa peluru lain dibungkus dalam plastik,' tambah beliau seperti ditukil AFP.

Menurut laporan, serbuan dilakukan skuad antipengganasan, Densus 88, yang diberitahu lokasi Abu Tholut oleh penduduk kampung.

Seorang militan yang berpaling tadah memberitahu Associated Press bahawa Abu Tholut merupakan salah seorang ketua pengganas paling berbahaya di Indonesia.

Dia menjadi buruan paling dikehendaki polis selepas pakar bom Jemaah Islamiyah, Noordin Mohamed Top, dan Dulmatin ditembak mati dalam serbuan polis awal tahun ini.

Abu Tholut dikatakan terlibat dalam serangan bom di sebuah pusat beli-belah di Jakarta yang mencederakan enam orang, pada 2001.

Dia dijatuhi hukuman tujuh tahun penjara pada 2004 tetapi dia dibebaskan pada 2007 kerana berkelakuan baik.

Namun seperti berpuluh pengganas lain yang sudah dipulihkan, Abu Tholut kembali semula menjadi pengganas.

Dia dikatakan membantu mendirikan kem latihan militan bagi kumpulan Jamaah Anshorut Tauhid, yang didedahkan polis di wilayah Aceh pada Februari lalu.

Dia membantu merekrut anggota dan mencari dana bagi kumpulan tersebut, kata para pegawai.

'Abu Tholut terlibat dalam melatih pengganas di Aceh dan rompakan bersenjata di Medan, Sumatera Utara,' kata jurucakap polis, Boy Rafli Amar, kepada pemberita semalam.

Kumpulan itu juga merancang komplot pembunuhan, termasuk Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono, sebagai tindak balas kerana beliau menyokong kempen Amerika memerangi pengganasan.

Jamaah Anshorut Tauhid juga merancang serangan mirip Mumbai ke atas rakyat asing di hotel mewah di Jakarta, kata para pegawai.

Abu Tholut pernah menjalani latihan militia di Afghanistan semasa mujahidin memerangi askar Soviet pada tahun 1980-an.

Dia menjadi anggota kanan Jemaah Islamiyah (JI) apabila pulang ke Indonesia.

Dia dilapor pernah menghantar militan memerangi penduduk Kristian di Sulawesi dari 1998 hingga 2001.

Abu Tholut juga membantu mendirikan kem latihan militan di Mindanao, selatan Filipina, termasuk Abu Sayyaf.

Bekas militan JI, Nasir Abas, berkata Abu Tholut seorang pejuang kanan di Afghanistan dan dia 'pelatih yang cemerlang'.

'Abu Tholut lebih berbahaya daripada Dulmatin atau Noordin Mohamed Top,' kata Nasir. - Bloomberg, AFP, AP.

pss: Tuan Presiden EsBeYe yang menyokong Amerika Syarikat sebgai rakan anti keganasan nampaknya akan membunuh makin ramai orang2 ISLAM dengan label 'pengganas'.. Kasihan..

Takut Kerajaan Allah ka takut kerajaan Malaysia ?

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah sesudah selesai solat subuh tadi aku terfikir nak berkongsi mp3 kuliah agama berkenaan :

Link : K L I K [dengar sampai habis kalau masih mengaku ISLAM]
Link : K L I K [dengar sampai habis kalau masih mengaku ISLAM]
Link : K L I K [dengar sampai habis kalau masih mengaku ISLAM]

3 link ni dari media-fire - Ustaz Shahril Long. Semua best. Aku reccomend.

Sejujurnya,
AKU beragama ISLAM dan
AKU Penyokong PAS!!!


Sedar-sedarlah..
Jawapan kepada kakitangan Kerajaan Malaysia yang masih takut untuk terang terangan menyatakan pendirian untuk menyokong Islam. Atau orang-orang Kerajaan yang pandai sembang bab agama saja tapi tetap duk menyokong UMNO. Atau yang nak sokong Pakatan Rakyat (PR) tapi bermasalah kerana PR bergabung dengan DAP walhal sekiranya menyokong UMNO pun, bukankah gabungan Barisan Nasional itu juga punya MCA dan MIC ?

Jangan kita silap percaturan dalam menentukan siapakah pemimpin yang bakal kita pilih dengan redha pada pendapat rakan-rakan dekat yang sokong UMNO, ibu bapa yang masih penyokong tegar kerajaan kerana takut kea potong duit pencen, atau pejuang Islam dalam selimut jenis bila diugut bertukar tempat kerja pun dah takut nak sokong pada Islam, atau jenis-jenis yang berpendirian ''saya tak suka la politik-politik ni'', atau jenis kaki makan duit, kain pelekat sepasang, hamper beras 5 kilo atau jenis-jenis lain lagi yang haprak masih lagi menyokong UMNO/BN.

Tolak UMNO/BN
Cukup-cukuplah kita bersama UMNO/BN. Sudah 50++ lebih dah mereka perintah Malaysia. Dari zaman Malaya sampai Malaysia. Umpama kereta buruk yang masih lagi kita duk tumpang ke sana sini. Driver saja tukar tapi kereta tetap kereta lama, buat macamana pun takkan jadi elok macam mula-mula beli dulu la kawan-kawan weh..

Kena Tipu
Sedar lah, kita masih lagi menggunakan Sistem Perundangan / Sistem Perlembagaan Persekutuan hasil dari tinggalan penjajah negara kita dulu kala, BRITAIN. Sebuah negara terangan-terangan yang anti pada Islam. Negara yang sengaja Allah Taala berikan kuasa menjajah untuk Allah Taala uji nikmat Islam percuma kepada bangsa-bangsa pilihan-Nya.

Ujian ini sebenarnya petanda kepada hint atau tanda-tanda Kemunculan Dajjal atau lebih mengerunkan Dunia Akhir Zaman.
rujukan : tengok video posting aku Sheikh Imran Hosein video 1-9 ( tengok sampai habis! )
  • Jangan tengok main-main. 
  • Jangan tengok jikalau masih tak percaya pada janji-janji Allah. 
  • Jangan tengok kalau masih tak suka berpolitik. 
  • Jangan tengok kalau masih lagi lalai dengan muzik dan facebook
  • Jangan tengok la kalau tak mau tengok.
  • Jangan tengok la kalau teringin nak masuk NERAKA.
Sedar atau tak sedar kita dah banyak ditipu, dibohongi, diperdaya oleh musuh-musuh Islam ciptaan Negara Barat dulu kini selamanya!!!

Sekarang pun, dunia dah heboh dengan ramai bukan Muslim convert to Muslim@ISLAM@agama ALLAH!!

Tetapi kita masih lagi bergelut dengan pertikaian hak bangsa. Masih lagi kita terperdaya dengan mainan ketuanan, mainan-mainan untuk kita lalai dan bermain!!!

Benarlah apa kandungan Quran
Sekarang di Malaysia, golongan-golongan Ulama, Guru Agama makin disempitkan salurannya untuk berdakwah dan menyatakan kebenaran. Jika orang-orang agama itu bercakap perkara yang benar mengenai ketidakbetulan Kerajaan, pasti orang Agama itu akan automatik di label sebagai Pakatan Pembangkang atau PAS.

Media pula sangat berperanan dalam pembohongan ni untuk menafikan kebenaran. Media terangan berlaku tidak adil. Media menutup segala itu dengan rancangan-rancangan berunsur hiburan untuk terus melalaikan anak-anak kecil.

Kita mengaku Islam tetapi kita tidak sedar bahawa sebenarnya kita bersekutu dengan Islam. Islam sendiri telah menjayakan segala kemusnahan yang di anjurkan Barat. 

Pernahkah kita berfikir, 'segagah mana suara pemimpin kita menegur kuasa-kuasa barat sedangkan kita sendiri masih lagi dengan Sistem Pemerintahan tinggalan nenek moyang mereka?

Bahkan kita sangat 'diuzurkan' bila di tentang walaupun dengan kaum lain di negara dan tanah air sendiri !!

Ini bukan cerita main-main..
Kita percaya rezeki itu datang daripada Allah. Kita gunakan segala yang ada di bumi, di dunia dan di merata-rata hasil dengan percaya ianya datang hasil rahmat Allah. Tetapi apabila Allah menyuruh kita mengunakan Sistem Pemerintahan ISLAM@ Sistem Pemerintahan ALLAH taala , kita dengan mudah menolaknya hidup-hidup dan terang-terangan.

Kita masih lagi mengagong-agongkan Sistem Pemerintahan Barat janaan Kristian@ Britain daripada ISLAM. Apakah melabel Malaysia sebagai negara ISLAM yang hanya Sultan-Sultannya masih lagi Ketua Agama ISLAM kita akan automatik menjadi negara Islam walaupun tidak menggunakan Perundangan ISLAM ?

Bolehkah begitu? Kamu makan hasil-hasil milik-Nya, Kamu lakukan pelbagai benda diatas tanah dan lindungan langitnya dan kemudian kamu tidak menerima Undang-undang milik-Nya

Memang Al-Quran itu BENAR. Segala janji-janji ALLAH taala terbukti terjadi dan berlaku di hadapan mata kita sekarang. Tanda-tanda akhir zaman yang Allah taala dan Nabi s.a.w sebutkan dulu terjadi pada hari ini.

Orang-orang agama semakin lama semakin 'dihapuskan'.. Dilantik mereka yang pandai beragama tetapi terpaksa menurut hukum yang ditentukan oleh Pemimpin walaupun ianya bertentangan dengan suruhan agama.

Orang-orang agama yang dilantik kerajaan ini bertindak sebagai tali barut untuk membenarkan kata-kata pemimpin yang tidak betul. Mereka hanya di berikan kuasa 'mikrofon' jika kes-kes tertentu sahaja. Mereka ini akan diam membisu jika apa pun perkara yang tidak benar itu daripada 'majikan' mereka sendiri.

Wujudkan ketakutan @ Islamophobia

Nilai ke-Islaman itu boleh dijual beli dengan mudah. PAS digembeleng bersetongkol dengan DAP untuk menakut-nakutkan Melayu Islam. nauzubillah.
Islamophobia sebenarnya lebih bahaya di tanah air kita sendiri. 

Bayangkan, PAS terpaksa bergabung dengan pakatan bukan Islam hanya untuk menjayakan agama Allah. Walhal negara kita ini majoritinya beragama ISLAM. Tetapi kita telah di perbodohkan dengan permainan bangsa. Wujud pelbagai cerita bangsa yang disengajakan untuk tujuan fitnah-menfitnah dan hasutan.

Kita harus sokong walaupun gabungan Pakatan Rakyat punya PKR ataupun DAP. Sekurangnya mereka lebih mudah untuk bersama PAS. Mereka masih boleh menerima prinsip2 PAS berbanding UMNO yakni Parti Melayu Islam itu sendiri. 

Kita ketinggalan segala-galanya di dunia ini hasil daripada sikap angkuh dan bongkak Kerajaan kita. Kerajaan kita telah syirik. Kita semakin syirik. Kita mempersekutukan Allah Taala. Kita mempersendakan Allah taala. Kita mengucap dua kalimah syahadah untuk akui keIslaman kita padahal kita tidak bersedia bahkan takut pada Undang-undang Allah. 

Kita bercakap Al-Quran itu lengkap tetapi kita menolak Undang-undangnya. Kita sudahpun bergelar munafik. 

Aku sebenarnya telah redha seadanya sekiranya apa pun yang berlaku dalam jadual perjalanan hidup aku.

Kemungkinan dibuang kerja, ditukar tempat kerja bukan lagi perkara yang takut pada aku. Aku bersedia untuk itu hanya kerana ISLAM. Aku percaya pada Qada dan Qadar Allah taala dan sekarang aku mencipta jalan Qada dan Qadarku.

Aku bersedia dengan segala apa ujian yang bakal Allah taala tentukan untuk aku kerana aku memang benar-benar yakin pada agama ALLAH yakni ISLAM !!!!

Aku ISLAM !!!! Tiada Tuhan yang aku sembah melainkan ALLAH TAALA dan aku juga bersaksi bahawa Nabi Muhammad s.a.w adalah utusan dan pesuruh-Nya. 

Aku akan lalui jalan ISLAM di negara aku melalui PAS. PARTI AGAMA ISLAM SEMALAYSIA!! 
Aku berjuang pada tiket PAS hanya untuk ALLAH SWT !!!!!!

Takbir!!! Takbir!!! Takbir!!!

pss: kita harus berani nyatakan pendirian kita untuk agama ALLAH!! Kerana 5 minit lagi tiada jaminan untuk kita hidup!!! 

Anda takut Allah atau anda takut kerajaan ??? Anda masih takut pada kerajaan bermakna anda tidak percaya rezeki itu datang daripada ALLAH taala !!!! 

Jangan tunggu esok lusa untuk bertaubat !

Bertaubat Daripada Dosa dan Jangan Tunggu Usia 
Tua atau Esok Hari..


Manusia dicipta untuk mengabdikan diri kepada Allah dan Islam sebagai cara hidup. Pengabdian kepada Allah meletakkan manusia sebagai hambaNya yang perlu sentiasa patuh kepada suruhan dan menjauhi segala larangan-Nya. 

Nikmat iman adalah anugerah paling besar kepada manusia. Sesiapa yang menolak cahaya keimanan, dia tidak dapat kebaikan hidup didunia. 


Firman ALLAH SWT bermaksud ;
“Maka sesiapa yang memilih cara hidup selain Islam, Allah tidak sekali-kali menerima ( agamanya ) itu dan di akhirat dia termasuk kedalam golongan orang yang rugi”.  
( Surah Ali-Imran, ayat 85 )


Sesiapa yang menerima nikmat keimanan, peganglah sehingga keakhir hayat. Jangan menukar keimanan dengan kufur pada Allah. 


Firman ALLAH SWT bermaksud ;
“Wahai orang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan jangan kamu mati melainkan sebagai seorang ISLAM.” 
( Surah Ali-Imran, ayat 102 )


Namun sifat manusia tidak seperti melaikat yang tidak pernah melakukan selain perkara yang disuruh Allah. Dalam diri manusia ada akal dan nafsu yang mendorong melakukan kebaikan serta keburukan


Sebab itu, Allah menjanjikan balasan pahala dan dosa bagi setiap perbuatan yang manusia lakukan. Allah mengetahui setiap perkara dilakukan hamba-Nya secara nyata atau bersembunyi. 

Tahap keimanan manusia diumpamakan sebagai ombak yang ada tinggi dan ada rendahnya. Keimanan berada pada tahap tertinggi apabila banyak melakukan kebaikan dan menjauhkan kemungkaran dan begitulah sebaliknya. 

Begitulah status hamba, manusia bebas menentukan cara kehidupan yang diingini Allah memberi pilihan berdasarkan kehendak manusia dan sebab itulah manusia bakal menerima pembalasan atas apa yang dilakukan. 


Firman ALLAH SWT bermaksud ; 
“Dan kami menunjukkan kepadanya ( manusia ) dua jalan ( jalan kebaikan dan jalan kejahatan )”. 
( Surah Al-Balad, ayat 10 )

Setiap kebaikan digandakan nilai pembalasan antara 10 hingga 700 kali. Sedangkan sesiapa melakukan kejahatan hanya dibalas dengan satu pembalasan atau diampunkan. Sekali pun Allah tidak berhajat pertolongan daripada makhluk ciptaan-Nya.


Dia memberi pembalasan sebaik-baiknya terhadap hamba yang taat. Limpah rahmat yang diberikan tidak terkira banyaknya. Memandangkan manusia tidak terlepas daripada melakukan dosa, sedangkan Allah sudah menjanjikan kebaikan pada hari akhirat, maka diberi peluang untuk menghapuskan dosa itu dan jalan yang disebut adalah taubat.


Firman ALLAH SWT bermaksud ;
“Katakanlah (Wahai Muhammad): Wahai hamba-Ku yang melampau batas terhadap diri mereka sendiri ( dengan perbuatan maksiat ), janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah kerana sesungguhnya Dia juga yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”. 
( Surah az zumar, ayat 53 )

Allah SWT menyebut mengenai sifat-Nya Maha Pengampun, bermaksud tidak ada satu pun dosa yang tidak diampunkan jika manusia memohon keampunan daripada-Nya.


Firman ALLAH SWT bermaksud ;
“Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang yang beriman, nescaya kamu beruntung”. 
( Surah an-nur, ayat 31 )

Taubat boleh dilakukan sepanjang masa, paling baik selepas menyedari melakukkan dosa. Jika kesalahan itu membabitkan sesama kita, sesama manusia, keampunan perlu dimohon kepada orang yang terbabit. 

Ketika meminta maaf perlu dilakukan dengan ikhlas kerana Allah SWT atas kesedaran perbuatan itu adalah satu dosa dan menyesal atas perbuatan yang dilakukan, diharapkan perbuatan buruk itu tidak diulangi lagi selepas ini. Sebaliknya berusahalah melakukan kebaikan untuk semua. 
Taubat sebenar ialah menyedari kesalahan atau dosa diikuti penyesalan dan memohon keampunan Allah SWT. 

Seterusnya, menanam sifat benci kepada perbuatan itu dan terus meninggalkannya. Hasil taubat membawa diri melakukan perbuatan baik, taubat dipertahankan dengan sentiasa sedar dan waspada menjauhkan diri daripada kejahatan


Biarpun pintu taubat sentiasa terbuka, ia tertutup apabila ajal tiba, jangan berlengah-lengah untuk bertaubat dan ia perlu dilakukan sepanjang masa, bukan hanya apabila usia lanjut. 

Syaitan sentiasa membisikkan manusia supaya melakukan dosa, menangguhkan taubat sehingga sampai keakhir hayat. Syaitan sedar, sebesar mana dosa dilakukan anak Adam dan kemudian bertaubat, Allah SWT tetap menerima taubat itu. 

Bagi memastikan misi syaitan meletakan manusia dalam neraka ialah dengan cara mengelak daripada bertaubat. Kerja jahat syaitan untuk menempatkan manusia bersamanya di neraka menjadi sia-sia jika manusia bertaubat. 


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud ; 
“Sesungguhnya Allah SWT tetap menerima taubat hamba-Nya, selagi roh belum sampai dikerongkong ( hampir sangat dengan ajal)”.
( hadis riwayat Tirmizi )

Sebagai muslim yang yakin bertemu Allah diakhirat kelak, berusahalah meningkatkan takwa dan menghindarkan dosa supaya dihimpunkan bersama orang beriman diakhirat.


Sesungguhnya hidup ini tidak hanya berakhir didunia kerana akhirat kehidupan kekal abadi. 


pss: tiada jaminan untuk kita masih bernafas walaupun 5 minit selepas ini..


Link lagi..?

sehari aku di LCCT tengok pramugari AirAsia

assalamualaikum..
sehari yang jadikan aku rasakan aku begitu 'murah' pada nilai sebenar Melayu di tanah Melayu..Melayu tanah airku yang katanya Islam..


jadi aku mulakan mukadimah ayat-ayat terjemah dari Al-Quran..


Firman Allah SWT :
"Wahai orang yang beriman!, sesiapa antara kamu murtad daripada agamanya, maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang dicintai oleh Allah dan mereka pula mencintainya, yang bersifat lemah-lembut terhadap orang yang beriman dan bersifat tegas terhadap orang kafir. 
Mereka berjihad (berjuang dengan bersungguh-sungguh) pada jalan Allah, dan mereka tidak takut pada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurniaan Allah yang diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya; kerana Allah Maha Luas limpah kurnia-Nya, lagi Maha Mengetahui".


pss : ayat di atas sengaja aku sebar untuk kita 'change' apa yang sepatutnya.. Malaysia boleh (ke?)..


Alhamdulillah, semalam 10.12.2010 aku terpaksa bekerja dan bertugas di luar kawasan..
3 jam perjalanan daripada Langkap, Perak ke LCCT airport atas tugas jabatan dan kerajaan.


Cukup-cukup berbaloi sebenarnya kerana aku dapat saksikan sendiri bagaimana 'kecanggihan' Melayu apabila berada ditempat standard antarabangsa seperti di LCCT tu.. hahaha..
(ayat mukadimah aku masih skema)


Aku sebenarnya rasa cukup-cukup berbaloi kerana menyampah aku pada bangsa aku makin menebal. Kenapa aku menyampah?


Aku sedih kerana Melayu masih lagi ditakrif dengan Islam. Islam rosak dengan bawaan Melayu..


Pramugari Air Asia 
Pernahkah kita atau sedarkah kita bagaimana pakaian seragama a.k.a uniform seorang pramugari@stewardess perempuan Air Asia ?


pss: aku tak ambil gambar sebagai bukti..takut kamera rosak ambil gambar seksi :)
pss: booking tiket AirAsia


Wow..cukup menjolok mata aku bertubi-tubi.. memang seksi dan seksa.. Sejengkal dari lutut kependekkan skirt yang depa pakai tu.. 


al-kisahnya, aku sampai awal di LCCT sebelum masa untuk kerja tu, dan masa yang ada tu aku melepak-lepak mengisap asap di bangku luar LCCT. Keasyikan nikmat asap yang aku isap tu ditambah pulak dengan 'lalu lalang' para-para pramugari Air Asia ni depan aku. Samada diaorang nak pi kerja ka atau tak, aku tak tau la tu.. Keasyikan tu makin best bila 2 orang pramugari cantik Air Asia ni meringankan buntotnya nak duduk kat kerusi-kerusi tu jugak. (aku jeling-jeling jugak..)
~gambar ini sekadar hiasan dan kiasan~
Wow, haruman minyak wangi yang depa pakai tu menjolok lubang hidung aku sama-sama dengan asap yang aku isap tu.. Memang cukup menghairahkan. Tak sampai lima saat pun depa duduk, depa pun sama-sama join aku mengisap asap..


Wow lagi sekali, memang cukup 'style' cara depa tu. Duduk, lipat kaki, buka beg, amik rokok dan isap. Gaya mereka serentak. Aku automatik terfikir, adakah cara depa ni termasuk dengan rutin-rutin asas sebagai seorang pramugari AirAsia ? 
(aku tak kata pada semua pramugari ni hisap rokok. Tapi kalau pakai skirt pendek tu, semua sama saja lah woi!!!)
(Woi !! dah la hisap rokok, puntung rokok buang merata-rata pulak tu..)


~gambar ini sekadar hiasan dan kiasan~
Seharian aku kat LCCT tu, aku perhatikan semua gaya-gaya pramugari dan pramugara Air Asia ni hampir sama saja style depa. Yang paling buatkan aku rasa murah sebab nilai Melayu tu terlalu 'tinggi' untuk aku kejar. Melayu sudah advance di bandaraya.. Aku benar-benar sedar bahawa aku ni hanyalah seorang melayu kampung yang sopan santun dan selalu kena tipu dengan kerajaan walaupun bekerja dengan kerajaan.


Aku dah tukar mood to mengata vs memaki
Hoi!!! Mak bapak depa tahu ka apa yang depa buat? Mak bapak depa tahu ka uniform depa tu macamana? Mak bapak pramugari Melayu tu Melayu jugak ka? Melayu-melayu pramugari ni melayu-melayu bersatu ka? Depa ni melayu register ka? Depa ni ada kad PERKASA macam aku ka? Hoi!!!! 


Malaysia kan negara ISLAM ! Betulkaaa?
ISLAM yang hang bawak!!! ISLAM yang hang jaja di tempat standard antarabangsa tu.. Macam-macam jenis orang turun naik turun naik dari langit singgah kat Malaysia Melayu Islam ni woi!!!! Aku pun Melayu jugak, aku pon ISLAM jugak.. Apa orang bukan Islam akan kategorikan aku bila tengok pramugari-pramugari melayu tu? Bukankah aku ni sama saja dengan depa tu ? Macamana usaha-usaha dakwah ustaz-ustaz dan muslimin muslimat kat luar sana nak berjaya kalau macamni yang Melayu kononnya Islam tonjolkan pada khalayak?
~gambar ini sekadar hiasan dan kiasan~
 Kita jangan ambil mudah perkara-perkara sebegini. Ini bukan perkara remeh. Sekalipun AirAsia tu bukan syarikat milik kerajaan Malaysia tetapi tak bolehkah kerajaan yang mengakui dan takrif Malaysia sebagai negara Islam ni kuatkuasakan cara berpakaian yang sopan dan menutup aurat macam pramugari MAS tu ? Walaupun tak pakai tudung, tapi biarlah skirt pendek tu dilabuhkan sampai ke paras buku lali. Bukankah itu lebih manis untuk kita tonjolkan bangsa Melayu itu sopan walaupun tak santun.


Jika etika berpakaian tu kerajaan kuatkuasakan seperti pramugari MAS tu, automatiknya secara psikologi pramugari-pramugari yang tegar merokok ni akan jadi malu dengan sendiri. Kan? 
~gambar ini sekadar hiasan dan kiasan~
Apa nak jadiii
Entahlah.. Apa nak jadi dengan kita hari ni. Bala dan musibah makin kita seru.. Mak bapak tak usah banggalah jika itu nilai yang anak kamu bawa dan pertontonkan kepada mata dunia. Takkanlah mak bapak yang dah berumur level 50 ke 60an masih tak sedar kot tentang dosa-dosa hukum-hakam yang akan mak bapak tanggung daripada noda anak-anak depa kot ? 


Apa guna mak bapak nampak masalah Islam di rumah jiran sebelah tapi anak sendiri pun kita tak mampu jaga..


Umur meningkat setiap saat bukannya menolak-nolak kubur.. tapi makin memanggil manggil.. Sedarlaaaa..
Pramugari MAS - kan sopan je ni..
Kalau sudah berkahwin, takkan lah si suami tu tak tahu kot dosa-dosa yang wajib dan automatik bagi si suami ? Berkahwin kan kena pergi kursus kahwin, mustahil kalau tak tahu kan..


Takkan la semua pramugari-pramugari pilihan Air Asia ni datangnya dari wakil-wakil gadis dari bandaraya2 seluruh Malaysia ni kot? (berapa banyak bandaraya yee..)


Harapnya perkara ni akan diketengahkan oleh kerajaan. Jika pakaian seragam kerja pun sudah sebegitu rupa macamana pulak dengan pakaian depa riadah? Hampa pikiaq la weiiii..


pss: Aku asal Kedah.. depa=diaorang@mereka@golongan itu


pss: Aku bukan nak kata kat semua stewardess AirAsia especially pasal smoking. Tapi ayat melayu ada menyebut.. "Kerana nila setitik, rosak susu sekawah".


pss: guru-guru, pekerja Islam di Eropah sanggup berhenti kerja hanya kerana tidak dibenarkan menutup aurat.. -pentingnya adab aurat..


 lagi link-link ..

PSS : aku ada cerita untuk di cerita tapi aku tak larat untuk cerita apatah lagi menaip naip taip paip pelp pet :(

Thursday, December 9, 2010

Video : Dajjal dan Kemunculan Negara Haram Israel

Sebagai muslimin dan muslimat adalah sangat mustahil sekiranya kita tidak pernah mendengar cerita, kisah, peringatan tentang kemunculan Dajjal di dunia suatu hari nanti.

Dan video kuliah Tuan Guru Syeikh Imran Hosein pada aku sudah cukup kuat untuk merungkaikan kepada kita cerita dan kebenaran mahupun konspirasi dunia samada sebelum dan selepas kemunculan Dajjal.

Beliau (Tuan Guru) juga tentang penipuan 'kuasa wang' yang selalu menjadi, terjadi Hinggakan mata wang kita sendiri pun tidak dapat kita sesuka-hati mengubahnya. Tuan Guru tidak hanya merjuk pada Al-Quran, Riwayat, Hadis, dan as-Sunnah bahkan melalui kajian beliau sendiri. (Beliau memang pakar tentang pemikiran apatah lagi perihal berkaitan wang, kuasa, dan penipuannya.)

Semoga kita beroleh hidayah dan kembali 'buka mata' dengan kuliah Tuan Guru Syeikh Imran Hosein ini. Tidak terlepas juga kesimpulan dan segala helah, perancangan kejahatan 'dunia barat' turut beliau jelaskan.



klik link untuk sambung :

Video ke-2

Video ke-3

Video ke-4

Video ke-5

Video ke-6

Video ke-7

Video ke-8

Video ke-9

Wednesday, December 8, 2010

Wajib tonton - Video lawak "meeting kenaikan gula"

Singapura - 3 syarikat minyak umum naik harga

TIGA syarikat minyak semalam menaikkan harga bagi kesemua gred petrol dan dieselnya sebanyak 5 sen.

Stesen minyak Shell mula menaikkan harga minyaknya pada 10 pagi semalam.

Ini diikuti Caltex dari syarikat Chevron Singapore Pte Ltd dua jam kemudian.

Dengan kenaikan itu, harga premium Techron oktana 98 berharga $2.055 seliter manakala Techron 95 pula $1.927 seliter.

Harga diesel pula ialah $1.413 seliter.

ExxonMobil pula menaikkan harga pada 2 petang semalam - juga sebanyak lima sen bagi semua gred minyak di stesen minyak Essonya.

SPC belum mengumumkan kenaikan.

Namun, tiga stesen minyak itu masih menawarkan potongan harga bagi minyak petrol dan diesel di semua stesen minyak mereka.

Alhamdulillah - Khir Toyo lepaskan jawatan ketua di Selangor

Seorang demi seorang pemimpin-pemimpin UMNO/BN lepaskan jawatan. Semalam Saudagar Samyvellu, hari ini Saudara Khir Toyo, dan esok lusa mungkin semua sekali akan lepas jawatan kot.. mudah-mudahan di bukakan pintu hati mereka (menteri) untuk berundur. 
[Statement aku ni seperti mengharapkan matahari, bulan, planet2 jatuh kat riba ni..hahahahahah]
 
Bekas menteri besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo akan melepaskan jawatan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor berkuatkuasa serta-merta.

Mengenai jawatan lain dalam Umno, ADUN Sungai Panjang itu berkata beliau menyerahkannya kepada pucuk pimpinan parti.

Dr Mohd Khir juga merupakan ketua Umno bahagian Sungai Besar.

Beliau membuat pengumuman itu dalam blognya hari ini.

Pagi tadi beliau didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam berhubung pemilikan dua lot tanah dan sebuah rumah mewah di Shah Alam.

Khir didakwa telah mendapatkan untuk dirinya dan isteri Datin Seri Zahrah Kechik (gambar atas), 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

sumber berita.. -MK-
Banglo ini dikatakan berharga RM 24 juta? -sumber-

Ku Li : Penarikan pingat kebesaran tidak penting - Betul ke Ku Li?

Baca dan buat penilaian. Adakah kenyataan Ku Li mempertikaikan perlantikan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V ini boleh kita anggap sebagai satu penghinaan kepada Majlis Perajaan Negeri?
Encik Ku Li
Atau adakah kenyataan Ku Li ini kerana protes@tak puas hati disebabkan penarikan balik darjah dan pingat kebesaran daripada Istana Kelantan ?

Nasib baiklah Ku Li ni daripada side kerajaan, kalaulah sebaliknya, aku kompom sangat dan macam-macam sepanduk, memo protes, repot polis daripada UMNO dan individu paling cepat 'beraksi' dalam media saluran kerajaan pastinya my 'abang long' a.k.a Ketua Wira PERKASA (yang pakai kopiah tinggi sejengkal lebih tu)

pss: Beraninya Ku Li mempertikaikan keputusan Majlis Raja-raja Melayu.

Daulat Tuanku.. -Sultan Muhammad Ke-V-
KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah, berkata tindakan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V, menarik darjah kebesarannya yang diberikan oleh Sultan Kelantan terdahulu tidak mendatangkan sebarang masalah kepadanya.

Malah, beliau menganggap apa yang berlaku itu bukan sesuatu yang penting kerana baginya melakukan perbuatan baik selagi hayat masih ada melebihi segala-galanya.

'Sebenarnya soal penarikan darjah kebesaran daripada saya tidak menjadi soal penting. Siapalah saya jika dibandingkan dengan raja negeri yang boleh dibuang. Tambahan pula orang kampung tidak tanya saya pingat apa yang saya pakai, darjah kebesaran mana yang saya guna.
My Super Ayahda - Encik Ibrahim Ali - Insan pertama di tarik balik darjah oleh Istana Kelantan
'Kita lahir di dunia ini tanpa ada apa dan begitu juga kita akan dikembalikan tanpa ada apa-apa. Apa yang lebih penting jasa baik atau kelakuan buruk yang kita tinggalkan. Baik atau buruknya nama kita bergantung kepada kedua-dua perkara ini,' katanya kepada pemberita di kediamannya di sini kelmarin.

Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V, menarik balik dua darjah kebesaran dengan salah satunya Darjah Kerabat (D.K) yang dikurniakan kepada Tengku Razaleigh.

Dua pingat kebesaran tersebut adalah Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati (D.K)(Al-Yunusi) dan tauliah Pelantikan Ahli Yang Pertama (Seri Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (S.P.M.K) Al-Muhammadi I).

Darjah Kerabat dikategorikan sebagai pingat tertinggi istana dan dikhaskan kepada keluarga diraja.

Tengku Razaleigh berkata, pemakaian darjah kebesaran juga jarang dilakukan dan sekiranya ada sekalipun hanya melibatkan program-program istana atau majlis-majlis rasmi.

Sementara itu, beliau yang juga Ketua Umno Bahagian Gua Musang menegaskan, Sultan Ismail Petra merupakan Sultan Kelantan yang sah.

Beliau berpendapat, Sultan Ismail Petra walaupun uzur masih mempunyai keupayaan menjalankan tugas sebagai sultan.
Ini semua Melayu berdaftar.. [aku pun]..
'Sultan Ismail telah dilantik dan ditabalkan mengikut perlembagaan iaitu apabila ayahandanya mangkat. Bagaimanapun cara pelantikan Sultan sekarang tidak pernah berlaku sebelum ini,' katanya. - Utusan Malaysia.

pss : sebaik-baik Ku Li, beliau tetap UMNO. Memuji-muji jika berhabuan, bermaki-makian kalau tak dapat apa.. Harap-harap jangan Ku Li pulak yang kena high attack lepas ni.. Cukuplah ayahdaku a.k.a Presiden PERKASA sorang ja yang kena (high attack).

lagi cerita..

Beza Solat Lelaki dan Wanita

Perlaksanaan ibadah solat sama ada atas lelaki dan wanita pada dasarnya adalah sama dari segenap segi, termasuk rukun, syarat wajib dan syarat sah.

Ini berdasarkan mafhum hadis Nabi s.a.w. yang bermaksud: 
"Solatlah sebagaimana kamu lihat aku solat." 
(Riwayat al-Bukhari)

Lafaz hadis ini umum, tidak dikhususkan kepada lelaki sahaja. Namun keumuman sesuatu itu boleh dikecualikan jika terdapat dalil lain yang mengkhususkan sesuatu perkara.

Terdapat beberapa perkara yang membezakan antara solat lelaki dan wanita iaitu:

  • Pertama: Kedudukan Lengan
Ketika sujud, lelaki disunatkan menjarakkan lengan daripada sisi badan dan menjarakkan perutnya daripada pahanya.

Manakala wanita pula disunatkan merapatkan lengan ke sisi badan dan merapatkan perutnya pada pahanya sama ada ketika mengangkat takbiratulihram mahupun sujud. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. melintas dua wanita yang sedang melakukan solat (seperti lelaki), lalu 

Baginda bersabda yang bermaksud: 
"Apabila kamu sujud maka rapatkan sebahagian daging (perut) ke bumi (lantai). Sesungguhnya solat wanita bukan seperti solat lelaki." 
(Riwayat al-Baihaqi)

  • Kedua: Suara
Lelaki disunatkan merendahkan suara bacaan pada solat sirri iaitu solat Zuhur dan Asar, dan pada solat jahri selepas dua rakaat pertama iaitu Maghrib dan Isyak.

Wanita dikehendaki merendahkan suara dalam semua solat, sekiranya terdapat lelaki ajnabi berdekatan dengannya bagi mengelak fitnah. 
Allah SWT berfirman kepada isteri Nabi s.a.w. yang bermaksud: 
"Wahai isteri Nabi, kamu bukanlah seperti wanita lain, jika kamu bertaqwa janganlah kamu tunduk dalam berbicara lalu dengan sebab itu berkeinginan (jatuh hati) orang yang di dalam hatinya sakit, dan ucapkanlah perkataan yang baik." (Surah al-Ahzab ayat 33: 32)
Menurut al-Suddi, yang dimaksudkan dengan "tunduk dalam berbicara" di sini adalah melembutkan kata-kata apabila berbicara dengan lelaki. Jadi, selain isteri Nabi, wanita perlu menjaga kerendahan suara ketika berbicara apatah lagi ketika solat.
~gambar hiasan~
  • Ketiga: Memberi Amaran atau Menegur
Jika imam ada melakukan kesilapan seperti kesilapan dalam bacaan atau perbuatan dalam solat, maka lelaki boleh bertasbih mengucapkan "Subhanallah" dengan suara yang nyaring bagi menegur imam.

Bagi wanita pula disunatkan menepuk tangan kanan ke belakang tangan kiri sekiranya perlu membuat teguran atas kesilapan imam semasa solat.
  • Keempat: Aurat
Aurat lelaki dalam solat ialah diantara pusat hingga lutut. Manakala aurat wanita pula seluruh tubuhnya, melainkan muka dan tapak tangan dari pergelangan tangan. 
Allah SWT berfirman yang bermaksud: 
"Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya." (Surah al-Nur ayat 24: 31)

Menurut Ibn Abbas, maksud "yang (biasa) nampak daripadanya" ialah wajah dan tapak tangan. Ini juga pendapat jumhur ulama. Pendapat ini dikukuhkan lagi dengan hadis riwayat Aisyah, bahawa Asma' menemui Rasulullah s.a.w. dan kala itu ia berpakaian tipis. 

Rasulullah s.a.w. memalingkan muka lantas bersabda: 
"Hai Asma', sesungguhnya apabila wanita telah haid (baligh), maka tidak boleh terlihat daripadanya kecuali ini dan itu (Baginda mengisyaratkan wajah dan telapak tangan)." (Riwayat Abu Daud dan al-Baihaqi)
||pss||: Ajnabi ialah Lelaki (bukan saudara dekat) yang sah dikahwinkan dengan seseorang perempuan.

  • Kelima: Azan dan Iqamat
Bagi lelaki disunatkan azan dan iqamat sebelum solat fardhu. Sebaliknya wanita tidak disunatkan azan tetapi hanya disunatkan iqamat sebelum solat, itu pun dengan suara yang perlahan.

Sekiranya iqamat diungkapkan dengan suara yang nyaring dan ada lelaki ajnabi yang boleh terdengar laungan tersebut, maka hukumnya makruh.
  • Keenam: Tempat Solat
Lelaki digalakkan solat berjemaah di masjid.
 
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
 "Jika mereka mengetahui keutamaan yang ada pada azan dan saf yang pertama, kemudian mereka perlu mengundi untuk mendapatkannya, pastilah mereka akan melakukannya. 

Demikian pula jika mereka mengetahui pahala tahjir (bersegera menuju seruan solat), pasti mereka akan berlumba-lumba melakukannya. Jika mereka mengetahui keutamaan yang ada pada solat Isyak dan Subuh, nescaya mereka akan mendatanginya walaupun terpaksa merangkak." (Muttafaq 'alaih)

Wanita digalakkan solat di rumah. Ini berdasarkan mafhum sabda Rasulullah s.a.w. apabila diberitakan oleh Ummu Humaid bahawa dia suka solat menjadi makmum di belakang Baginda: 
"Aku mengetahui bahawa kamu suka solat bersamaku. Akan tetapi solatmu di bilikmu lebih baik daripada solatmu di ruang tamu. Solatmu di ruang tamu lebih baik daripada solatmu di perkaranganmu. Solatmu di perkaranganmu lebih baik daripada solatmu di masjid kampungmu. Dan solatmu di masjid kampungmu lebih baik daripada solatmu di masjidku." (Riwayat Ahmad dan Ibn Hibban)

Namun tiada tegahan bagi wanita untuk menunaikan solat di masjid. 

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: 
"Janganlah kalian melarang wanita yang hendak mendatangi masjid (meskipun solat mereka) di rumah-rumah mereka lebih baik bagi mereka." (Riwayat Ahmad dan Abu Daud)
||Sumber: Al-Fiqh al-Manhaji karangan Dr. Mustafa al-Khin, Mustafa al-Bugha dan 'Ali al-Syarbaji, Tafsir Ibn Kathir.||

Tuesday, December 7, 2010

Strategi Syaitan Memperdayakan Manusia

Sebelum kita mengetahui strategi syaitan dan iblis untuk menjerumus dan membinasakan manusia, ada baiknya kita terlebih dahulu mengetahui visi dan misi syaitan yang suka menggoda manusia dengan menabur janji palsu dan tipu daya serta berusaha menjauhkan manusia kepada Allah SWT.

Antara strategi syaitan untuk mewujudkan visi dan misinya untuk melupakan dan memperdayakan manusia adalah seperti berikut ;

1. Waswas
  • waswas atau sangsi bermaksud membisikkan keraguan pada manusia ketika melakukan kebaikan atau amal salih. Ketika azan Subuh berkumandang, misalnya tubuh kita masih dililit selimut. 
  • Timbul dalam fikiran kita; "Nanti dulu, lima minit lagi". Ini adalah waswas. Kenyataannya bukan lima minit, tapi satu jam, sehingga akhirnya solat Subuh terlambat atau tidak solat langsung kerana sudah habis waktu. Ada juga yang waswas sama ada kita sudah melaksanakan duduk tahiyat awal pada solat tiga atau empat rakaat

2. Tazyin
  • Tazyin bermaksud membungkus kemaksiatan dengan kenikmatan. Segala yang berbau maksiat biasanya dilihat indah dan mengasyikkan. Misalnya, merpati dua sejoli yang kelihatan lebih mesra daripada pasangan suami-isteri. Kemesraan berdua-duaan tanpa nikah dilihat lebih nikmat dan mengesankan daripada setelah diijabkabulkan. 
  • Ini kerana ada unsur tazyin. Berdua-duaan itu menjurus kepada maksiat, manakala nikah itu suatu ibadah.
  • Inilah yang disebut strategi tazyin.

3. Tamanni
  • Tamanni bermaksud memperdaya manusia dengan khayalan dan angan-angan. Ada di antara kita berniat sebelum tidur untuk mendirikan solat tahajud dengan menetapkan jam loceng pada jam tiga pagi. Apabila loceng berbunyi pada jam itu, kita segera mematikannya dan meneruskan tidur hingga tidak dapat menunaikan niat kita.
  • Pernahkah kita ingin bertaubat? Namun pada saat maksiat ada di depan mata, sesetengah kita terus saja melakukannya. Ironisnya ini berlaku berkali-kali.
  • Inilah yang disebut strategi tamanni.

4. A'dawah
  • A'dawah bermaksud berusaha menanamkan permusuhan. Syaitan berikhtiar mewujudkan permusuhan sesama manusia apa lagi kepada suami-isteri, adik-beradik dan jiran tetangga. Biasanya permusuhan bermula dari prasangka buruk. 
  • Supaya manusia bermusuhan, syaitan akan menumbuhkan sikap itu. Jika kita berprasangka buruk kepada orang lain, bermakna kita telah terperangkap dengan strategi syaitan.

5. Takhwif
  • Takhwif bermaksud menakut-nakuti. Pernahkah kita merasa takut akan jatuh miskin kerana menginfakkan atau mendermakan sebahagian harta kita? 
  • Pernahkah kita takut disebut alim kerana datang ke majlis taklim (ilmu agama)? Kalau pernah merasakannya,
  • inilah strategi takhwif.

6. Shaddun
  • Shaddun bermaksud berusaha menghalangi manusia daripada menjalankan perintah Allah SWT dengan menggunakan pelbagai cara. 
  • Pernahkah kita berasa malas untuk solat atau mengantuk ketika membaca al-Quran meskipun sudah cukup tidur? 
  • Pernah kita malas untuk solat berjemaah dengan mendengar ceramah agama di masjid?
  • Ini adalah gejala shaddun dari syaitan.

7. Wa'dun
  • Wa'dun bermaksud membuat janji palsu. Syaitan berusaha memujuk manusia agar memberikan janji-janji yang menggiurkan. Akhirnya, manusia mempercayainya.
  • Misalnya, banyak kes seorang wanita menyerahkan kehormatan diri kepada kekasihnya yang berjanji untuk bernikah, namun setelah hamil atau dinodai, si lelaki menghilangkan diri. Dia tidak mahu bertanggungjawab.
  • Inilah contoh wa'dun atau janji palsu dari syaitan.

8. Kaidun
  • Kaidun bermaksud helah dan tipu daya. Syaitan berusaha sekuat tenaga memasang sejumlah perangkap agar manusia terjebak.
  • Pernahkah ketika diberi tugas, kita berfikir "Ah, nanti dulu, masa lama lagi!" Ternyata setelah dekat waktunya kita mengerjakan secara tergesa-gesa atau asal siap sehingga hasilnya tidak memuaskan pihak atasan. Ada kemungkinan pada waktu yang ditetapkan kerja tidak selesai.
  • Strategi ini disebut kaidun.

9. Nisyan
  • Nisyan bermaksud lupa. Sesungguhnya lupa itu adalah hal yang manusiawi. Lupa memang sesuatu hal yang manusiawi, tetapi syaitan berusaha agar manusia menjadikan pelupa sebagai alasan untuk menutupi tanggungjawab.
  • Pernahkah kita lupa menunaikan janji, lupa solat dan lupa membuat sesuatu pekerjaan yang disuruh? Kalau sesekali itu boleh disebut manusiawi,
  • tetapi kalau sering dilakukan bermakna kita terjebak dengan strategi nisyan.

Justeru, berhati-hatilah dengan hasutan dan godaan syaitan ketika menjalani kehidupan seharian.

Adab Sebelum Musafir

~ Niat yang baik. Setiap perjalanan yang disertakan dengan niat yang ikhlas akan membuahkan pahala dan dinilai sebagai ibadah.

~ Tidak bermusafir dengan tujuan maksiat.

~ Lakukan istikharah. Meminta petunjuk daripada Allah dalam setiap perkara mubah yang dilakukan adalah antara adab yang amat dianjurkan dalam Islam.

Musyawarah
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: 
"...jika ia meminta nasihat, maka berikanlah nasihat kepadanya." 
(Riwayat al-Bukhari dan Ahmad)

Melunaskan semua hak-hak manusia yang terbeban pada seseorang. Jika ada hutang maka langsaikan dahulu dan jika ada amanah maka kembalikanlah kepada pemiliknya sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. sebelum hijrah. Selain itu juga, mohonlah juga kemaafan daripada mereka yang berkenaan.

Meminta izin. Seorang anak hendaklah meminta izin kedua-dua orang tua atau penjaganya, manakala seorang isteri pula perlu meminta izin daripada suaminya.

~ Berwasiat amat dianjurkan melalui 
sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : 
"Tidaklah dibenarkan seorang Muslim yang memiliki sesuatu untuk diwasiatkannya, ia bermalam dua malam melainkan wasiat itu sudah tertulis di sisinya." 
(Muttafaq 'alaih) 
Jika berwasiat digalakkan dalam keadaan bermukim, maka apatah lagi dalam keadaan bermusafir, ia amat digalakkan.

Melantik orang yang boleh menguruskan keluarga yang terdiri daripada orang yang boleh dipercayai dan meninggalkan nafkah yang mencukupi untuk keluarga yang ditinggalkan.

Mempersiapkan diri dan bekal dan membawa wang yang secukupnya sehingga tidak perlu meminta-minta daripada sesiapa.

Mendoakan keluarga dan saudara-mara yang ditinggalkan. Ikutilah sunah Rasulullah s.a.w., apabila Baginda ingin meninggalkan ahli keluarganya, Baginda mendoakan : 
"Aku menitipkan kalian kepada Allah yang tidak akan hilang titipan-Nya." 
(Riwayat Ahmad dan Ibn Majah).

  • Dipetik dan diubah suai daripada Ensiklopedi Adab Islam Menurut al-Quran dan as-Sunnah karangan Abdul Aziz bin Fathi al-Sayid Nada.

Bosan! Boring!

Muhasabah..
Boring! Bosan! bla bla blaaaa

Ada suara yang mengungkapkan: "Boring la hidup ni!" Kalimah "bosan" dilontarkan jauh-jauh dengan harapan ia tidak akan wujud dalam kamus hidupnya.'

Hakikatnya itulah jiwa yang kosong. Jiwa yang sifar matlamat. Jiwa itulah yang juga nanti akan berpegang dengan budaya hedonisme demi menghiburkan hati dan mengisi kekosongan jiwa semata-mata.

Seorang lelaki berkerjaya akan terkejar-kejar agar tanggungjawabnya sebagai khalifah dapat dilaksanakan dengan cemerlang dan pada masa yang sama juga dia sibuk mengumpul syer-syer akhirat. Dunia dan akhiratnya disepadukan.

Jiwa yang kaya akan sibuk hinggakan masa yang ada terasa tidak mencukupi. Ingatlah bahawa manusia mempunyai misi penting setelah dilahirkan di dunia. Mereka hamba, mereka jualah pemimpin (khalifah). Ingatlah..



Firman Allah SWT yang bermaksud : 
"Tidak aku jadikan jin dan manusia kecuali untuk beribadah." 
(Surah al-Dhariyat ayat 51: 56)

Allah SWT berfirman lagi yang bermaksud : 
"Ingatlah kepada Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: 'Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." 
(Surah al-Baqarah ayat 2: 30)

Dua misi inilah yang akan membuatkan kita begitu sibuk di dunia sehingga tidak punya masa untuk bergelumang dengan maksiat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...