Saturday, November 13, 2010

Makhluk ghaib

Nama gunung Merapi sudah cukup popular di kalangan masyarakat Indonesia.
Letusan Merapi di-rai dengan tarian dan makanan
Ia kerap dikaitkan dengan hal-hal berbau misteri, antaranya kehadiran makhluk-makhluk ghaib sebagai penguasa dan penghuni gunung itu.

Menurut laporan akhbar Pos Metro Balik Papan, masyarakat setempat yakin penghuni dan penguasa Gunung Merapi memang ada. Mereka memanggilnya Eyang Merapi.

Masyarakat setempat juga meyakini, untuk naik ke sana, harus memberi salam atau sekadar minta izin.

'Kulo nuwun Eyang, kulo ingkang sowan, sumangga silakna rikma niro,' begitulah kata-kata yang dilafazkan penduduk di sana ketika mendaki gunung tersebut.
Mereka percaya, sang penguasa Gunung Merapi sangat tersinggung apabila ada pendatang baru yang neko-neko (berbuat macam-macam) atau pethakilan (buat tidak senonoh) tanpa memberi salam.

Hal-hal itu, jika dilanggar, akan berakibat buruk hingga boleh bawa maut.

'Mereka yang sama sekali tidak mengucap salam dan meminta izin dipercayai akan tersesat dalam hutan hingga terjerumus ke jurang,' kata seorang penduduk.

Menurut kepercayaan orang di sana, setiap pendatang baru di kawasan Kinahrejo nescaya bakal celaka jika mereka menyakiti hati penduduk setempat.

Beberapa warga setempat menggambarkan sosok penguasa Gunung Merapi sebagai makhluk yang menyeramkan, tetapi berhati mulia dan tidak bermaksud jahat.
lava Merapi yang sangat bahaya
Besarnya kepercayaan masyarakat setempat terhadap kewujudan Eyang Merapi membuat mereka yakin akan hal-hal mistik yang terjadi yang menimpa masyarakat.

Misalnya, penduduk di lereng Gunung Merapi itu percaya bahawa pintu gerbang yang membawa ke kaki gunung di situ bertindak sebagai pelindung bahaya.

Pintu gerbang yang berdiri selama sembilan abad itu belum pernah musnah dek bencana Merapi, padahal secara teknikal, daerah itu terdaftar sebagai daerah bahaya.

Memang, jika dibandingkan penduduk desa lain, nasib penghuni Desa Kinahrejo dan sekitarnya boleh dianggap lebih baik.
Desa yang konon termasuk desa kesayangan Eyang Merapi itu menjadi saksi sebuah kehidupan yang serba nyaman dan tenteram.

Thursday, November 11, 2010

Penjelasan untuk yang pekak dan tuli

Universiti-universiti Top Di Dunia

Universiti-universiti Paling Top dan Kedudukan Universiti Malaysia di Dunia

Rank
2010
Rank
2009
School Name
Country
Score
2010
1
2
University of Cambridge
United Kingdom
100.00
2
1
Harvard University
United States
99.18
3
3
Yale University
United States
98.68
4
4
UCL (University College London)
United Kingdom
98.54
5
9
Massachusetts Institute of Technology (MIT)
United States
98.19
207
180
Universiti Malaya (UM)
Malaysia
47.09
263
291=
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Malaysia
40.84
309
314=
Universiti Sains Malaysia (USM)
Malaysia
36.16
319
345
Universiti Putra Malaysia (UPM)
Malaysia
35.49
365
320
Universiti Teknologi Malaysia (UTM) 
Malaysia
31.58


Rank
School Name
Country
Score
1
University of Hong Kong
Hong Kong
100.00
2
The Hong Kong University of Science and Technology
Hong Kong
99.00
3
National University of Singapore (NUS)
Singapore
98.60
4
The Chinese University of Hong Kong
Hong Kong
98.40
5
The University of Tokyo
Japan
97.80
42
Universiti Malaya (UM)
Malaysia
73.80
58=
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Malaysia
65.40
69
Universiti Sains Malaysia (USM)
Malaysia
64.20
77
Universiti Putra Malaysia (UPM)
Malaysia
61.60
82
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
Malaysia
59.80
51=
International Islamic University Malaysia (IIUM)
Malaysia


Hukum Bertunang di sisi Agama Islam

Posting ini adalah menjawab soalan sahabat kita tentang "khitbah / bertunang" di  dalam Islam. Serta menjawap persoalan berkenaan hukum nikah dengan tunang orang. Semua ini telah terjawap di dalam Islam dan perlu kita belajar dan ketahui walaupun tidak melaluinya. Sesungguhnya tiada ilmu yang tidak berguna melainkan kita membelakangkan hukum hakam di dalam Islam.
sekadar gambar hiasan
Bertunang/khitbah.
"Khitbah" (Bahasa Arab) / "bertunang" (Bahasa melayu) adalah muqaddimah atau permulaan kepada az-zawaj(Bahasa Arab) / nikah atau kahwin (Bahasa Melayu). Sesungguhnya Allah menjadikan khitbah sebagai salah satu dari syariat-syariat / perundangan-perundangan Agama Islam.

A. HIKMAHNYA
Apa hikmah, faedah atau kelebihannya???  Kerana khitbah memberi peluang kepada kita semua untuk at-ta'arruf / berkenalan dengan pasangan masing-masing dari segi zahir dan batin sebelum kita bernikah atau berkahwin.

"Tafsiran" lafaz atau perkataan "bertunang" ini berbeza mengikut tempat, kawasan, adat dan suasana masyarakat masing-masing. Berbeza di antara negara Malaysia, Singapura, Thailand dan Indonesia. Dan kemungkinan berbeza juga di antara beberapa tempat, adat, suasana serta kawasan-kawasan di dalam negara masing-masing. Contohnya di dalam Indonesia, tafsiran "bertunang" di Medan dan Jakarta berbeza. Di dalam Thailand, tafsiran "bertunang" di Bangkok dan Pattani berbeza. Begitulah seterusnya di tempat-tempat lain.

Proses khitbah dan memahami maksudnya
"Khitbah" di dalam bahasa Arab apabila diterjemah maknanya ke dalam Bahasa Melayu bermakna 'melamar' wanita untuk dijadikan bakal isteri. "Melamar" ini juga bermakna meminta persetujuan pihak wanita untuk menjadi isteri kepada pihak lelaki. Khitbah ini memakan 'masa' berdasarkan kebiasaan atau adat yang masyhur dipegang kawasan, tempat, adat dan suasana masyarakat.

"Khitbah" juga bermakna proses lelaki meminta dari pihak perempuan untuk berkahwin dengan cara-cara atau jalan-jalan yang diketahui masyhur di tempat masing-masing.(Fiqh Assunnah oleh Syed sabiq).

"Khitbah" juga membawa makna menzahir dan mengiklankan kehendak / kemahuan seseorang untuk berkahwin dengan seseorang wanita.(Fatawa Muasoroh oleh Dr.Yusof Al Qardawi). Dr. Yusof Al- Qardawi juga berkata (buku yang sama) bahawa di dalam khitbah / bertunang ini tidak ada "hak" bagi khatib(tunang lelaki) kecuali hak untuk melamar  ( to reserve or booking) makhtubah (tunang wanita) semoga pihak lelaki selain darinya tidak datang untuk meminang wanita itu.

B. HUKUM KHITBAH / BERTUNANG DI DALAM ISLAM

Saya bertanya kawan saya tentang hukum "khitbah/bertunang" ini kepada kawan-kawan saya yang faham dan alim. Dan saya juga rujuk buku agama yang ada menceritakan tentang khitbah/ bertunang ini.

Hukum khitbah ini adalah "harus" tetapi Imam As-Syafie(sila rujuk buku Mughni Almuhtaj) mengatakan hukumnya adalah "al-istihbab / sunat". Dan Dr. Abd. Karim Zaidan(sila rujuk buku Almufassal fi Ahkam Al Mar'ah mengatakan bahawa hukum "al-istihbab / sunat" ini lebih aula(utama / baik) dari hukum "harus" tadi.


C. DALIL ATAU BUKTI DISYARIATKAN (DIPERUNDANGKAN) KHITBAH / TUNANG

Dalil atau bukti di"bolehkan" khitbah / tunang ini terlalu banyak. Contohnya ialah...

1) Hadis Rasulallah saw yang mafhumnya: " tidak halal  bagi kamu penjualan di atas penjualan  orang lain dan tidak halal bagi kamu pertunangan di atas pertunangan orang lain".

Mengikut hadis ini kita faham bahwa kita tidak dibenarkan oleh syarak untuk meminang seseorang wanita / laki pabila wanita / laki itu sudah dipinang orang. Ini dalil dibolehkan 'khitbah' tetapi, dalil ini tidak 'soreh' / tidak terus (indirect). Ulamak dan orang-orang yang 'faqeh'/ faham hukum-hakam mengambil hukum "boleh" khitbah dalam Islam dari sini. Bagaimana?? Begini, cuba rujuk hadis ini semula. Khitbah dibolehkan dalam Islam, tetapi yang tidak bolehnya ialah meminang seseorang wanita / laki di atas pinangan orang lain. Maka, khitbah boleh. Moga anda semua faham.

2) Hadis. Dari Jabir bin Abdillah bahawa Rasulallah saw bersabda: " Apabila salah seorang dari kamu bertunang, maka jika sekiranya dia boleh melihat wanita itu hingga membawa kepada kehendak atau kemahuan untuk bernikah / kahwin, maka lakukan!!! ". Berkata Jabir (perawi) hadis ini: " aku telah bertunang dengan wanita dari Bani Salamah, aku telah bersembunyi tanpa dilihat oleh wanita itu sehingga aku melihat sebahagian dari 'diri / tubuh badan' wanita itu yang boleh membawa kepada kehendak dan kemahuan aku untuk menikahi atau mengahwininya".

2 dalil di atas dipetik dan diambil dari buku Fiqh Assunnah oleh Syed Sabiq.


D. TEMPOH ATAU MASA YANG DIBENARKAN OLEH SYARAK UNTUK BERKHITBAH / BERTUNANG

1. Tempoh / masa khitbah yang dipersetujui oleh jumhur ulamak (ramai Ulamak) ialah tempoh yang tidak panjang atau lama.

2. Jumhur ulamak (ramai Ulamak) berselisih pendapat dalam mentafsirkan / menentukan makna "tempoh panjang / lama" itu. Berapa hari, berapa minggu, berapa bulan, berapa tahun.

3. Maka tempoh ini semua ditentukan oleh 'uruf / adat yang masyhur dipegang di sesuatu tempat.

4. Jika di sesuatu tempat mentafsirkan tempoh lama satu HARI, maka satu harilah yang mesti dipegang oleh sesiapa yang menjalankan khitbah ini.

5. Jika di sesuatu tempat mentafsirkan tempoh lama satu MINGGU, maka satu minggulah yang mesti dipegang oleh sesiapa yang menjalankan khitbah ini.

6. Jika di sesuatu tempat mentafsirkan tempoh lama satu BULAN, maka satu bulanlah yang mesti dipegang oleh sesiapa yang menjalankan khitbah ini.

7. Jika di sesuatu tempat mentafsirkan tempoh lama satu TAHUN, maka satu tahunlah yang mesti dipegang oleh sesiapa yang menjalankan khitbah ini.

Ini semua adalah contoh yang saya berikan kepada anda semua. Maka lepas ini boleh anda rujuk sendiri 'tempoh' atau 'masa' ini kepada mereka yang tinggal di kawasan anda. Tanyakan, biasanya di tempat anda ini berapa "tempoh paling lama" khitbah / bertunang ???

Jika 2 hari, 3 minggu, 4 bulan atau 5 tahun (contoh), maka semua ini terpulang kepada 'uruf / adat di sesuatu tempat, adat, kawasan dan suasana. Semoga anda faham.
*** 'uruf = adat yang masyhur dipegang di sesuatu tempat.

E. HUKUM BERKHALWAT DENGAN TUNANG... (KHATIB-TUNANG LELAKI, MAKHTUBAH-TUNANG WANITA)

HARAM BERKHALWAT / DUDUK DITEMPAT SUNYI(menimbulkan fitnah) BERSAMA DENGAN TUNANG???
Agama Islam mengharamkan "khalwat" ini kerana ianya diharamkan ke atas tunangan ini sehinggalah mereka diakad(ijab dan qabul) dan dinikahkan. Maka lepas akad (ijab dan qabul), maka haruslah bagi pasangan laki dan wanita ini untuk berdua-duaan tanpa menimbulkan fitnah lagi.

Dan hikmah, faedah dan kelebihan "haram khalwat" ini ialah untuk mencegah terjadinya maksiat. Sabda Rasulallah saw yang bermaksud: " Tidak halal bagi seseorang lelaki berkhalwat dengan seseorang wanita yang tidak halal buatnya kecuali ditemani mahram (mahram-orang yang diharamkan nikah / kahwin dengannya. Maka orang atau pihak ketiga yang ada bersama-sama ketika mereka berdua berkhalwat itu adalah syaitan". (sila rujuk buku Fiqh As-Sunnah oleh Syed Sabiq).

Dr.Yusof Al Qardawi (Fatawa Muasoroh) berkata:
" selama mana akad kahwin (ijab dan qabul) belum ditunaikan oleh tunang laki dan tunang wanita (belum sah nikah / kahwin mereka mengikut 'uruf -adat, syarak dan undang-undang), maka keadaan masih seperti hukum asal. Iaitu:-

1. Tidak halal dan haram bagi makhtubah (tunang wanita) untuk berkhalwat(berdua-duaan sehingga menimbulkan fitnah) dengan khatibnya (tunang lelaki) KECUALI bersama-sama mahtubah (tunang wanita) itu ada salah seorang mahramnya seperti ayahnya atau abangnya.

2. Tidak halal dan haram bagi makhtubah (tunang wanita) untuk bermusafir atau melancong  dengan khatibnya (tunang lelaki) KECUALI bersama-sama mahtubah (tunang wanita) itu ada salah seorang mahramnya seperti ayahnya atau abangnya.]

*** mahram = mahram-orang yang diharamkan nikah /kahwin dengannya (dengan wanita itu)
***  'uruf =  adat yang masyhur dipegang di sesuatu tempat.
F. BEBERAPA ISTILAH-ISTILAH DAN PERKATAAN YANG BAIK UNTUK DIKETAHUI DAN DIINGATI

01. Akad ------------------->> Ijab dan qabul

02. Al-istihbab ----------->> Sunat

03. At-ta'arruf ----------->> Berkenalan

04. Aula --------------------->> Utama atau Baik

05. Az-zawaj -------------->> Nikah atau Kahwin

06. Berkhalwat----------->> Berdua-duaan di tempat sunyi tanpa mahram hingga menimbulkan fitnah.

07. Disyariatkan -------->> Diperundang-undangkan

08. Faqeh ------------------->> Faham hukum-hakam

09. Jumhur ulamak --->> Ramai Ulamak

10. Khatib ----------------->> Tunang lelaki

11. Khitbah --------------->> Bertunang

12. Mahram--------------->> Orang yang diharamkan nikah / kahwin dengannya.

13. Muqaddimah ------->> Permulaan

14. Makhtubah ---------->> Tunang wanita

15. Tidak soreh ---------->> Tidak terus (indirect)

16. 'Uruf-------------------->> Adat yang masyhur dipegang di sesuatu tempat.

mahukah kita ke tahap ini?
Hukum Nikah Dengan Tunang Orang

بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Islam melarang seorang lelaki bertunang dengan seorang wanita yang sudah menjadi tunang orang lain. Sabda Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam:

Ù„َا ÙŠَØ®ْØ·ُبُ Ø£َØ­َدُÙƒُÙ…ْ عَÙ„َÙ‰ Ø®ِØ·ْبَØ©ِ Ø£َØ®ِيهِ

Maksudnya: "Jangan salah seorang kamu bertunang ke atas tunangan saudaranya". Direkod oleh Malik dalam Muwatta, Syafie dalam Musnadnya, Ahmad dalam Musnadnya, Bukhari dalam Sahihnya (no: 2033) dll.

Yang dimaksudkan dalam hadis ini apabila seorang lelaki telah meminang seorang wanita, dan wanita tersebut telah menyatakan persetujuan untuk berkahwin dengannya, maka haramlah orang lain bertunang dengan wanita tersebut. Adapun jika pihak wanita belum menyatakan penerimaannya, maka tidak mengapa orang lain cuba masuk meminang. (Al-Istizkar 5/382)

Jika pertunangan telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak, tiba-tiba ada orang lain berkahwin dengan wanita tersebut, maka dia telah melakukan perkara dosa.

Dari sudut kesahihan perkahwinan, ada khilaf ulama:
  • Ada ulama menyatakan pernikahan tersebut mesti difasakhkan (dibatalkan).
  • Ada ulama menyebut tidak perlu difasaskhkan seperti pendapat Abu Hanifah dan Syafie.
  • Ada ulama membuat perincian, jika mereka telah bersekedudukan maka boleh diteruskan perkahwinan. Tetapi jika belum bersekedudukan maka hendaklah difasakhkan pernikahan.
 Kesimpulan, hukum bertunang dan berkahwin dengan tunang orang adalah haram. Kecuali jika belum dipersetujui atau dibatalkan pertunangan yang pertama.

*** Jika terdapat kesilapan dan kesalahan dalam penggunaan perkataan / kalimah digunakan, diharap agar anda dapat memberitahu agar saya perbetulkan kesilapannya.

Wallahu A'lam.

Kenyataan yang memilukan

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.


Aku tidak pasti apa sebenaqnya yang ingin di jelaskan oleh Menteri Pengajian Tinggi, Dato Seri Mohamed Khaled Nordin. Kenyataan yang sangat menduka citakan.
Klik untuk baca artikel penuh


Menteri tersebut mengulas kepada media selepas Persidangan Antarabangsa Pembelajaran Sepanjang Hayat 2010. Beliau memberi ulasan berhubung isu penyanyi terkenal, Fazley Yaakob ekoran laporan BBC bahawa Fazley memiliki ijazah doktof falsafah(ph.D) palsu.
Dato Khaled juga berkata pemilik atau pengarah kolej tidak wajib mempunyai kelayakan akademik. "Tidak perlu kelayakan akademik untuk pemilik kolej." kata beliau kepada media.


Isu tersebut telah menyebabkan Wales University telah menggantung seketika hubungannya dengan Fazley International College(FIC) demi menjaga nama Wales Universiti.


Cuba kita fikir dan timbulkan kesedaran peka kepada keilmuan. Jika Wales University mementingkan hubungan bisnes daripada maruah akademik, mungkin pihak mereka tidak akan mengambil tindakan serta merta sebelum siasatan dan laporan berkenaan disahkan.


Jelas, inilah yang merungkaikan satu sebab mudah mengapa universiti-universiti di Eropah, Jepun, Korea dan lainnya di Asia mengekalkan dan berterusan meningkatkan tahap kualiti akademiknya melalui nama. Jika berfikir cara mudah, bila nama dan pemiliknya telah dicemari malah dipertikai kelayakan akademiknya, tidak mustahil  tenaga pengajar, pihak pengurusan juga akan turut busuk.


Secara tidak langsung, ia memberi kesan kepada pelajar FIC apatah lagi kepada Wales Universiti. Sudah pasti mereka tidak akan mendiamkan diri untuk langkah drastik menampakan imej, reputasi, dan ketegasan mereka. Bermakna nama yang baik itu wajib disedari pemilik sebagai pelaris dan tangga mengunggul 'standard' nya.


Nama institusi juga menjadi 1 tarikan, sumber inspirasi, dan penilaian secara tidak lansung kepada sesiapa pun. Contoh, Fazley mungkin kurang dikenali jika dia tidak pernah bergelar artis. Sukar untuk seseorang mendapatkan pekerjaan pada hari ini walaupun tidak punya title pemegang spm. (saya pelajar melayu)
Fazley Yaacob
Dan jika hari ini kita hanya ada sijil 'saya pelajar melayu'(spm) belum tentu diterima bekerja di sektor awam apatah lagi swasta yang sekarang ini lebih di dominasi oleh pekerja asing.


Berbalik pada ulasan--> Sungguh berbeza ketegasan kenyataan pihak Wales University dengan Menteri(KPT) yang menerajui pihak Kerajaan Malaysia di Kementerian Pengajian Tinggi.


Dua pendapat yang umum akan mengukurnya berbeza dari segi  prinsip(ketegasan?keyakinan?), penilaian (pendirian? meyakinkan?), dan penilaian integriti.mmm


ini ringkasan petikan dari Wales University  :

The University of Wales’ validated provision at FIC was considered as part of the Quality Assurance Agency’s (QAA) overseas audit of UK HE provision in Malaysia in 2010. The QAA for Higher Education is the body that checks how effectively UK universities and colleges meet their responsibility for maintaining academic standards both in the UK, and wherever in the world those degrees are offered. 
Three representatives from the QAA visited FIA in March and, while making some recommendations to develop the relationship, concluded that they had ‘confidence in the University’s management of academic standards and systems for the maintenance and enhancement of the quality of learning opportunities for students studying under its collaborative arrangements overseas.’ (See: http://www.qaa.ac.uk/reviews/international/malaysia10
Artikel penuh : KLIK disini !!!

pss: kenyataan Menteri ini mungkin di salah translate oleh media. Siapa yang lebih tahu melainkanNya kan..
tapi, jika ini benar, aku memungkinkan inilah faktor yang menyumbang Sistem Pendidikan kita makin ketinggalan. Inilah bukti wang lebih bermakna daripada bergunung gunung ilmu di dada. Bergulung-gulung sijil akan laku bila diri yang berduit dah tak berguna.

Fakta daripada kajian TimesHigherEducation
Ranking 200 terbaik Universiti-universiti di Dunia

dari 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010

Universiti Malaya tersenarai ke-180/200 pada 2009 dan
Universiti 'Kebanggaan' Malaysia kali terakhir tersenarai pada 2006
+ve improved?

Wednesday, November 10, 2010

Perubahan iklim dan cuaca

Iklim dunia semakin dipengaruhi oleh pembebasan gas-gas rumah hijau akibat pembakaran bahan api fosil dan kegiatan lain.

Perubahan iklim cabaran baru

IKLIM dan cuaca adalah fenomena semula jadi persekitaran yang banyak mempengaruhi pelbagai kegiatan dan aspek kehidupan penduduk kemarau berpanjangan, fenomena jerebu, kejadian banjir yang teruk, ribut kencang adalah fenomena-fenomena yang berkait dengan cuaca dan iklim dan membawa kesan yang besar kepada penduduk dan negara. 



Persoalannya bagaimana keadaan iklim akan dipengaruhi pada dekad-dekad mendatang memandangkan iklim dunia semakin dipengaruhi oleh pembebasan gas-gas rumah hijau akibat pembakaran bahan api fosil dan kegiatan lain.

Apakah fenomena-fenomena ekstrem akan menjadi semakin serius dan kerap di rantau ini?


Kajian dan fakta



Menurut pakar kaji iklim Universiti Kebangsaan Malaysia Profesor Fredolin Tangang, kesimpulan penting dibuat dalam Laporan Penilaian ke-4 Intergovemmental Panel on Climate Change (IPCC) yang diterbitkan pada tahun 2007 menunjukkan bukti-bukti saintifik peningkatan suhu purata dunia sejak 50 tahun lalu adalah akibat dari peningkatan gas-gas rumah hijau terutama gas karbon dioksida (CO2) berpunca pembakaran bahan api fosil.

Menurut kajian Dr Fredolin yang juga Naib Pengerusi Kumpulan Kerja I (Asas Saintifik) Panel antara Kerajaan mengenai Perubahan Iklim IPPC, peningkatan suhu pada kadar yang lebih tinggi di kebanyakan kawasan di Malaysia.

Fakta yang perlu diberi perhatian adalah peningkatan suhu purata dunia sejak 100 tahun lalu hanyalah sekitar 0.7 darjah celsius tetapi pelbagai perubahan dalam sistem fizikal, biologi, ekosistem bumi telah direkodkan di seluruh dunia. Peningkatan kejadian cuaca ekstrem masa lampau dikaitkan dengan peningkatan suhu ini.

Fakta yang tidak boleh diabaikan adalah di laporan yang sama, suhu purata dunia pada penghujung abad ini adalah antara 2 hingga 6 darjah celsius bergantung kepada senario pembebasan gas-gas rumah hijau.

Dr Fredolin berkata, peningkatan suhu setinggi beberapa darjah Celsius akan meletakkan bumi ke keadaan yang tidak pernah di alami sekurang-kurangnya sejak setengah juta tahun lalu.



Rumah hijau?

Katanya, bukanlah sesuatu yang sukar memahami bagaimana kepekatan gas-gas rumah hijau terutama karbon dioksida (CO2) memainkan peranan dalam sistem iklim dunia.

Kesan rumah hijau dikaitkan sebagai kesan di mana gas-gas rumah hijau yang membenarkan sebahagian besar sinaran matahari sampai ke permukaan bumi tetapi memerangkap pancaran radiasi yang dipancarkan semula oleh permukaan bumi.

Peningkatan kepekatan gas-gas rumah hijau di atmosfera meningkatkan kesan rumah hijau dan meningkatkan kandungan haba dalam sistem iklim dunia dan seterusnya menyebabkan peningkatan suhu dunia.

Secara semulajadi kepekatan CO2 di atmosfera dikawal oleh komponen sistem iklim itu sendiri seperti lautan dan biosfera.



Perubahan iklim : Manusiakah puncanya?

Bagaimanapun, sejak zaman industri bermula, manusia terbukti mampu meningkatkan kandungan gas-gas rumah dan merubah sistem iklim dunia pada jangka masa yang singkat berbanding perubahan yang disebabkan oleh faktor semulajadi.

Kepekatan terkini CO2 di atmosfera adalah sekitar 400 bahagian berjuta (ppm), meningkat melebihi 100 ppm sejak bermula era perindustrian.

Ini merupakan suatu nilai yang tinggi jika diambil kira julat kepekatan CO2 dalam tempoh sejak lebih dari setengah juta tahun lalu hanyalah antara 190 - 280 ppm.

Kajian berdasarkan teras ais (ice-core)yang diperolehi di Antartika mendapati sejak lebih dari setengah juta tahun lalu, bumi telah mengalami perubahan iklim semula jadi di mana ia mengalami tempoh glasial dan anti-glasial pada skala masa lebih kurang 100,000 sekali.

Perubahan semulajadi ini adalah disebabkan oleh perubahan orbit bumi mengelilingi matahari yang lebih dikenali sebagai kitaran Milankovitch.

Perubahan orbit ini mempengaruhi intensiti pancaran matahari sampai ke bumi.

Katanya, saintis juga dapat menganggarkan kepekatan C02 dan metana (CH4) berdasarkan udara yang terperangkap dalam buih-buih udara dalam sampel teras ais tersebut.

Kepekatan kedua-dua gas ternyata berubah secara sepadan dengan perubahan suhu tetapi hanya pada julat 190 - 280 ppm bagi C02 dan peningkatan dari nilai minimum ke nilai maksimum mengambil tempoh masa lebih kurang 50,000 tahun.

Bagaimanapun, dalam masa begitu singkat sahaja, kegiatan manusia telah meningkatkan kepekatan 400 ppm dari 280 ppm sebelum era perindustrian bermula, satu tahap kepekatan yang tidak pernah dialami bumi sejak setengah juta tahun lalu.

Dalam tempoh pertengahan abad ini dijangka kepekatan akan mencapai dua kali ganda kepekatan sebelum era perindustrian jika manusia sejagat tidak mengambil langkah-langkah mengurangkan pelepasan gas-gas rumah hijau ke udara.

Beliau menerangkan bahawa kajian menunjukkan bahawa perubahan iklim yang dialami sejak 50 tahun lalu adalah akibat dari peningkatan kepekatan gas-gas rumah hijau ini.

Faktor semula jadi hanyalah sekitar 7.5 peratus berbanding faktor antropogenik berkaitan dengan peningkatan kepekatan gas-gas rumah hijau ini. Perubahan iklim adalah satu

Cabaran baru kepada kepada negara dan penyelidik tempatan perlu memahami dan menyelidik bagaimana dan sejauh mana perubahan iklim mendatangkan impak kepada negara pada dekad-dekad mendatang.

Sejauh mana sistem fizikal, biologik ekosistem, sumber-sumber semulajadi akan dipengaruhi. Usaha mengumpul dan mendapatkan maklumat berkaitan perubahan iklim ini perlu dilakukan secara bersepadu.

INFO RINGKAS

* Iklim secara mudahnya didefinisikan sebagai sebagai keadaan cuaca dalam satu-satu kawasan dan bergantung kepada kedudukannya di bumi.

* Gas rumah hijau merujuk kepada gas karbon dioksida, metana, nitrus oksida, ozon, sulfur hexafluorida, hidriflurokarbon (HFC) dan perfluorokarbon (PFC) dalam atmosfera bumi.

Kaedah Penilaian Mohd Nor Idris Tidak Normal






dipetik dari Dr Maza

Merujuk kenyataan bekas calon BN, Ustaz Mohd Nor Idris mengenai YAB Menteri Besar Kelantan, Dato Nik Aziz Nik Mat: “Apabila dia hulur tangan itu, solah-olah saya nampak tangan itu tangan syaitan…dengan kasyaf saya, tangan dia itu macam tangan syaitan yang dihulurkan kepada saya. Jadi saya tidak sambut tangan dia, saya tidak mahu jamah (pegang) tangan syaitan”. (Malaysiakini)

Saya melihat perlu perkara ini diulas, agar tidak menjadi ikutan atau pegangan sesetengah pihak. Walaupun itu merupakan kenyataan peribadi, tetapi apabila disiarkan dalam media, saya rasa terpanggil untuk memberikan pandangan. Bukan kerana hendak membela MB Kelantan semata, tetapi saya ingin menyanggah cara penghujahan sebegini agar tidak menjadi trend golongan agama nanti.

Saya fikir jika kita membenarkan hujah seperti digunakan untuk menilai insan lain, maka rosaklah alam ini. Bagaimana mungkin dengan mendakwa kasyaf atau dapat menyingkap rahsia seseorang dengan menggunakan unsur spiritual dijadikan ukuran dalam menilai seseorang? Jika ini dijadikan hujah dalam menilai atau menghukum seseorang, maka ramailah yang akan terzalim.

Nanti akan datang pihak lain pula, lalu menghukum orang pula sebagai buruk berdasarkan kasyafnya atau mimpinya atau ilhamnya yang kesemua itu disandarkan kepada Tuhan. Lalu nama Allah dijadikan mainan. Dalam Islam, walaupun seseorang mungkin mempunyai ‘perasaan dalaman’nya yang tersendiri, namun itu tidak boleh dijadikan hujah dalam memburuk atau menilai orang lain tanpa bukti apath lagi untuk tatapan umum.

Nabi s.a.w yang menerima wahyu pun, namun dalam hadis baginda menyebut:
“Kamu mengangkat perbalahan kamu kepadaku. Boleh jadi sesetengah kamu lebih petah hujahnya daripada yang lain. Lalu aku berikan untuknya berdasarkan apa yang aku dengar. Sesiapa yang aku berikan sesuatu hak saudaranya janganlah dia ambil, kerana sesungguhnya aku memotong untuknya potongan api neraka (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Ertinya, dalam menghukum dan menilai baginda berteraskan hujah. Maka kita dalam menilai seseorang hendaklah berdasarkan bukti dan hujah bukan sekadar perasaan hati, atau bisikan kasyaf atau mimpi. Jika hal itu dibolehkan, tentu baginda Nabi s.a.w terlebih dahulu melakukannya. Sebaliknya, penilaian atau hukuman tetap berteraskan bukti dan hujah.
Jika beliau (Mohd Nor) ingin mengkritik atau menilai MB Kelantan sebagai tangan syaitan, beliau hendaklah mendatang hujah dan bukti kejahatan yang melayakkan dinilai sedemikian rupa. Jika ada hujah, ia diterima. Jika tiada, ia tuduhan tanpa dalil.

Maka hendaklah kita ingat, bahawa kasyaf, mimpi, ilham dan seumpamanya bukan hujah dalam menentukan kebenaran atau kesalahan. Penentuan salah betul dalam Islam adalah fakta dan bukti. Al-Imam al-Syatibi (meninggal 790H) menyebut:
“Selemah-lemah hujah mereka (ahli bid`ah) ialah puak yang dalam mengambil amalan agama bersandarkan mimpi-mimpi. Mereka ini berpegang atau meninggalkan sesuatu amalan berdasarkan mimpi-mimpi tersebut.

Mereka berkata: “Kami bermimpi lelaki solih tertentu berkata kepada kami: Tinggalkan ini!, buat ini”. Ini banyak berlaku kepada mereka yang mengamalkan panduan tasawwuf. Di kalangan mereka ada yang berkata: “Aku melihat Nabi S.A.W dalam mimpi, baginda berkata kepada sebegini..dan memerintah aku sebegini”. Lantas dia pun mengamalkannya dan meninggalkan apa yang ditetapkan oleh syari`at. Ini adalah salah, kerana mimpi selain para nabi tidak boleh menghukum ketetapan syarak, dalam apa keadaan sekalipun. Melainkan setelah dibentangkan kepada hukum-hakam syariat yang ada.

Jika dibolehkan, maka ianya diamalkan, jika tidak ianya ditinggalkan”( Al-Syatibi, Al-`Itisam, 198, cetakan Dar al-Kitab al-`Arabi, Beirut).

Kata Dr. Yusuf al-Qaradawi:
“Di sana ada golongan sufi yang melampaui batas dalam menilai ilham. Bahkan ada di kalangan mereka yang mengiranya sebagai jalan mengetahui kebenaran yang tidak akan silap. Mereka mencerca ulama syariat yang berpegang kepada dalil dan tidak menerima sesuatu dakwaan tanpa bukti daripada hujah yang baik atau akal atau wahyu”. (Al-Qaradawi, Taisir al-Fiqh li al-Muslim al-Mu`asir, m.s. 134, cetakan Muassasah al-Risalah, Beirut.)

Peraduan Halloween, melayu no 3..fasha sandha?

Sambutan halloween ini dah mula disambut oleh melayu pulak dah..
isk..pelik-pelik la manusia nama melayu Islam ni.. semuanya nak sambut..
baru-baru ni dah heboh cerita tentang artis wanita popoloq tu, apa nama ntah, sambut halloween dengan pakwe dia, Jejai. turut serta ialah, Joe Flizzow >>link cerita asal<<
Ni lah akibat kalau agama Islam tu digelapkan. Di Malaysia sambutan ini memang ada disambut oleh melayu dan hanya menjadi ikutan sesetengah anak muda kerana ia agak bertentangan dengan budaya dan masyarakat melayu, apatah lagi Islam!!!
Satu lagi kes ialah di Seri Kembangan. Dua gadis melayu, Norhafiza Abu Hassan 28 dan Noor Sharwine Halim 15 berasa sangat seronok dengan kemenangan yang diraih walaupun mendapat tempat ke-3 dalam aktiviti sambutan Halloween yang diadakan di The Mines baru-baru ini. Mereka mengenakan kostum pontianak. (berita ini disiarkan dalam surat khabar Sinar Harian selasa,09 November 2010 slot advertorial@sinar)
Dianjurkan oleh pemaju terbesar Asia, CapitaMalls Asia Ltd yang dinamakan "Peraduan Kostum Halloween Berkembar".
Mengulas kemenangan yang diraih, idea yang kami peroleh adalah spontan dan kami hanya berlatih tidak sampai 24jam kerana hanya diberitahu pada saat-saat akhir."kata Norhafiza.

Huyoo..dasat diaorang ni. Mungkin diaorang tak tau asal usul sejarah sambutan halloween ni kot. So, meh kita baca dan tahu..



Sejarah Halloween
Halloween atau Hallowe’en adalah tradisi perayaan malam tanggal 31 Oktober, dan terutama dirayakan di Amerika Syarikat. Tradisi ini berasal dari Irlandia, dan dibawa oleh orang Irlandia yang bermigrasi ke Amerika Utara. 
Halloween dirayakan dengan anak-anak memakai kostum seram,aneh dan mengelilingi dari pintu ke pintu rumah tetangga meminta gula-gula atau coklat sambil berkata "Trick or treat!"
Ucapan tersebut adalah semacam "ugutan" yang bererti "Beri kami (gula-gula) atau kami membuat kacau." Di zaman sekarang, anak-anak biasanya tidak lagi membuat kacau bilau dirumah orang yang kedekut/tidak memberi apa-apa. Sebahagian anak-anak masih membuat kacau dirumah orang yang kedekut dengan cara "menghiasi" pohon yang ada di depan rumah dengan kertas tisu atau menulis di tingkap dengan sabun.

Halloween biasanya dikaitkan dengan syaitan, ahli sihir, hantu, Goblin dan makhluk-makhluk mitos dan menyeramkan lain dari kebudayaan Barat. Halloween disambut dengan menghiasi rumah dan pusat membeli-belah dengan simbol-simbol Halloween tersebut.
Halloween berasal dari perkataan Hallowe'en yang merupakan kependekan dari All Hallow's Eve (malam sebelum hari All Hallow). Hari raya agama Katolik bernama All Saints Holy Day yang dirayakan 1 November pernah dikenal sebagai All Hallows' Day yang merupakan penyingkatan dari All Hallowed Souls. Dalam bahasa Inggeris, perkataan Hallowed (holy) bererti Orang Kudus (Saints).
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...