Sunday, January 9, 2011

Ladang Ganja 6 Hektar Kantoi...

Banda Aceh - Polis Aceh baru-baru ini Berjaya menemukan 6 hektar ladang ganja di Pergunungan Sayung. Ketua Pasukan Keselamatan Aceh Selatan, Bambang Syafrianto, berkata penemuan itu adalah hasil daripada beberapa siri tangkapan yang telah berjaya dilakukan oleh pihaknya.
Beliau berkata, ribuan pokok ganja matang itu dianggarkan kira-kira 5 bulan dan rata-ratanya mencapai ketinggian sehingga 2 meter.

Semua pohon ganja tersebut dimusnahkan di area yang berjarak sekitar 10 km dari kawasan penduduk,dan hanya beberapa batang yang dibawa untuk tujuan barang bukti.

Selain memusnahkan ribuan pohon ganja, polis juga menghancurkan segala peralatan yang diguna untuk memproses pokok ganja tersebut.

Walaubagaimanapun, operasi tersebut tidak berhasil menemukan pemilik ladang pohon haram tersebut, tetapi polis telah mengenal pasti identitinya.

Menurutnya, hasil ganja dari ladang di lereng gunung Bukit Barisan itu dipercayai diperdagangkan ke wilayah Tapaktuan, Kota Fajar, Subulussalan, Aceh Singki, hingga Wilayah Sumatera Utara.

Beliau turut menasihatkan orang ramai akan bahaya penyalahgunaan dadah tersebut dan diharap ianya akan memberi kesedaran kepada orang ramai. - Agensi..

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...