Wednesday, December 22, 2010

Kerajaan Perlu Kurangkan Jumlah Penjawat Awam

KUALA LUMPUR - Kerajaan perlu mengurangkan jumlah pengambilan penjawat awam selain mencari jalan meningkatkan produktiviti kerja golongan itu bagi mencapai status negara maju menjelang 2020.

Naib Canselor Universiti Malaya, Prof. Datuk Dr. Ghauth Jasmon (gambar atas) berkata, berdasarkan jumlah rakyat negara ini yang dianggap masih belum terlalu ramai, kadar penjawat awam di negara ini adalah tinggi berbanding kadar di negara maju.

"Malaysia mempunyai 1.2 juta kakitangan awam sedangkan rakyatnya cuma kira-kira 28 juta. Bandingkan pula dengan Korea Selatan yang mempunyai 48 juta rakyat tetapi hanya mempunyai dua juta penjawat awam.

"Begitu juga dengan Jerman yang hanya mempunyai dua juta kakitangan awam untuk 82 juta rakyatnya dan Jepun dengan hanya 4,449,900 penjawat awam berbanding 126,804,433 rakyat mereka," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramah pada Seminar Pendidikan Sempena Konvensyen Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) Ke-25 di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya (UM) di sini hari ini.

Hadir sama Presiden Cuepacs, Omar Osman serta dua timbalannya, Azih Muda dan Husain Mohd. Yasin.

Beliau berkata, jika pengurangan kakitangan dan peningkatan produktiviti dilakukan, ia mampu menjimatkan perbelanjaan kerajaan selain mempercepatkan proses kemajuan negara.

"Di negara-negara maju hari ini, kebanyakan rakyatnya rajin bekerja dan melakukan tugas secara 'pelbagai kerja'. Melalui cara itu, kerajaan boleh menjimatkan perbelanjaan walaupun mungkin terpaksa membayar lebih sedikit kepada seseorang kakitangan awam kerana beban kerjanya bertambah.

"Produktiviti pula berkait rapat dengan sikap rakyat itu sendiri. Jika di negara maju, para eksekutifnya hanya akan pulang pada pukul 10 malam sementara profesor dan mahasiswa universiti pula akan pulang selewat 12 malam. Budaya rajin bekerja ini yang perlu kita bentuk," katanya.
sumber : Cuepacs , Utusan.


kahkahkah..

mari kita lihat adakah nota yang di suarakan oleh Naib Canselor UM ini akan mendapat feedback daripada kerajaan kita..

sebenarnya inilah strategi (kerajaan) untuk memberi tanggapan dari rakyat kepada kerajaan bahawa kerajaan peka kepada masalah rakyat dan secara tidak langsung rakyat yang berjaya berkhidmat di bawah kerajaan persekutuan akan punya spiritual sense 'terima kasih' a.k.a terhutang budi pada kerajaan. (dah lama dah nisbah ni dipaparkan oleh agensi antarabangsa seperti nationmaster dan transparency international) <-- (klik link sebelah)

kita akan takut kehilangan jawatan sebagai kakitangan kerajaan kerana nisbah untuk menjawat jawatan di dalam kerajaan persekutuan ialah 1:15

pss: tidak kurang ada 'family' yang buat kenduri jika anak mereka berjaya mendapat tempat sebagai kakitangan awam.

pss: gab antara pekerja swasta (especially golongan bawahan) dan kakitangan bawahan kerajaan pun masih tinggi. So, pastilah jawatan di dalam yang menjadi pilihan. kan..?

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...