Sunday, December 19, 2010

Kisah Teladan : Jangan Marah !!


Marilah kita cuba untuk mencontohi keperibadian Nabi Muhammad SAW yang kita sanjungi ini kalau tidak sedikit pun cukuplah. Kalau hari ini kita terasa ingin marah, cubalah belajar untuk mengawalnya dengan mengingati kisah ini. InsyaAllah. 


Pada suatu hari, seorang Yahudi telah datang menemui Rasulullah SAW kerana hendak menuntut hutangnya.

Tetapi, cara orang Yahudi itu datang menuntut hutangnya amat kasar. Sebaik sahaja Yahudi itu menghampiri Rasulullah, dia terus merenggut baju Rasulullah sambil berkata, "Hai keturunan Abdul Mutalib, engkau sememangnya dari golongan orang yang suka menangguh-nangguhkan hutang." 


Sikap kasar serta tutur kata yang tidak sopan dari orang Yahudi itu amat menyakitkan hati Saidina Umar bin Khattab turut berada bersama-sama dengan Rasulullah ketika itu. 


~Doa Lembutkan Hati~(klik)
Dengan perasaan marah yang meluap-luap, Saidina Umar terus menengking Yahudi itu. Rasulullah SAW terkejut dengan sikap Saidina Umar yang tidak dapat mengawal perasaannya. Walaupun air muka Rasulullah terbayang kemarahan, tetapi baginda dapat mengawal perasaan itu.

Lalu baginda berkata berkata kepada Saidina Umar, "Wahai Umar, aku dan dia mempunyai urusan yang lebih layak. Biarlah kami berdua yang menyelesaikannya dan janganlah kau mencampurinya. Sebaik-baiknya, engkau menyuruh aku bayar hutang itu dengan baik dan menyuruh dia menuntut hutang dengan baik juga.

Sebenarnya, aku masih ada tempoh tiga hari lagi untuk membayar hutang tersebut." Malah, baginda juga menyuruh Saidina Umar membayar hutang baginda dengan memberi dua puluh gantang gandum kepada Yahudi itu sebagai balasan kerana Saidina Umar telah berlaku kasar terhadap Yahudi itu.
Amalkan.. :)
Apabila Yahudi itu melihat kejadian tersebut, tiba-tiba terkeluarlah kata-kata dari mulut Yahudi itu, katanya, "Wahai Umar, semua ini adalah tanda-tanda kenabian. Aku dapat melihat tanda-tanda tersebut terbayang di wajah Nabi SAW ketika aku memerhatikan wajahnya. 

Sebenarnya, aku ingin mengetahui apakah dia benar-benar seorang nabi. Kerana itulah aku menguji dia untuk mengetahui apakah dia seorang yang tinggi akhlaknya dan pemaaf. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. 

Begitulah besarnya pengaruh sifat sabar Rasulullah SAW sehingga menyebabkan Yahudi Yang mengasari baginda terbuka hatinya untuk memeluk agama Islam. HK

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...