Monday, November 1, 2010

Legenda di sebalik Gunung Merapi

BANYAK LAGENDA: Gunung Merapi mengeluarkan kepulan-kepulan asapnya. Tarikh 26 Oktober lalu mencatatkan satu lagi sejarah hitam bagi Indonesia apabila gunung di Jawa Tengah ini meledak hingga menghamburkan laharnya setinggi hingga 1.5 kilometer. - Foto REUTERS

GUNUNG Merapi di Jawa Tengah merupakan salah satu daripada 129 gunung berapi yang aktif di Indonesia.
Di seluruh dunia terdapat kesemuanya 1,500 gunung berapi yang aktif.
Berkongsi nama yang sama dengan Gunung Merapi di Jawa Tengah ini ialah Gunung Merapi yang juga dikenali sebagai Gunung Marapi di Sumatera Barat, dekat Bukittinggi.

Kedua-dua gunung ini sama aktif. Manakala Gunung Merapi di Jawa Tengah tingginya 2,968 meter, Gunung Merapi di Sumatera Barat mempunyai ketinggian 2,891 meter.

Sepanjang yang diketahui, Gunung Merapi di Jawa sudah meledak 69 kali sejak 1548, sementara gunung di Sumatera sudah meledak 50 kali sejak abad ke-18.

CATAT LAGI SEJARAH

Selasa, 26 Oktober lalu, mencatatkan satu lagi sejarah hitam bagi Indonesia apabila Gunung Merapi di Jawa Tengah, dekat kota budaya yang sibuk, Yogyakarta, meledak dengan menghamburkan lahar setinggi hingga 1.5 kilometer.
Mengikut catatan, Gunung Merapi di Jawa Tengah ini adalah antara gunung berapi di Indonesia yang paling kerap meledak.

Antara ledakan terbesarnya berlaku pada tahun 1006, mengakibatkan seluruh Jawa diselaputi abu. Ledakan itu juga dikatakan penyebab kejatuhan kerajaan Hindu Mataram, walaupun tiada bukti kukuh untuk mengesahkannya.

Sebelum ini, Gunung Merapi juga pernah meledak pada 2006.

Apa yang membahayakan ialah adanya ribuan penduduk yang masih tinggal di lereng-lereng gunung ini sehingga setinggi 1,700 meter, sedang asap dari lahar yang bergelegak terus keluar dari kawah gunung hampir sepanjang tahun.

Sebelum ledakan Selasa lalu, dari 23 hingga 24 Oktober, 500 gegaran disebut sebagai 'batuk' oleh orang tempatan, dicatatkan di gunung berapi itu.

Namun, lebih daripada ledakan demi ledakan yang terjadi pada gunung tersebut, adalah kisah-kisah misteri atau mistik di sebaliknya.


ASAL-USUL MERAPI

Kalau kita bertanya penduduk di wilayah Kawastu dekat gunung itu, mereka mempercayai bahawa Gunung Merapi itu adalah jelmaan daripada Gunung Jamurdipo.

Menurut cerita yang tersebar di sana, sebagaimana diungkapkan oleh Lucas Sasongko Triyoga dalam bukunya, Manusia Jawa dan Gunung Merapi terbitan Gadjah Mada University Press, 1991, sewaktu Pulau Jawa diciptakan para penduduk desa, keadaannya tidak seimbang kerana ia miring ke barat. Ini kerana di hujung barat itu terdapat Gunung Jamurdipo.

Atas saranan seorang berpengaruh bernama Dewa Krincingwesi, gunung itu dipindahkan ke bahagian tengah agar seimbang.

Pada ketika itu, di tengah Pulau Jawa terdapat dua adik-beradik - Empu Rama dan Permadi.

Mereka berdua sedang membuat keris pusaka Tanah Jawa, namun diarah memindahkan kegiatan mereka. Kededuanya enggan.

Ini menyebabkan Dewa Krincingwesi murka. Beliau kemudian mengangkat Gunung Jamurdipo dan menghempaskannya tepat di lokasi tempat adik-beradik itu membuat keris pusaka.

UBAH NAMA

Kedua-dua beradik itu akhirnya meninggal, terkubur hidup-hidup ditimpa Gunung Jamurdipo.

Untuk memperingati peristiwa itu, Gunung Jamurdipo diubah namanya menjadi Gunung Merapi.

Seorang cendekiawan, Profesor Dr M. Bambang Pranowo dari Universiti Islam Negeri, Jakarta, pernah menulis bahawa Gunung Merapi memang banyak keunikannya.

'Sebagai orang Jawa yang tinggal dekat Gunung Merapi, sejak kecil saya pun sering menyaksikan keunikan di sekitar Merapi.

'Misalnya, saya sering mendengar suara gamelan bertalu-talu di kedung Sungai Mangu yang bersumber dari lereng Merapi.

'Padahal, di sana tidak ada penduduk yang sedang menabuh (memukul) gamelan,' tulisnya.
Menurutnya, keindahan Gunung Merapi bukan hanya terletak pada alamnya, tetapi juga legenda-legendanya.

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...