Thursday, November 18, 2010

Pusat kaji Tsunami yang menakjubkan

Pusat Penyelidikan dan Pengajian Tsunami ini bermula dari pertandingan design antarabangsa untuk pusat penyelidikan laut (Marine Research Center) di Bali, Indonesia. Pertandingan ini memberikan syarikat Solus4 kesempatan untuk mempelajari dan menafsirkan senibina struktur gelombang tsunami. 
Design luar biasa Marine Research Center mungkin akan muncul dalam bentuk yang cukup futuristik. Dirancang oleh Solus4 Maine-based, pusat penyelidikan ini adalah sebuah entri pertandingan yang ditaja bersama oleh Arquitectum dan Universiti Pelita Harapan di Indonesia.
Masih merasakan efek sampingan dari tsunami Lautan Hindi tahun 2004 yang menghancurkan masyarakat yang tak terhitung jumlahnya, pertandingan bermula untuk mengatasi keperluan untuk penyelidikan tsunami dan pembangunan langkah-langkah tindakan bencana yang berkesan. Tanggapan Solus4 adalah bangunan cecair yang tidak hanya menyediakan ruang untuk kajian dan penyelidikan, tapi menghasilkan semua sumber tenaga sendiri dan penjanaan air bersih.
Design pusat penyelidikan ini diinspirasikan dalam bentuk gelombang tsunami kerana berproliferasi melintasi air. Generator pasang surut akan digunakan bersama-sama dengan Photovoltaics untuk menghasilkan elektrik (melalui tenaga solar). Air hujan akan dikumpulkan dan sistem penukaran air laut juga akan menyediakan air bersih untuk kemudahan tersebut. Air laut yang bersumber akan digunakan untuk memberikan pendinginan bersinar pada kulit bangunan. 

Draf untuk 2,500 meter persegi pusat luar pantai laut adalah struktur kolosal putih yang terletak kira-kira 150 meter dari garis Pantai Kuta di Bali. Tingkap besar memberikan pemandangan persekitaran laut sekitarnya, sementara bilik menghadap air menawarkan pemandangan pengunjung pada kehidupan air dan marin.

Pusat ini juga menyediakan ruang untuk makmal kajian, tempat tinggal bagi para saintis, kolam air laut, sebuah perpustakaan taman air dan auditorium. Saintis yang bekerja dan hidup di atas kapal pusat penyelidikan akan mempelajari tsunami dan kajian bencana di samping menikmati suasana menakjubkan.

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...