Thursday, November 25, 2010

10 Pesawat Perang paling mantop di dunia

10. F/A-18 Hornet
BF/A-18 Hornet strike fighter direka untuk boleh menyerang kedua-dua target samada di darat dan udara, dan mempunyai kemampuan untuk menempatkan kapal induk.Pesawat ini direka untuk Tentera Laut dan Kor Marin Amerika Syarikat, dan digunakan juga oleh Kanada, Australia, Finland, Kuwait, Malaysia, Sepanyol dan Switzerland.
Pesawat ini juga merupakan pesawat demonstrasi untuk Blue Angels sejak 1986 

Kos:
<>$94 juta




9. EA-18G Growler
Boeing EA-18g-based carrier has the ability to disrupt communications and radar systems, signals, and attacked anti aircraft radar on the ground. Old versions of these aircraft has been used in Iraq to disable a trigger signal in the roadside bomb.

Boeing EA-18g dikatakan memiliki kemampuan untuk mengganggu komunikasi dan sistem radar, isyarat, dan menyerang pesawat anti radar. Versi lama dari pesawat ini telah digunakan di Iraq untuk melumpuhkan isyarat pengebom di jalanan.
Kos:
<> $102 juta





8. V-22 Osprey 
Luas liputan, kelajuan dan fleksibiliti adalah faktor yang dititik beratkan dan dikehendaki oleh semua designer pesawat dan ia adalah pesawat V-22. V-22 tidak hanya kapal terbang atau helikopter biasa, tetapi kombinasi keduanya. Kelajuannya dua kali ganda bahkan mencapai lebih lima kali ganda, dan boleh terbang lebih tinggi daripada dua kali helikopter biasa.
Ini adalah pertama kalinya dalam sejarah sebuah helicopter dihasilkan dengan rotor menegak dengan prestasi yang menggabungkan kelajuan tinggi helikopter dan sayap pesawat. Dengan dua kali kelajuan helikopter, ia juga mampu membawa sehingga 24 pasukan tentera. Pertama kali digunakan dalam pertempuran di Iraq pada tahun 2007.
Kos:
<> $118 juta





7. F-35 Lightning II 
F-35 Lightning II adalah generasi kelima pesawat satu kerusi, berenjin tunggal. Ia juga sebuah pesawat pelbagaiguna yang dapat melakukan sokongan hawa, pengeboman taktikal, dan misi pertahanan udara. F-35 mempunyai tiga model yang berbeza.

F-35 adalah versi dari pesawat X-35, dan ia adalah produk untuk Joint Strike Fighter (JSF). Dibiayai oleh Amerika Syarikat dan sebahagian kosnya turut dibantu oleh beberapa buah negara lain. Beberapa fungsi tambahan sedang direka dan dibina oleh pasukan industri Aeroangkasa yang dipimpin oleh Lockheed Martin dengan Northrop Grumman dan BAE Systems sebagai rakan kongsi utama. Demonstrasi kapal terbang pada tahun 2000, dengan penerbangan pertama pada tarikh 15 Disember 2006.
Kos:
<> $122 juta
 





6. E-2D Advanced Hawkeye 
Pesawat ini dikatakan adalah langkah maju untuk pengawasan dan pengintipan. Sistem radar yang kuat dan terbaru dari pesawat Hawkeye Advanced ini akan meningkatkan liputan kawasan kapal terbang yang boleh memantau sehingga 300%. "Mungkin boleh menonton drama TV di Iran," seorang penganalisis untuk think tank Lexington Institut kepada Lembaga Pertahanan Nasional AS pada bulan Julai lalu.

Dua versi ujian telah diserahkan kepada Tentera Laut AS dan kos keluarannya telah dipanjangkan kepada satu atau dua tahun untuk mengelakkan pengeluaran pesawat ini tergendala.
Kos:
<> $232 juta





5. VH-71 Kestrel 
Projek helikopter berteknologi tinggi, yang dimaksudkan untuk menggantikan armada helikopter sedia ada di AS. Projek berjalan sepenuhnya di saat Barack Obama berkuasa.

Bagaimanapun projek ini terhenti seketika kerana kos untuk menjayakannya yang meningkat berkali kali ganda. Namun mesyuarat jawatankuasa telah sebulat suara memberi kelulusan sebanyak $ 485.000.000 untuk meneruskan dan membiayai pesawat ini.
Kos:
<> $241 juta





4. P-8A Poseidon
Boeing memperkemaskan versi ketenteraan dari jet Boeing 737 yang akan digunakan oleh Angkatan Laut AS untuk melakukan perang anti-kapal selam dan mengumpulkan maklumat perisikan. Pesawat ini boleh membawa peluru berpandu torpedo,roket,dan senjata yang lain. P-8A dijangka ‘berkhidmat’ sepenuhnya pada tahun 2013
Kos:
<> $290 juta





3. C17A Globemaster III 
C-17 Globemaster III adalah sebuah pesawat pengangkut ketenteraan dari Amerika Syarikat yang dihasilkan oleh Boeing Integrated Defense Systems dan dikendalikan oleh Tentera Udara Amerika Syarikat, Tentera Udara dan Tentera Udara Diraja Australia. 

Pesawat ini juga telah dipilih oleh Tentera Kanada untuk kegunaannya. NATO juga merancang untuk menempah jenis pesawat transport. C-17 ialah pesawat pengangkut berat terbaru dari dua pesawat pengangkut berat sebelumnya iaitu C-74 Globemaster dan C-124 Globemaster II.
Kos:
<> $328 juta





2. F-22 Raptor 
F-22 Raptor adalah pesawat pejuang buatan Amerika Syarikat. Asalnya dirancang untuk dijadikan pesawat tempur udara untuk digunakan menghadapi pesawat Soviet. Pesawat ini juga dilengkapi peralatan untuk serangan darat, peperangan elektronik, dan isyarat perisikan. 
Pesawat ini sebelumnya diberi nama YF-22, tiga tahun sebelum secara rasmi dipakai dan diberi nama F/A-22, dan akhirnya diberi nama F-22A apabila digunakan secara rasmi pada bulan Disember 2005. Lockheed Martin Aeronautics adalah kontraktor utama yang bertanggungjawab menghasilkan sebahagian besar badan pesawat, persenjataan, dan perakitan F-22. Kemudian, Boeing Integrated Defense Systems menghasilkan sayap, peralatan avionik, latihan pilot dan penyelenggaraan.
Kos: 
<>$350 juta




1.      
1. B-2 Spirit
B-2 adalah pesawat pengebom yang begitu mahal. Sejak 1987 order pembeliannya telah dikurangkan dari 132 kepada 21. (Sebuah pesawat ini terbabit dalam kemalangan pada 2008. Jumlahnya sekarang ialah 20.) 

Pesawat B-2 sukar untuk dikesan melalui isyarat inframerah, akustik, elektromagnet, visual atau radar. Kemampuannya membuatkan ia mampu menyerang sasaran-sasaran musuh tanpa rasa belas kasihan mahupun disedari. Sejak tahun 1993 B-2 telah diturunkan kedua-dua untuk peperangan Iraq dan Afghanistan.
Kos: 
< >$2.4 juta




0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...