Monday, November 29, 2010

ILMU itu sangat-sangat bernilai untukku

Renungan : Perkara yang amat membimbangkan Rasulullah S.A.W ialah kejahilan ilmu di kalangan umatnya kerana mereka pasti tidak akan selamat hidup di dunia apalagi akhirat. Tanpa ilmu pasti wujud kejahilan terhadap diri, Islam dan musuh akan mudah menyesatkan kita.

Sebagai tauladan , sama-samalah kita perbaiki diri yang serba kekurangan ini dengan ilmu. Ketahuilah betapa pentingnya ilmu itu diangkat di dalam Islam. Mantapkan diri dengan ilmu untuk kita menjulang Islam walaupun hanya sepatah ayat. Sekurangnya hari ini lebih baik untuk kita dari semalam. 


R:=sabda Rasulullah S.A.W


1. Rasulullah S.A.W bersabda : "Hilangnya ilmu kerana lupa, dan tersia-sianya ilmu kerana yang membicarakannya bukan orang yang ahli."
(Hadis Riwayat Abi Syaibah)

2. R: Hilangnya agama kerana 3 perkara, orang yang berilmu@alim tetapi derhaka, pemimpin@penguasa yang zalim dan bijak pandai atau intelek yang jahil
(Hadis Riwayat Ad-Dhailami)

3. R: Pastikan dirimu suka bersama orang-orang yang berilmu / alim dan suka mendengar perbincangan ahli-ahli hikmah / bijak pandai kerana sesungguhnya Allah menghidupkan hati dengan cahaya@nur sebagaimana Ia menghidupkan tanah yang gersang dengan siraman air.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim) 

4. R: Orang yang mengajar dan yang belajar sama-sama berada dalam kebaikan atau  kebajikan sementara yang lainnya tidak akan memilikinya.
(Hadir Riwayat Thabrani)

5. R: Kami lebih rela@redha dengan pemberian Allah kepada kami dengan ilmu pengetahuan sementara diberikan harta kekayaan kepada musuh kerana harta akan segera hilang sebaliknya ilmu akan berkekalan.
(Hadis Riwayat Saiyidina Ali) 

pssssttt..Download dan Dengar jika kamu peka sebelum 'hilang' ISLAM (sangat sesuai untuk Kakitangan Kerajaan)

6. Tidak akan tercapai ketinggian ilmu kecuali dengan 6 perkara, akan Ku beritahu kamu sejelas-jelasnya : 1- kepintaran.  2- keinginan yang kuat.  3- kesabaran.  4-kemampuan.  5- bimbingan guru dan  6- lama masa mencarinya. 
(athar: Saidina Ali Abi Talib) 

7. R: Orang yang beruntung ada 3 tanda : makan minumnya halal, suka bersama orang yang berilmu dan solat 5 waktu bersama imam / berjamaah.
(Hadis Riwayat Saidina Ali Abi Talib)

8. Orang yang menuntut ilmu untuk Akhirat akan beruntung kerana dikurniakan hidayah @petunjuk, sementara mereka yang mencari ilmu pengetahuan untuk mengatasi orang lain mereka hanya mencari kerugian.
(Imam Abu Hanifah)

9. Semua manusia binasa / celaka kecuali yang berilmu dan semua yang berilmu juga celaka kecuali yang beramal dan semua yang beramal juga celaka kecuali yang ikhlas.
(Imam Al-Ghazali)



pss : Fikirlah dan renungilah betapa pentingnya ilmu itu dan cari, pelajari, amal ilmu itu untuk 
sama-sama kita berdakwah, berjuang menegakkan agama dan syiar Islam !!! 
pss : Jangan kita lupa!!! Dunia ini sementara, Akhirat jua kekal abadi.
pss : Tolong download dan dengar.

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...