Friday, December 3, 2010

Kes rasuah: Yudhoyono izin siasat 155 pegawai

JAKARTA: Presiden Indonesia, Dr Susilo Bambang Yudhoyono, memberi kebenaran kepada badan penguatkuasa undang-undang negara itu, termasuk Komisi Pemberantasan Korupsi (KPK), untuk me- nyiasat 155 pegawai berhubung kes rasuah.
Angka tersebut belum termasuk tujuh gabenor dan 22 bupati, naib bupati, datuk bandar dan naib datuk bandar yang disyaki terlibat kes rasuah.

Beliau berkata begitu ketika me- rasmikan Persidangan Nasional Pemberantasan Korupsi Ke-5 di Balai Kartini, Jakarta, semalam.

Menurut Dr Yudhoyono, jumlah mereka yang melakukan rasuah tidak sebanyak masa dulu.

'Ini baik dari segi penegakan hukum. Tindakan berjalan tegas dan menyentuh siapa saja,' jelas Dr Yudhoyono seperti ditukil laman berita kompas.com semalam.
Namun, beliau juga mengungkapkan kelemahan yang masih berlaku dalam langkah membasmi rasuah di Indonesia.

'Korupsi dan penyimpangan atau penipuan masih terjadi. Gejala korupsi di daerah masih banyak,' jelas beliau.

Menurut laporan, Ahad lalu Dr Yudhoyono menandatangani beberapa surat kebenaran menyiasat sejumlah pegawai yang disyaki terlibat dalam kes rasuah.

'Kadang-kadang, masalahnya remeh. Tapi ya, korupsi, untuk saku peribadi.

'Saya kasihan. Saya lihat orang ini sebenarnya punya prestasi, tapi korupsi. Maka, dengan menahan nafas, saya tandatanganinya juga,' imbas beliau.

Dr Yudhoyono berkata rasuah juga berlaku di pejabat cukai dan badan penguatkuasa undang-undang di negara itu.

'Kira-kira 70 peratus pendapatan negara bersumber dari sektor percukaian.
'Penipuan dan salah laku di sektor ini akan menjejas teruk pembangunan dan pertumbuhan ekonomi,' kata beliau seperti ditukil laman berita Jakarta Post semalam. -- Agensi.

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...