Tuesday, November 30, 2010

Mak bapak kita tak reti ajar anak-anak


kat bawah ni ada lagi jenis-jenis kaum dan bangsa aku yang kuat mengata.. meh tengok..

Ok, this is my Auntie, tapi dia tak register kot dengan persatuan Melayu, apatah lagi PERKASA.
Nama dia ialah Shahrizat dan seorang menteri dan seorang pemimpin dan seorang pengata Melayu.
-dia garang skit, so korang melayu register ke tak register ke memang dia hentam je..tambah2 kalau korang melayu Islam pakai kopiah putih..

Macamana untuk kita mengelakkan perpecahan dalam kaum Melayu sekiranya pemimpin kita pon kuat mengat kat kaum dia sendiri?

Pemimpin seharusnya memimpin, mendidik, menegur, menasihati..dan bukannya dok join sekaki dengan yang dok mengata.. Ciri-ciri mak bapak kita yang baguih dan baik, tegur anak dia, adik beradik dia kalau mereka kuat mengata dan kuat kuat kuat.. Bukannya mak bapak kita pun pi join semangkuk sekawah dengan orang yang 'tak reti' tu.

Barulah budi pekerti kita di sanjungi.. Barulah orang lain senang untuk mendekati kita.. Ciri-ciri tak elok tu hanya golongan2 pengadu domba, pembodek, perosak saja yang berani mendekati kita.

Jangan kita harapkan anak-anak jadi mesra kalau kita sebagai mak bapak ni tak pernah mesra.. Mana pi etika-etika, sifat-sifat baik pekerti, sopan santun bangsa Melayu tu?

'Anak-anak' takkan suka dok mencari pasai kalau mak bapak bagi susu yang cukup untuk semua.. Tapi 'anak-anak' yang suka membodek, menchachamerba saja yang dapat 'sedap-sedap..' - sebab tu la anak-anak yang tak dapat makan sedap-sedap selalu 'menangis, dan melaung pom pam pom pam'.. 

'Mak bapak' dah lama jadi "MAK BAPAK" [kot?], takkan la tak faham-faham kot perangai 'anak-anak'.. - kalau tak mampu, nyanyok ka, bagi la 'anak-anak' pulak yang jaga 'mak bapak'.. kami sedia membantu..
my Auntie yang 'sporting' kata-mengata.

My Uncle ni nampak macam kurang mesra je dengan bukan Melayu
Uncle Nazri pon boleh tahan jugak mengata ni

Tp, anak Uncle Nazri very close dengan Melayu - bapak u tak marah ke bro?
pss : aku pon Melayu jugak, sebab tu aku pun 'rindu-rinduan' je untuk mengata, tapi oleh kerana aku Melayu register aku kena tapis-tapis la. Untuk mengelakkan aku dari terus mengata-gata aku akan kuatkan pendirian ISLAM aku, kerana ISLAM loved to nasihat menasihati, rendah diri.. mesti aku akan lebih bersopan santun dan berbudi berbahas.
lagi cerita my Auntie vs n love n i n my Melayu

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...